MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wymiana opon z zimowych na letnie. Sprawdź, ile pieniędzy zostawisz u wulkanizatora w 2024 roku za zamianę ogumienia

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Koszt wymiany opon niestety rosną. Dlatego w porównaniu z ubiegłym rokiem kierowcy z największych miast w Polsce muszą być przygotowani na wyższe stawki w zakładach.
Koszt wymiany opon niestety rosną. Dlatego w porównaniu z ubiegłym rokiem kierowcy z największych miast w Polsce muszą być przygotowani na wyższe stawki w zakładach. Unsplash/ Obi - @pixel8propix
Nie wszyscy kierowcy zdążyli zmienić opon zimowych na letnie. Jednak tutaj warto podkreślić, że przyczepność nawet najlepszych opon zimowych kończy się w temperaturach powyżej kilkunastu stopni C. Kiedy powinniśmy zmienić ogumienie? Przyjęło się, że jeśli temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza przez dłuższy czas, to wtedy możemy zmienić opony. Sprawdź, gdzie najlepiej wymienić opony oraz ile zapłacisz.

Spis treści

Kupujesz opony do samochodu? Na to musisz zwrócić uwagę

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwraca uwagę w przesłanym komunikacie, że profesjonalny serwis powinien umieć doradzić klientowi, jakie wybrać opony – najlepiej sprawdzonych producentów, nawet budżetowe. Lepiej unikać opon niskich osiągów – nieznanych producentów. Tylko uznani producenci opon gwarantują wysokiej jakości parametry – nienaganną trakcję, krótką drogę hamowania, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu.

Przedstawiciele PZPO odradzają zakup opon używanych, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego. – Kupowanie używanych opon to bardzo duże ryzyko dla ich użytkownika: opony używane mają ukryte uszkodzenia warstw wewnętrznych – a przez to osłabioną konstrukcję i co za tym idzie wytrzymałość. Wystarczy, że poprzedni właściciel przejechał kilkaset kilometrów z obniżonym ciśnieniem powietrza w kołach, żeby nadwerężyć ich wytrzymałość – wyjaśniono.

Ponadto, jak wskazano, takie opony mogą być zużyte, niewłaściwie przechowywane lub pochodzić z pojazdów, które brały udział w kolizji czy wypadku lub też z pojazdów, które długo stały w miejscu – co spowodowało trwałe odkształcenia opony. Na oko tego nie da się ocenić.

Jak wybrać nowe opony?

Przy wyborze nowych opon należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • Użyte technologie w zależności od segmentu cenowego opon – najwięcej i najlepsze są w segmencie opon premium, nieco mniej w oponach medium – czyli klasy średniej, podstawowe parametry bezpieczeństwa w zamian za niższą cenę są w oponach budżetowych. Natomiast jedynie czarny kolor i cena to atuty opon niskiej jakości produkowanych na dalekim wschodzie. Testy i badania pokazują, że marka i renoma producenta ma znaczenie – bo przekłada się na przyczepność opon i nasze bezpieczeństwo.
  • Rozmiar opony: musi odpowiadać rozmiarowi felg i specyfikacji danego samochodu. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na boku opony.
  • Indeks prędkości i nośności: te parametry określają maksymalną prędkość i dopuszczalne obciążenie, z jakim może pracować opona. Należy je dobrać do parametrów danego samochodu i stylu jazdy.
  • Rodzaj bieżnika: opony zimowe, letnie i całoroczne mają różne wzory i mieszanki bieżnika, które są przystosowane do różnych warunków pogodowych.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon?
Zacznijmy najpierw od typu ogumienia. Obecnie do wybory mamy opony letnie lub całoroczne. Jednak jeśli:

  • robimy przebiegi roczne powyżej 10 tys. km
  • jeździmy nie tylko po mieście, ale też od czasu do czasu w trasy
  • mamy auto o mocy powyżej 150 KM i masie większej niż klasa kompakt
  • jeździmy dynamicznie

W takim przypadku, jak wskazują przedstawiciele PZPO, opony całoroczne nie są dla nas. Albo zbyt szybko je zużyjemy, albo nie będziemy zadowoleni z ich przyczepności w środku lata. Dlatego lepiej będzie wybrać opony letnie.

Najważniejsze jednak to, że przyczepność nawet najlepszych opon zimowych kończy się w temperaturach powyżej kilkunastu stopni C. Jeśli więc ktoś zamierza traktować na wpół zużyte zimówki jako opony całoroczne – to zdecydowanie nie jest dobre rozwiązanie. Ich miękka mieszanka gumowa bieżnika powoduje, że już powyżej 20 stopni ich droga hamowania jest dłuższa od letnich odpowiedników o dwie długości samochodu. Trzeba również zwrócić uwagę na markę i model ogumienia. Dobry produkt od renomowanych producentów zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Do podjęcia decyzji przydatne są testy realizowane przez instytuty lub media motoryzacyjne.

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Sprawdzanie daty produkcji opon właściwie niczemu nie służy, bo najlepsi producenci opon udzielają gwarancji na opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Dlatego dokładnie zabezpiecz dowód zakupu opon – aby w razie potrzeby mieć możliwość reklamacji.

– Opony to nie jedzenie, które ma wyznaczony termin przydatności do spożycia! Opony nie tracą swoich właściwości od momentu ich produkcji – a wyprodukowane nawet kilka lat temu są pełnowartościowym produktem i zachowują wszystkie swoje właściwości oraz jakość. Dzięki specjalnym dodatkom przeciwstarzeniowym ogumienie nie zużywa się w magazynie w fabryce czy hurtowni, a jedynie podczas eksploatacji – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

By udowodnić, że opony magazynowane w hurtowni kilka lat nie są gorsze od świeżo wyprodukowanych, PZPO przeprowadził testy porównawcze na torze. Sprawdzano opony tego samego producenta, tego samego modelu i rozmiaru oraz z identycznym składem mieszanki bieżnika. Jeden komplet wyprodukowany w 2018, drugi 2020 na tym samym samochodzie. Test udowodnił, że kilkuletnie opony hamują tak samo dobrze jak te z ostatniej partii. Co więcej, żeby podnieść poprzeczkę nasz kierowca rajdowy przetestował opony z 2020 i 2017 również o identycznym składzie tego samego producenta. Wynik tych prób także pokazał, że nawet 3 letnia opona zachowuje swoje osiągi, kiedy jest profesjonalnie magazynowana. A tylko takie magazyny mają fabryki opon i hurtownie. Warto więc kupować opony z pewnego, oficjalnego kanału sprzedaży – online lub tradycyjnego.

Duże zainteresowanie oponami całorocznymi

Od kilku lat możemy obserwować zmiany w preferencjach zakupowych Polaków. Z danych przedstawionych w raporcie Oponeo.pl „Jakie opony kupują Polacy?” wynika, że wybieramy opony o większych średnicach, dedykowane do samochodów mocniejszych i szybszych niż jeszcze w 2019 roku. Wyraźnie widoczny jest spadek zainteresowania modelami 14- i 15-calowymi. Jednocześnie chętniej niż przed 4 laty decydujemy się na zakup wariantów ze średnicami od 17 do 19 cali. Specjaliści Oponeo.pl wskazują, że taka sytuacja będzie się utrzymywać, co ma związek z naturalną ewolucją rynku samochodowego.

Jednocześnie z raportu wynika, że ogumienie wielosezonowe stanowi obecnie 25 proc. wybieranych modeli. Zdaniem Oponeo.pl trend będzie się utrzymywał, jednak zmiany nie będą zachodziły tak dynamicznie, jak dotychczas. W najbliższych 3-5 latach poziom zainteresowania tego typu produktami może zrównać się z zainteresowaniem modelami letnimi. Co ciekawe, sprzedaż tych ostatnich od 2019 roku zmniejszyła się aż o 9,8 punktów procentowych. Przewiduje się również, że warianty zimowe nadal będą stanowiły ok. 40 proc. kupowanych opon.

Ile kosztuje wymiana opon w 2024 roku

Jak wynika z danych oponeo.pl, ceny wymiany opon niestety rosną. Dlatego w porównaniu z ubiegłym rokiem kierowcy z największych miast w Polsce muszą być przygotowani na wyższe stawki w zakładach. Różnica najbardziej odczuwalna jest w Toruniu, gdzie średni koszt wzrósł aż o 6,50 zł na oponie. Najczęstsze są podwyżki w okolicach ok. 3-5zł zł. To, ile kosztuje wymiana opon z wyważeniem zależnie jest więc nie tylko od regionu kraju, ale także czynników takich jak inflacja.

Co piąty kierowca przeznacza na eksploatację auta od 12 do 15 tys. zł rocznie. Ponad połowa ankietowanych korzysta ze swojego auta codziennie.

Koszty utrzymania samochodu mocno w górę. Niedługo ceny OC m...

Z danych przygotowanych przez serwis wynika, że w tym roku wymiana opon na feldze stalowej w rozmiarze 15 cali to wydatek od około 96 zł do nawet ponad 150 zł za komplet. W przypadku kół 17 calowych jest to wydatek od 120 zł za komplet do ponad 170 zł. Ceny są uzależnione od miasta, w którym decydujemy się na wymianę opon.

Sporo więcej zapłacą kierowcy posiadający felgi aluminiowe. W przypadku 15 calowych kół stawki zaczynają się od 100 zł do 180 zł. Natomiast w przypadku 17 cali, stawki za komplet zapłacimy od 132 zł do 208 zł.

Jednak tutaj warto podkreślić, że wymiana opon z czujnikami ciśnienia, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników wpływających na cenę. Posiadacze aut wyposażonych w systemy TPMS muszą wymieniać zarówno opony, jak i całe koła w warsztatach. Jest to związane z faktem, że wmontowany w ogumienie czujnik bardzo łatwo uszkodzić, poza tym zakład musi mieć możliwość jego ponownego zaprogramowania lub przeprogramowania, co wymaga dysponowania dodatkowymi urządzeniami.

Ile trwa wymiana opon?

Jeżeli zastanawiasz się, ile trwa zmiana opon, to uspokajamy – wizyta u wulkanizatora nie powinna zająć Ci dużo czasu. Zazwyczaj wymaga to ok. 20-30 minut czekania. Jednak kierowcy zwlekający zbyt długo i zmieniający komplet „na ostatnią chwilę”, muszą przygotować się na długie kolejki. Dlatego, zamiast wypatrywać pierwszego śniegu lub przeciwnie – upalnych dni, umów się z fachowcem na nieco wcześniejszy termin. To pozwoli Ci zaoszczędzić dużo czasu, a przy tym i nerwów.

Co to jest Certyfikat Oponiarski?

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wprowadził Certyfikat Oponiarski. Jest to system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów niezależnych, sieciowych, a nawet ASO. Serwis otrzymuje certyfikat po przejściu rzetelnego audytu wyposażenia i kwalifikacji pracowników. Audytorzy PZPO sprawdzają m.in.:

  • Stan parku maszynowego (montażownice, wyważarki itp.)
  • Kompetencje i doświadczenie pracowników serwisu
  • Przestrzeganie procedur obsługi opon
  • Jakość świadczonych usług

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wymiana opon z zimowych na letnie. Sprawdź, ile pieniędzy zostawisz u wulkanizatora w 2024 roku za zamianę ogumienia - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska