Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zapięte pasy ratują nam często życie

Piotr Walczak
Specjaliści radzą, aby pas nie był skręcony i nie znajdował się na szyi. Powinniśmy też pilnować, aby podczas jazdy nie zsunął się na żebra.
Specjaliści radzą, aby pas nie był skręcony i nie znajdował się na szyi. Powinniśmy też pilnować, aby podczas jazdy nie zsunął się na żebra. Fot. Renault
Prawidłowo zapięte pasy mają niebagatelny wpływ na złagodzenie skutków kolizji na drodze. Mogą uratować zdrowie i życie pasażerów.

Każdy powinien sobie uświadomić, że zapięcie pasów, nawet podczas krótkiej podróży, może uratować życie. Przykład. Matka jechała samochodem razem z dziećmi. Droga była krótka - zaledwie kilkaset metrów z pola do domu. Dzieci oczywiście nie były zabezpieczone w żaden sposób, ani pasami ani nie siedziały w fotelikach. W pewnym momencie kobieta straciła panowanie nad pojazdem. Samochód dachował, a dzieci powypadały z niego i zostały przygniecione jego ciężarem. A przecież mogłyby żyć...

Takie jest prawo

O konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy zrobiło się głośno kilka dni temu. Trybunał Konstytucyjny odrzucił skargę kierowcy, który zapłacił mandat za brak pasów. Mężczyzna twierdził, że państwo zmusza obywatela do działania pod przymusem, a nakaz zapinania pasów łamie konstytucyjną swobodę decydowania o swoim losie.

Co na to osoby, które zajmują się na co dzień szkoleniem przyszłych kierowców?

- W tym przypadku jestem przeciwnikiem zmuszania - mówi Tadeusz Piotrowski, wieloletni instruktor nauki jazdy. - Niemniej jednak uważam, że powinno się ludzi przekonywać i namawiać do tego, by zapinali pasy. Karanie zaś mandatami jest zupełnie bez sensu. Dlaczego? Bo nie raz zdarza się, że pasy zapinane są niedbale i nieprawidłowo. I tylko po to, by uniknąć kary.

Zapnij dobrze

Statystyki mówią, że w 60 procentach wypadków, pasy uratowały ludziom życie. Zaszkodziły tylko w około 15 proc.
Faktem jest, że nawet najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa nie zdadzą egzaminu, jeśli pasy będą niezapięte. Jeżeli w aucie posiadamy poduszki powietrzne, pamiętajmy, że zabezpieczają one ciało i głowę przed urazami, ale tylko w przypadku zapiętych pasów bezpieczeństwa. Inaczej, gdy wybuchną, mogą doprowadzić nawet do złamania karku.

Pas nie może być skręcony. Nie powinien też znajdować się, na szyi, gdyż w czasie zderzenia może doprowadzić do uduszenia.

Zwróćmy uwagę, aby pas zawsze był sztywno zapięty. W przeciwnym razie możemy uderzyć w kierownicę lub szybę, zanim on zadziała. Pilnujmy, aby nie zsunął się na linię żeber. Jeśli dojdzie do wypadku, żebra mogą zostać połamane i przebić płuca oraz serce. Dolna część pasa powinna opinać biodra, inaczej pas zmiażdży narządy wewnętrzne podczas zderzenia.

Tak to się zaczęło...

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 roku i dotyczył tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym.
W 1991 roku wprowadzono przepisy, które nakazały zapinanie pasów również na tylnych siedzeniach oraz na wszystkich drogach.
W 1999 r. obowiązkowe stało się przewożenie dzieci do 12 lat, które nie przekraczają 150 cm wzrostu, w fotelikach ochronnych.

Przed każdą podróżą warto się zabezpieczyć i zapiąć pasy - WWW.poranny.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska