Zmodernizowany zostanie odcinek, który zaczyna się na polsko-niemieckiej granicy państwowej, a kończy blisko 2 kilometry za węzłem Żary Zachód.
Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 185 mln zł będzie firma PORR SA.
Zakres inwestycji
Wykonawca ma za zadanie zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), wraz z węzłem Olszyna, do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód) do parametrów drogi klasy A.
W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki: do km 1,500 i od km 1,500 do km 11,860. Zadanie będzie realizowane w formule Projektuj i Buduj.
Kiedy rozbudowany odcinek A18 będzie gotowy?
Na prace projektowe i roboty budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, przewidziano 36 miesięcy. Do czasu zaplanowanego na roboty budowlane będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2023 roku.
A18 Olszyna – Golnice
Przebudowa 12-kilometrowego odcinka jest częścią inwestycji polegającej na dostosowaniu drogi krajowej nr 18 od Olszyny do Golnic (70 km) do standardów autostradowych.
Jest to drugi etap budowy autostrady A18. Pierwszym była budowa jezdni północnej, która jest już oddana do użytku.
Inwestycja jest podzielona na cztery odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 - podpisana umowa
- od km 11,86 do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - podpisana umowa,
- od km 33,76 - granica województwa dolnośląskiego - ogłoszenie przetargu na roboty planowane w II połowie 2020 r.,
- granica województwa dolnośląskiego - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest w II połowie 2020 r.
A18 w kierunku zachodniej Europy
Droga krajowa nr 18 to część III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego – połączenia międzynarodowego E36/40. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
Stara droga krajowa nr 18 wybudowana została w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław.
W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania trasy do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.
Czytaj także: Droga S3. To będzie najdłuższy w Polsce tunel drążony w skale. Drogowcy już dziś zapraszają na wirtualną przejażdżkę
Polecamy wideo: Budowa drogi S3. Wirtualny przejazd najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce
Źródło: GDDKiA
Wspieramy Lokalny Biznes!
Strefa Biznesu - Co z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?