Co z budową mostu na Odrze w Milsku? Wójtowie i burmistrzowie gmin chcą przyspieszenia prac

źródło: Urząd MarszałkowskiZaktualizowano 
Przeprawa promowa obecnie jest nieczynna z powodu niskiego stanu wody. Mariusz Kapała
Przyspieszenie prac nad realizacją budowy mostu na Odrze w Milsku wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – było tematem spotkania marszałek Elżbiety Anny Polak z wójtami i burmistrzami gmin zainteresowanych tą inwestycją.

– Ta inwestycja będzie realizowana z ogromnym zaangażowaniem samorządu województwa i jego służb. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości, bo dostępność komunikacyjna to nasz priorytet – powiedziała marszałek. W spotkaniu uczestniczyli – oprócz marszałek Polak – także radny województwa i szef Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej Sebastian Ciemnoczołowski oraz wójtowie: Zaboru – Robert Sidoruk, Trzebiechowa – Izabella Staszak, Bojadeł – Krzysztof Gola, Kolska – Henryk Matysik, a także burmistrz Sławy – Cezary Sadrakuła oraz Dariusz Tarnas - przewodniczący Rady Gminy Zabór. Przebieg realizacji tej inwestycji przedstawił dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder. Przypomnijmy, że

Na jakim etapie jest inwestycja?

Przetarg na budowę mostu na Odrze w Milsku wraz z budową obwodnic Zaboru, Łazu i Droszkowa, w systemie zaprojektuj-wybuduj, został rozstrzygnięty w 2017 r. Wygrała go firma MOTA-ENGIL Central Europe SA. Obecnie trwa projektowanie zadania – procedura wydawania decyzji ZRID oraz uzgodnienia projektów wykonawczych i specyfikacji technicznych.

Opóźnienie już na samym początku

Według pierwotnych planów otwarcie mostu przewidziane było na rok 2021, jednak w roku 2018 Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustaliło wyższe parametry dotyczące wysokości wody żeglownej na Odrze (z 5,25 metra na 7 metrów). Ponieważ pociągało to za sobą konieczność przeprojektowania mostu i znacznego zwiększenia kosztów inwestycji na Odrze, samorząd województwa odwołał się od tej decyzji. Po pół roku ministerstwo zgodziło się wprawdzie na dotychczasowe parametry, jednakże opóźniło to projektowanie inwestycji.

Czytaj też: Nie ma pieniędzy na obwodnicę Droszkowa. Inwestycja jest związana z budową mostu w Milsku

W Łazie się oflagowali

Obecnie problemem są protesty grupy radnych i mieszkańców gminy Zabór, którzy domagają się innego przebiegu drogi wojewódzkiej 282. Przejeżdżając przez Łaz można zobaczyć flagi i transparenty z hasłami przeciwko budowie w tym miejscu.

Z obawy, że protesty mogą opóźnić tę strategiczną inwestycję, wójtowie i burmistrzowie Sławy, Bojadeł, Kolska i Trzebiechowa zwrócili się do marszałek województwa z apelem o przyspieszenie prac nad tą inwestycją. „Pomysł zablokowania inwestycji godzi w interesy naszych samorządów oraz w potrzeby mieszkańców regionu” - napisali.

Wójt Bojadeł Krzysztof Gola, podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim podkreślił, że wskutek wykluczenia komunikacyjnego spowodowanego brakiem mostu na Odrze, liczba mieszkańców gminy spada od wielu lat. Z kolei wójt Kolska Henryk Matysik dodał, że jego gmina czeka na most w Milsku od 1997 r., czyli od historycznej powodzi na Odrze. Prom na Odrze często nie może kursować z powodu niskiego lub wysokiego stanu wody, a to wydłuża komunikację z Zieloną Górą o kilkadziesiąt kilometrów.

- Zapewniam, że ta inwestycja zostanie zrealizowana, mimo problemów. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości – powiedziała marszałek. Wkrótce ma odbyć się sesja Rady Gminy Zabór z udziałem z udziałem wszystkich zainteresowanych. Jej celem byłoby wyjaśnienie spornych kwestii.

Czytaj też: Wszystkie przeprawy promowe w Lubuskiem są nieczynne. W Odrze jest coraz mniej wody

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

do roboty a nie tysiące spotkań o dupie maryni, mostu nam trzeba !!!

P
Paul86

Powinien powstać sam most. Są wciąż drogi wojewódzkie z nawierzchnią kamieni a tutaj każda wieś miałaby mieć obwodnicę?! Szaleństwo.

O
Ogórek

W pierwszej kolejności wybudować most i drogę dojazdową do mostu od strony Bojadeł.

A Łaz, Droszków, Zabór jak rozjadą samochody to sami będą błagać o obwodnicę. Taka to gmina.

G
Gość

Nikt tego mostu nigdy nie wybuduje. To jest niemożliwe dla impotentów inwestycyjnych we władzach województwa. Pieniądze się rozejdą, marzenia skisną. Kolejne miliony zostaną wyrzucone na dofinansowanie lotniska dla kilku (p)osłów.

G
Gość

Kilku wiejskich pieniaczy zablokowało inwestycję ważną dla setek tysięcy ludzi, przybliżającą Zieloną Górę do Leszna, Poznania, Kielc, czy Łodzi. Znak naszych czasów.

G
Gość

My to zawsze mamy pod górkę..w każdej dziedzinie...!!!

O
Olga

No cóż most miał być już otwarty w 2009 roku, pani marszałek Polak jest gwarantem, że jeszcze baaardzo dłuuugooo nie będzie otwarty 😳

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3