Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieża Montparnasse: Paryż z wysokości 210 m. (zdjęcia)

Dariusz Brożek
Wieżą Montparnasse ma już 40 lat. Wbrew przeciwnikom, stała się jednym z symboli Paryża.
Wieżą Montparnasse ma już 40 lat. Wbrew przeciwnikom, stała się jednym z symboli Paryża. Dariusz Brożek
Od 40 lat Wieża Montparnasse budzi emocje wśród mieszkańców Paryża. Jedni są nią zachwyceni, inni zaś przekonują, że to skaza na tradycyjnej zabudowie miasta.
Dzielnica La Defense z drapaczami chmur

Wieża Montparnasse; Paryż z wysokości 210 m.

Z tarasu widokowego na szczycie wieżowca Paryż wygląda jakby zbudowany został z klocków lego. Nawet górująca nad panoramą miasta wieża Eiffla wydaje się być tylko jedną z miniaturek, sprzedawanych przez Arabów na paryskich skwerach. I nie ma się czemu dziwić, gdyż Wieża Montparnasse ma 210 m. wysokości. Na jej szczyt wjechałem szybkobieżną windą razem z grupą podekscytowanych turystów w Włoch. Nawet ni zdążyłem się im przyjrzeć, gdyż podróż trwała zaledwie 40 sekund. Ostatnie trzy kondygnacje pokonaliśmy jednak pieszo, gdyż windy dojeżdżają "tylko" na 56 piętro.

Widok z Wieży Montparnasse zapiera dech w piersiach. Przez lunetę oglądam Pałac Inwalidów z sarkofagiem Napoleona, który zwiedzałem zaledwie godzinę wcześniej. Jego kopuła iskrzy się złotem na tle szaroburego miasta. Dalej widać bazylikę Sacré-Coeur na wzgórzu Montmartre. Od zachodniej strony wznosi się Wieża Eiffla, a za nią modernistyczna dzielnica La Defense.

Taras jest obudowany płytami z pleksi w metalowych ramach, które mają uniemożliwić samobójcom skoki w dół. Na wysokości głowy są jednak szczeliny, przez które można oglądać panoramę miasta, filmować ją i robić zdjęcia.

Wieżę ukończono w 1973 r. Wcześniej w tym miejscu znajdował się dworzec kolejowy Gare Montparnasse, który przeniesiono o około 100 m. na północ i połączono ze stacją metra. Budowa drapacza chmur odbiła się szerokim echem w Paryżu i w całej Francji. Wiele osób protestowało przeciw inwestycji, która - jak przekonywali - naruszyła tradycyjny układ architektoniczny miasta. Nawet teraz niektórzy paryżanie mówią z przekąsem, że najładniejszy widok na miasto jest z platformy widokowej na jej szczycie, gdyż… nie widać z niej tej szkarady!

Wieża ma już 40 lat, jednak wielu paryżan nadal twierdzi, że jest skazą na secesyjnej zabudowie dzielnicy Montparnasse, którą tworzą labirynt wąskich uliczek wśród kilkupiętrowych kamienic i małych restauracji. Za sprawą masowej krytyki dwa lata po wybudowanie wieżowca władze Paryża zakazały wznoszenia drapaczy chmur w centrum miasta. Przeciwnicy wieży podnoszą również fakt, że podczas budowy użyto sporych ilości azbestu, który teraz zagraża zdrowiu pracujących tam urzędników. Wymiana płyt zawierających rakotwórcze związki nie wchodzi jednak w rachubę, gdyż byłaby zbyt kosztowna i czasochłonna!

Innych jednak zachwycają rozmiary wieży. A liczby rzeczywiście rzucają na kolana. Fundamenty wieży mają aż 70 m. głębokości, a jej ciężar szacowany jest na 150 tys. ton. Na 56 piętrach znajdują się biura, każda kondygnacja ma około 2 tys. m. kw. powierzchni.

Przez 37 lat wieża była najwyższym budynkiem w Paryżu (Wieża Eiffla ma wprawdzie 324 m., ale jest klasyfikowana jako budowla, a nie budynek). Przed trzema laty ustąpiła pierwszeństwa drapaczowi chmur Tour First - znanemu też jako Tour Axa - w dzielnicy La Défense, który ma 231 m. Kiedy go wybudowano w 1974 r. miał "tylko" 159 m., ale został rozbudowany i podwyższony w latach 2007-2010.

W Paryżu jest obecnie aż 16 budynków, które mają ponad 150 m. wysokości. Ten rekord zostanie wkrótce pobity, gdyż Francuzi budują kilka kolejnych drapaczy chmur. M.in. dwie wieże Hermitage Plaza, które mają mieć po 323 m. każda. Ich budowa ma się zakończyć najwcześniej za dwa lata.

Jak dojechać?

Bilet na Wieżę Montparnasse kosztuje 9,5 euro. Studenci i młodzież w wieku od 16 do 20 lat płacą po 6,8 euro, bilety dla dzieci od 7 do 15 lat kosztują 4 euro, natomiast maluchy poniżej siedmiu lat wjeżdżają na nią za darmo.

Do wieży można dojechać metrem (stacja - Montparnasse Bienvenüe), lub autobusami miejskimi linii 28, 48, 58, 82, 89, 91, 92 i 94.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska