reklama

Jak możesz zadbać o swoją kondycję i zdrowie

(wyb. ban)Zaktualizowano 
Daj się skusić na aktywny wypoczynek
Daj się skusić na aktywny wypoczynek fot. Paweł Janczaruk
Nie wmawiaj sobie, że jesteś za stara, za ciężka i zbyt schorowana. Sprawdź, który rodzaj ruchu najbardziej Ci odpowiada i zacznij ćwiczyć.

Jesień to nie powód, aby przesiadywać godzinami na kanapie.

Aquaaerobic

Jest to aerobik w środowisku wodnym. Forma aktywności zalecana osobom o słabszej kondycji fizycznej, z nadwagą, cellulitem oraz cierpiącym na zwyrodnienia stawów. Czas treningu wynosi 30 - 45 min, do trzech razy w tygodniu. Połączenie aktywności fizycznej z oddziaływaniem wody na organizm stwarza warunki do: polepszenia wydolności siły mięśniowej, zwiększenia zakresów ruchów w stawach, zwiększenia tempa przemiany materii, stopniowego zwiększania siły mięśni.

Przeciwwskazania:

Strach przed wodą, infekcje, brak kontroli nad czynnościami fizjologicznymi, choroby układu krążenia, astma oskrzelowa, choroby reumatyczne, choroby nowotworowe, choroby zakaźne.

Pływanie

Jest sportem wytrzymałościowym o charakterze aerobowym. Pływanie angażuje większość mięśni i usprawnia krążenie. Początkujący powinni pływać dwa, trzy razy w tygodniu do 15 minut efektywnego pływania. Działanie: poprawa ukrwienia tkanek, trening układu sercowo - naczyniowego, odciążenie kręgosłupa i stawów, uwolnienie rezerw tłuszczowych, zwiększenie tempa przemiany materii.

Przeciwwskazania:

Choroby zakaźne, przerwanie ciągłości powłok skórnych, nietrzymanie moczu.

Marsz

Maszerować może prawie każdy, bo jest to najbliższa forma chodu, różni się tylko tempem. Marsz jest najlepszą formą ruchu aktywizującą mięśnie dolnej połowy ciała. Działanie: dotlenienie organizmu, trening układu krążenia, wzmocnienie mięśni, redukcja tkanki tłuszczowej.

Przeciwwskazania:

Wszystkie schorzenia, w których niewskazany jest długotrwały wysiłek, zaawansowana niewydolność krążeniowo - oddechowa.

Bieg (Jogging)

Bieganie jest świetnym sposobem na rozwinięcie mięśni pośladków i łydek. W czasie biegania układ sercowo - naczyniowy poddany jest treningowi prowadzącemu do wzrostu jego wydolności. Na początku powinno się biegać trzy, pięć razy w tygodniu przez 20 minut i stopniowo wydłużać czas do 40 minut. Działanie: spalanie nadmiaru kalorii, redukcja tkanki tłuszczowej, usprawnianie układu krążenia, zwiększenie wydolności organizmu.

Przeciwwskazania:

Duża nadwaga, wady serca, zaawansowane choroby serca, zwyrodnienia stawów, ciąża, zaawansowany wiek pacjenta.

Nordic - Walking

Jest to marsz z kijami przypominającymi kije do nart. Ten rodzaj aktywności intensyfikuje marsz, zwiększa koordynację ruchów i bardziej oszczędza stawy. Trening powinien trwać maksymalnie 40 minut. Działanie: polepsza dotlenienie organizmu, angażuje większość mięśni. rozładowuje stres, redukuje tkankę tłuszczową, redukuje masę ciała.

Przeciwwskazania:

Duża nadwaga, wady serca, zaawansowane choroby serca i układu krążenia, zwyrodnienia stawów, ciąża, zaawansowany wiek pacjenta.

Jazda na rolkach

Jazda na rolkach trenuje mięśnie kończyn dolnych, pośladków oraz brzucha. Ten rodzaj aktywności wpływa na zmysł równowagi i koordynację ruchów. Czas treningu 30 - 90 min., dwa, trzy razy w tygodniu. Działanie: ujędrnienie nóg, uelastycznienie skóry, dotlenienie organizmu, poprawa czynności układu sercowo naczyniowego, spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Przeciwwskazania:

Ciąża, zaawansowany wiek pacjenta, zaawansowane choroby serca i układu krążenia, niedawno przebyte urazy, duże zwyrodnienia stawów, osteoporoza, zaawansowane schorzenia układowe i narządowe.

Jazda na rowerze

Modeluje dolną część ciała i wzmacnia kończyny dolne. Aby trening był efektywny, należy jeździć przynajmniej dwa razy w tygodniu, w szybkim tempie. Działanie: redukcja masy ciała, zwiększenie lipolizy, zwiększenie tempa przemiany materii, redukcja cellulitu, usprawnienie pracy serca i układu krążenia.

Przeciwwskazania:
Ciąża, choroby kardiologiczne, niewydolność oddechowa, urazy stawów kończyn dolnych, choroby kręgosłupa, zwyrodnienia i choroby reumatyczne, zaawansowane schorzenia układowe i narządowe.

Skakanie na skakance

Skacząc na skakance można w szybkim tempie zredukować masę ciała. Jest to intensywny rodzaj treningu, dlatego nie jest zalecany osobom o słabej kondycji fizycznej oraz cierpiącym na kontuzje i zwyrodnienia stawów.

Przeciwwskazania:
Ciąża, choroby serca i układu krążenia, zwyrodnienia i urazy stawów, zaawansowane schorzenia układowe i narządowe, świeże kontuzje, duża nadwaga.

(Na podstawie materiałów opracowanych przez pracownice Zakładu Opiekuńczo-Rehabilitacyjnego "Elżbietanki": Annę Kroczak, Katarzynę Skrendo, Kamilę Sobczyk)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3