Zamontowanie instalacji gazowej w samochodzie to najprostszy sposób, aby znacząco obniżyć wydatki na paliwo. Pamiętajmy jednak, że taka inwestycja będzie opłacalna tylko wtedy, gdy pokonujemy rocznie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Im dłuższe dystanse pokonujemy, tym szybciej zwróci nam się zakup instalacji gazowej.
Przed zamontowaniem instalacji gazowej warto zrobić dobry przegląd silnika. Wybierając samą instalację LPG nie warto oszczędzać. Im lepsze komponenty, kupione od sprawdzonych producentów, tym mniejsze kłopoty w przyszłości. Pamiętajmy też, aby powierzyć nasz samochód doświadczonym fachowcom. Montaż instalacji gazowej wcale nie jest taki prosty i wymaga doświadczenia. Bardzo ważny jest też późniejszy serwis i konserwacja instalacji gazowej.
Aby instalacja gazowa działała poprawnie muszą być spełnione 3 podstawowe warunki:
- instalacja precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika
- wysoka jakość wszystkich podzespołów
- profesjonalnie zamontowana w samochodzie
Instalacja gazowa STAG
STAG marka polskich instalacji gazowych. Produkuje je firma AC S.A. z Białegostoku. W Polsce jest niemal 1,300 warsztatów, które montują instalacje STAG. Istalacje LPG STAG są obecnie jednymi z najpopularniejszych w naszym kraju. Można je zamontować praktycznie do każdego silnika (również z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz do silników diesla).
Zobacz też wideo: STAG instrukcja montażu instalacji LPG
Instalacja gazowa BRC
BRC to firma z włoskim rodowodem, założona w latach 60. W 1996 roku BRC Gas Equipment wprowadziła na rynek pierwszy włoski LPG oraz CNG system gazu wtryskowego. Obecnie BRC posiada przedstawicielstwa w ponad 70 krajach. W Polsce jest to jeden z najbardziej popularnych systemu instalacji gazowych BRC. W swojej ofercie posiada instalacje do silników benzynowych z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Instalacje gazowe (LPG) dzielą się na pięć generacji:
- I generacja - to najstarszy i najprostszy system instalacji LPG. Stosowany jest w samochodach z silnikami gaźnikowymi, które nie posiadają katalizatora i sondy lambda. Tego typu instalacja gazowa nie ma elementów elektronicznych. działa tu fizyka i mechanika. Można ją montować w pojazdach, które skonstruowana w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, np. w Fiacie Uno, Polonezie, Oplu Kadecie, czy Volkswagenie Golfie starszych generacji.
- II generacja - zasada działania jest podobna do generacji I, z tą różnicą, że posiada ona moduł elektroniczny. Steruje on składem mieszanki gazu z powietrzem. Odbiera i analizuje również dane, które przesyła sonda lambda. Na tej podstawie może wzbogacić lub zubożyć mieszankę. Ta generacja znajdzie zastosowanie w samochodach, wyprodukowanych na początku lat 90., np.: VW Golf III, Peugeot 205, czy Fiat Punto.
- III generacja - To obecnie najmniej popularny i rzadko spotykany typ instalacji. Jest on pośrednikiem między typem II, a IV.
- IV generacja (instalacja gazowa sekwencyjna)- jest to najczęściej montowany typ instalacji LPG. Ta generacja cenowo niewiele różni się od poprzedniczek, ale za to skutkuje bezawaryjną i dobrą pracą silnika. Decydując się na zakup instalacji gazowej sekwencyjnej warto wydać trochę więcej pieniędzy i zainwestować w markowe i sprawdzone podzespoły. Instalacja gazowa IV generacji posiada dyle wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada silnik. Wtryskiwacze gazu montowane są w kolektorze dolotowym silnika.
- V generacja (instalacja gazowa sekwencyjna) - instalacje piątej generacji pozwalają na wtrysk gazu w stanie ciekłym bezpośrednio do kolektora dolotowego. W tym celu konieczne jest nawiercenie kolektora i zamontowanie wtryskiwaczy gazowych. Generacja instalacji gazowej sekwencyjnej umożliwia też wtrysk bezpośrednio do komór spalania silnika, wykorzystując do tego wtryskiwacze benzynowe (tak jest w silnikach FSI i TSI).
Na rynku zaczynają się już pojawiać instalacje gazowe VI generacji. Więcej w materiale wideo:
Źródło:
TVN
Ile kosztuje instalacja gazowa?
Wielu kierowców zastanawia się jaki jest cennik instalacji LPG. Ceny instalacji gazowych są uzależnione od samochodu, do którego chcemy ją zamontować, a co za tym idzie od generacji systemu.
Nowym rozwiązaniem, które ma wejść do sprzedaży w najbliższych miesiącach, jest polski projekt – STAG 500 DIS. Jest to instalacja z podwójnym wtryskiem gazu, która rozwiązuje problemy zarówno droższych jak i tańszych systemów stosowanych w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W układzie zainstalowano dwie pompy, wykorzystywane są fabryczne wtryskiwacze benzyny (ale pompa wysokiego ciśnienia nie wymaga przeróbki), a jednocześnie paliwo gazowe podawane jest w tradycyjny sposób – za pośrednictwem parownika i wtryskiwaczy gazowych takich samych jak w sekwencyjnym wtrysku gazu. Silnik może być zasilany w stu procentach gazem.
Ceny instalacji gazowej (z montażem):
- I generacji 1.000 - 1.200 zł
- II generacji 1.500 - 2.000 zł
- III generacji 1.600 - 2.300 zł
- IV generacji 1.800 - 2.500 zł
- V generacji 4.000 zł wzwyż
Dodatkowo ceny instalacji sekwencyjnych (czyli IV i V generacji) uzależnione są od ilości cylindrów w silniku. Im więcej cylindrów, tym wyższa cena.
Do których silników montować LPG?
Na podstawie publikacji jakie do tej pory pojawiały się w różnych mediach można pokusić się o wytypowanie kilku silników, którym „zagazowanie” wyjątkowo dobrze służy. Są to następujące jednostki: 1.6/105 KM z Forda, 2.0/140 KM i 1.6 VTi/120 KM (grupa PSA), 2.0/150-156 KM (Honda), 1.2 oraz 1.4 T-Jet/120KM (Fiat), 1.4T/120KM, 1.4/87KM, 1.8/140KM oraz 1.6 16V/101KM (Opel), 1.4/75KM i 1.4 16V/98KM (Renault), 1.6 16V/98KM(Mitsubishi) oraz chyba najbardziej dopasowany do gazu motor 1.6/102KM z koncernu VW.
Instalacje gazowe w samochodzie: wady i zalety LPG
Instalacje gazowe w samochodach posiadają wady i zalety. Warto się nad nimi zastanowić, zanim podejmiemy decyzję o zamontowaniu w naszym aucie popularnego „gazu”. Warto też pamiętać, że przez lata wokół instalacji gazowych narosło wiele mitów.
Zalety LPG
- niższe koszty paliwa
- mniejsza emisja spalin
- nie zanieczyszcza oleju silnikowego
Wady LPG
- dodatkowy zbiornik zajmuje miejsce w samochodzi
- nieznaczny spadek mocy silnika
- wymaga dokładnej konserwacji
- możliwe uszkodzenie kolektora
- zużycie LPG jest 10-15 proc. większe, niż benzyny (jednak biorąc pod uwagę różnicę cen między gazem, a benzyną, montaż LPG wciąż jest opłacalny)
Zobacz też wideo: Instalacja LPG w samochodzie. Czy warto montować?
Źródło:
TVN
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?