III Kongres Rozwoju Kolei za nami. Konsolidacja, współpraca, odporność i elastyczność. Taka jest nowoczesna kolej

Materiał informacyjny Polskie Koleje Państwowe S. A.

We wtorek 6 czerwca na stadionie PGE Narodowy w Warszawie odbył się wielki Kongres Rozwoju Kolei. Pod patronatem Prezesa Rady Ministrów, z zainteresowaniem i najlepszymi życzeniami dla jego uczestników od Prezydenta Rzeczypospolitej oraz udziałem najważniejszych osób w kraju odpowiedzialnych za transport kolejowy. Tematami wydarzenia były współpraca w sektorze kolejowym, konsolidacja, działanie w obliczu kryzysu, cyfryzacja i otwarcie na nowe technologie i rozwój. Co udało się osiągnąć, jakie są plany na przyszłość i jak funkcjonuje kolej w obliczach kryzysu? Część merytoryczna Kongresu składała się z debaty otwarcia i dziewięciu paneli tematycznych – ośmiu przygotowanych przez organizatorów i jednego panelu partnera strategicznego pn. Efekty działań inwestycyjnych i rozwojowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Polska kolej: dostępna, atrakcyjna, konkurencyjna.

Wśród obecnych osób, kluczowych dla rozwoju kolei w naszym kraju znaleźli się m.in. eksperci branżowi, szefowie kolejowych spółek, przedstawiciele administracji centralnej i samorządowej, instytucji naukowych, przedsiębiorcy z branży kolejowej oraz innych sektorów gospodarki. Obecni byli także goście z zagranicy.

od 16 lat

Dlaczego powstał holding Grupa PKP?

- Jesteśmy w momencie bardzo dynamicznego rozwoju polskiej kolei i podróżni mają coraz większe oczekiwania wobec niej - mówił Maciej Małecki. - Oczekujemy od Grupy PKP jednolitych standardów w całym holdingu - dodawał przedstawiciel Ministerstwa Aktywów Państwowych. Prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP, Krzysztof Mamiński, zwracał uwagę, że holding PKP to nie powrót do dawnej jednolitej spółki PKP. - Chodzi o ujednolicenie standardów w kilku przestrzeniach, chociażby cyberbezpieczeństwa. Największe podmioty kolejowe w Europie funkcjonują w strukturze holdingowej - tłumaczył. - Co roku chcemy pokazywać, ile udało nam się osiągnąć i jak przekłada się to na wygodę użytkowników kolei - mówił Mamiński.

Przede wszystkim chcemy inwestować. Do 2030 roku planujemy zainwestować 27 mld zł w tabor i zaplecza techniczne. W 2030 roku przewidujemy, że przewieziemy nawet 88 mln pasażerów - mówił Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. - Chcemy, żeby podróżny mógł jechać w warunkach komfortowych, ale też szybko. Dlatego w naszej strategii rozwojowej mamy zakup m.in. 23 nowych składów, które będą mogły rozwijać prędkość nawet 250 km/h - zapowiadał Gontarz.

Kryzysy, wyzwania i szanse, zmieniający się rynek

Dariusz Sikora, członek zarządu PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej, opowiadał o zmieniającym się rynku. Stwarza on zagrożenia, ale i szansę. - Konsolidacja i współpraca ułatwiają reagowanie na zmieniające się warunki - mówił. PKP LHS inwestuje w zdolności przewozowe i przeładunkowe. Sikora tłumaczył, że działając w ramach współpracy, w holdingu, ułatwia przygotowanie i realizowanie takich działań. - LHS jest częścią łańcucha logistycznego, dlatego współpracujemy chociażby z PKP CARGO. - My będziemy członkiem rodziny kolejowej niezbyt awanturującym się - żartował Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu grupy PGE S.A., jednocześnie dziękując za współpracę i możliwość obecności na Kongresie. Podkreślał, jak istotny jest temat energii w obecnych czasach zmieniającego się szybko rynku. Zwracał uwagę, że działając w większej grupie, w ramach holdingu PKP, jest możliwa np. lepsza pozycja negocjacyjna podczas wypracowywania cen energii dla kolei.

Na panelu dotyczącym strategicznej roli kolei, na przykładzie pandemii oraz konfliktu na Ukrainie, ważny głos zabrał Marek Olkiewicz, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO. Podkreślał on, że działania z 2022 roku były wykonywane w bardzo trudnych, ekstremalnych warunkach. Efektywność pracy potwierdza jednak, że kolej nie zawiodła. - Realizowaliśmy zadania już okołowojskowe, dostarczanie asortymentu, przekazywanie zapasów. Dodatkowo otrzymaliśmy zadanie specjalne od polskiego rządu, czyli rozwiezienie węgla w bardzo krótkim czasie po terytorium kraju — przedstawiał Olkiewicz. - Udało nam się w pełni zrealizować to zadanie i zapobiec pesymistycznym wizjom - dodał. Zapowiedział także, że zdobyte doświadczenie Spółka chce przekuć w przygotowanie się na przyszłość, wymieniać uwagami z kontrahentami by jak najlepiej spełniać ich oczekiwania.

Odporność i elastyczność – kluczowe w kontekście kolei

Kolej jest komplementarna. W procesie i łańcuchu logistycznym jest niezwykle istotny obszar, który nie może być wypełniony drogą lotniczą lub drogową. - Bez kolei, niezwykle szybko odbudowywanej w przypadku uszkodzeń, pomoc nie docierałaby tak szybko na Ukrainę. Radziłaby sobie znacznie gorzej — mówił Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Zwracał uwagę, że w sytuacji ekstremalnej mogą występować niedobory sprzętu jak chociażby wagonów i innego taboru, ale bo być może ważniejsze — ludzi — maszynistów. Innym problemem, który się pojawia, także na Ukrainie skąd można czerpać wzorce, to ewentualne zniszczenia infrastruktury i jak sobie radzić z szybką naprawą. Tak, żeby można było momentalnie wznowić ruch i transport ludzi czy towarów.

Kolej w zmieniającym się świecie, czyli cyfryzacja

Minister Cyfryzacji, Janusz Cieszyński podkreślał znaczenie procesu digitalizacji na kolei, rozwoju w obszarze cyfrowym i ciągłego podnoszenia jakości usług dla klienta w tym obszarze.

Wspomniał o rozwiązaniach wdrażanych przez PKP Intercity. Wśród nich jest system dynamicznej sprzedaży, opierający się o sterowanie cenami w zależności od zainteresowania danym połączeniem. Możliwość rezerwacji miejsc poprzez wybór graficzny. Projekt rozwijany i rozszerzany od 2019 roku, a także tzw. UWH, czyli Ujednolicony model sprzedaży agencyjnej.

Bilety PKP Intercity możemy kupić już za pośrednictwem aplikacji KOLEO, SkyCash czy mPay i stale rozbudowywana jest baza podmiotów współpracujących z przewoźnikiem w tym zakresie. Sprzedaż i aplikacje muszą być intuicyjne. Na kolej trafiają coraz młodsi podróżni, przyzwyczajeni do wygodnych aplikacji, łatwych w obsłudze. Ważna jest dostępność w każdym kanale sprzedaży tych samych ofert czy ulg – ujednolicenie.

od 16 lat

Innowacji nie tworzy się dla samych innowacji, a dla zwiększania atrakcyjności — zwracał uwagę Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa

Mówił o tym, że rozwój technologiczny pozwala na zmniejszanie oddziaływania na środowisko. Kolej jest środkiem transportu, który w najmniejszym stopniu na nie oddziałuje. Nowe programy rozwoju biorą pod uwagę chociażby rozwój technologii wodorowych, które mogą być wykorzystywane na kolei. - Jeśli chodzi o lokomotywę wodorową, to testowaliśmy ją na naszym torze w Żmigrodzie i zostało wydane pozwolenie prezesa UTK — mówił Massel.

- Porozmawiajmy chwilę o ludziach. Bez nich nie będzie dobrego wdrożenia i odpowiedniego rozwoju i digitalizacji. Szkoły wyższe to jest kuźnia talentów, które posiadają w swoich zasobach mnóstwo ludzi z ogromną wiedzą. Dlatego w ostatnim czasie podpisaliśmy dokumenty o współpracy z sześcioma uczelniami. Wśród nich politechniki z Krakowa i Warszawy. Chcemy promować branżę kolejową i to się nie uda bez odpowiednich kadr — mówił Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity. Zwracał uwagę na istotną współpracę badawczo-rozwojową.

Cyfryzacja i innowacje w natarciu

Dyskusje na temat cyfryzacji i innowacji obecne były podczas wielu paneli. Uczestnicy kongresu raz po raz podkreślali jak ważny to temat i podawali przykłady zastosowania różnych rozwiązań na kolei.

Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, zauważył, że jeszcze przed pandemią na kolei honorowane już były dokumenty za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Jeszcze przed tym, gdy wszyscy zrozumieliśmy, jak ważne jest przesunięcie wszystkiego na cyfrowe i zdalne, wprowadzono takie rozwiązanie. Dodawał, że spółki z Grupy PKP były pionierskie, jeśli chodzi o współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji w zakresie wdrażania opracowanych tam rozwiązań. Wśród innych pomysłów jest stworzenie aplikacji pasażera. Czegoś w rodzaju przewodnika dla podróżnych, który pomoże poruszać się im po stacji, dworcu czy podczas przesiadek.

O polityce cyberbezpieczeństwa mówił Tadeusz Turzyński, prezes zarządu spółki PKP Informatyka. Tu istotna jest właśnie konsolidacja podmiotów i powstały holding, który pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie zabezpieczeń. Na dużą wagę logistyki w każdym procesie, także związanym z cyfryzacją, zwracał uwagę prof. Mirosław Chaberek.

Wiceprezes PKP Intercity opowiadał o wprowadzeniu przez spółkę Ujednoliconych Warunków Handlowych, czyli umożliwieniu sprzedaży biletów na pociągi przewoźnika podmiotom zewnętrznym. - Przez wiele lat takie rozwiązanie było blokowane. To był duży błąd i teraz chętnie nawiązujemy kolejne współprace, które zwiększają dostępność przejazdów PKP Intercity — stwierdził. 3,5 miliona biletów sprzedano za pośrednictwem tego rodzaju sprzedaży, co przekłada się na około 100 milionów złotych.

- Wydamy 150 milionów złotych na nowy system sprzedaży biletów. To największa w historii inwestycja IT w PKP Intercity i realizujemy ją we współpracy z PKP Informatyką. Udało nam się rozpocząć współpracę z obecnym tutaj Tadeuszem Turzyńskim, z czego się bardzo cieszę — mówił Gontarz. Natomiast Adam Andruszkiewicz przypominał, że nowa ustawa o aplikacji mObywatel sprawia, że Polska jest największym krajem Unii Europejskiej, gdzie cyfrowe dokumenty są na równi z tradycyjnymi.

Rafał Zgorzelski - członek zarządu PKP S.A. - https://player.vimeo.com/video/836850320

Jacek Rutkowski - członek zarządu PKP CARGO - https://player.vimeo.com/video/836881851

Andrzej Bittel - Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - https://player.vimeo.com/video/836901948

Tomasz Gontarz - wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A. - https://player.vimeo.com/video/836917023

Tu podaj tekst alternatywny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska