Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowcy zapewniają, że są gotowi na zimę. Mają już gotowe pługopiaskarki i tony soli w magazynach

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Drogowcy zapewniają, że są gotowi do zimowego utrzymania dróg krajowych.
Drogowcy zapewniają, że są gotowi do zimowego utrzymania dróg krajowych. Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy odśnieżaniu dróg i zwalczaniu lodu na drogach krajowych. Do dyspozycji będzie około 2.500 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe, a także 292 magazyny soli.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że zima drogowców nie zaskoczy. Już w połowie października GDDKiA informowała, że jest gotowa na zimowe utrzymanie dróg w całym kraju. Instytucja ta jest odpowiedzialna za utrzymanie ponad 17.800 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. - Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu - zapewniają drogowcy.

Setki ton soli w magazynach

Według prognoz, w sezonie zimowym 2021/2022 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:

  • 500 tys. ton soli drogowej,
  • 3,4 tys. ton chlorku wapnia,
  • 31 tys. ton materiałów uszorstniających.

Standardy utrzymania dróg

Co ważne, nie wszystkie drogi są odśnieżane tak samo. To, jak będzie utrzymana dana droga, zależy od standardu, do jakiego została zaliczona. Czym charakteryzują się poszczególne standardy? Szczegóły poniżej:

w standardzie I - około 5,1 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.

w standardzie II - około 11,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.

w standardzie III - około 2,1 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach
z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.

w standardzie V - około 2,8 tys. km
Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Widzisz pługopiaskarkę? Przepuść ją!

Pojazdy, służące do zimowego utrzymania dróg, są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi i poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. - Apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg - podkreslają drogowcy.

Wideo: Atak zimy w Zielonej Górze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska