MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zaświadczenie i wniosek

Redakcja
Uprawnienia do otrzymania renty trzeba solidnie udokumentować.

Renta jest świadczeniem przyznawanym z powodu niezdolności do pracy. Kandydat na rencistę ma obowiązek łącznie spełnić trzy warunki. Po pierwsze musi być przez lekarza uznany za niezdolnego do pracy, po drugie musi udowodnić wymagane przepisami okresy składkowe i nieskładkowe, po trzecie - powstanie niezdolności do pracy powinno nastąpić w okresie ubezpieczenia, nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania wspomnianych okresów składkowych i nieskładkowych.

Zaświadczenie i wniosek

Podstawowym dokumentem, jaki powinien uzyskać kandydat na rencistę, jest zaświadczenie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie. Chodzi o dokument o nazwie "Zaświadczenie o stanie zdrowia do celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego N-9". Zaświadczenie to zawiera opis schorzenia, przebieg choroby i leczenia, a ponadto określenie aktualnego stanu zdrowia i rokowania.
Postępowanie o przyznanie renty ZUS wszczyna po złożeniu wniosku. Kwestionariusz tego wniosku (Rp-1) pobrać można w każdej placówce ZUS-u.

Udowodnij zatrudnienie i zarobki

Do wniosku należy dołączyć kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (Rp-6). Ubiegający się o rentę musi w nim dokładnie przedstawić przebieg swojej kariery zawodowej, a zatem daty rozpoczęcia i zakończenia zatrudnienia u poszczególnych pracodawców i rodzaj wykonywanej pracy, ewentualne okresy bezrobocia, urlopu wychowawczego, służby wojskowej.
Kolejnym niezbędnym dokumentem jest zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, które posłuży do ustalenia podstawy wymiaru renty. Chodzi o druk Rp-7.
Najlepiej, jeśli wnioskodawca potrafi udokumentować okresy zatrudnienia na podstawie świadectw pracy, a wysokość pobieranych wynagrodzeń - na podstawie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7. Środkiem dowodowym może być również legitymacja ubezpieczeniowa z wpisami o okresach zatrudnienia i osiąganych zarobkach.

Szukaj w archiwum

Gorzej, gdy wystąpią braki w udokumentowaniu niektórych okresów składkowych i nieskładkowych, a poszukiwanie dokumentów u byłych pracodawców nie przynosi rezultatów, gdyż oni już nie istnieją albo przekształcili się w inne firmy.
Nie pozostaje wtedy nic innego, jak poszukiwać swoich dokumentów w archiwach. Wykaz tych archiwów można znaleźć na stronie internetowej www.zus.pl/niusy/zlikwzak.htm. Wydruk jej zawartości znajduje się w każdej placówce ZUS.
Po ustaleniu, w którym przechowywane są dokumenty, należy wystąpić doń o udostępnienie interesujących nas zaświadczeń. Wymaga to trochę czasu.
Każdy zatrudniony powinien we własnym interesie na bieżąco gromadzić świadectwa pracy. Nigdy przecież nie wiadomo, kiedy mogą się przydać. Później, przy przechodzeniu na emeryturę czy też prędzej, gdy zmuszeni będziemy ubiegać się o rentę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska