Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dopasuj do potrzeb

(ps)
Kupując rower zapewniasz sobie na długie lata jeden z najtańszych i najzdrowszych sposobów spędzania wolnego czasu. Ale jak dobrać ten sprzęt, żeby dobrze służył?

Przy kupnie bicykla odpowiedz na pytanie - kto na nim ma jeździć i na jakich trasach wykorzystywać?

Dopasuj do potrzeb

  • Szosówka - budowa podporządkowana jest uzyskiwaniu jak największych szybkości na drogach wyłącznie dobrej jakości. Zupełnie nie nadaje się do wycieczek po leśnych duktach lub bezdrożach. Szosówka ma koła 28-calowe i wąskie opony z bardzo delikatnym bieżnikiem lub zupełnie gładkie. Chodzi o zminimalizowanie oporów toczenia. Rower ma kierownicę typu baranek, która pozwala na znaczne pochylenie się podczas jazdy i zmniejszenie oporów powietrza.

  • Góral - pojedziesz nim w każdym terenie. Najlepiej nadaje się na leśne ścieżki i bezdroża. Ma solidną, zazwyczaj lekko skośną ramę, prostą kierownicę i bardzo skuteczne hamulce typu v-break. 26-calowe koła zaopatrzone są w ,,agresywny’’ bieżnik, który pozwala na jazdę po bardzo kiepskich drogach.

  • Trekking - kompromis między szosówką i góralem. Idealny na długie wycieczki. Ma 28-calowe koła, czyli szersze od tych w szosówkach i węższe od kół z górala. Prosta kierownica zapewnia pewny uchwyt i tylko częściowo pochyloną pozycję, która jest optymalna podczas długich wędrówek.

    Pytaj o wielkość ramy

    Jazda na zbyt małym lub dużym jednośladzie może doprowadzić do kontuzji oraz zagraża bezpieczeństwu cyklisty. Regulacją położenia siodełka oraz kierownicy można zlikwidować różnice we wzroście zaledwie o kilka centymetrów.
    Wielkość jednośladu określana jest poprzez rozmiar ramy. W przypadku górali najczęściej podawana jest w calach. Szosówki mierzone są centymetrem. W obu przypadkach mierzymy długość rury pionowej (wchodzi w nią rurka siodełka) - od środka osi mechanizmu korbowego do jej górnej krawędzi. Na przykład: przy wzroście 180 cm używaj ramy 19-20 calowej w przypadku górala oraz 56-57-centymetrowej w szosówce.
    W ostatnich latach wytwórcy ram coraz częściej odchodzą od klasycznych kształtów. Z tego powodu trudno jest jednoznacznie określić jej wielkość. Kupując sprzęt zapytaj sprzedawcę o wielkość ramy odpowiedniej dla ciebie. Jeszcze w sklepie ustaw siodełko oraz kierownicę.

    Wygodnie ubierz się

    Warto zaopatrzyć się w spodenki kolarskie z tzw. pampersem, a więc antybakteryjną wkładką, która wchłania pot i chroni przed obtarciami. Spodenki zakładasz bezpośrednio na gołe ciało. Ważnym, choć często lekceważonym, elementem jest kask. Nosząc go, chronisz swoje zdrowie i życie. Radzimy też kupno rękawiczek kolarskich, aby zapobiec odciskom i otarciom przy upadkach.
    Zdecydowanie polecamy firmowe rowery. Są one droższe od tych z marketów, ale zdecydowanie trwalsze. Markowy góral kosztuje od 600 zł, za trekkinga trzeba zapłacić minimum 800 zł, a za szosówkę co najmniej 1.500 zł. Dużo taniej jest w marketach, jednak tam nie liczy na fachowe porady sprzedawcy, pomoc przy ustawieniu siodełka i kierownicy, drobne przeróbki. Rowery marketowe są słabszej jakości, bo nie można kupić dobrego bicykla za 200-300 zł.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska