Ten odcinek trasy S3 będzie dla drogowców największym z dotychczasowych wyzwań. Na odcinku Bolków-Kamienna Góra powstaną dwa tunele dwukomorowe TS26 oraz TS32.
Tunel TS26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą.
Budowa tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice.
Oba tunele znajdują się na razie na papierze. 31 października został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla tego odcinka S3. Zgodnie z przepisami, wykonawca powinni otrzymać decyzję z pierwszej połowie roku. Będzie mógł wtedy rozpocząć prace budowlane.
Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.
Co warto wiedzieć o tunelu
- Tunel TS-26 jest obiektem dwunawowym. W każdej nawie zapewniony będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu.
- Przy wjeździe do tunelu powstanie budynek, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu.
- W pobliżu wjazdu do tunelu znajdzie się także miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
- Każda z naw tunelu może pełnić funkcję bezpiecznej strefy w razie sytuacji kryzysowej.
- Nawy tunelu połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Dodatkowo jedno z tych przejść, zlokalizowane w połowie długości tunelu, stanowi przejazd awaryjny dla służb ratowniczych.
- Co 125 metrów zlokalizowane będą punkty alarmowe, w których umieszczony będzie m.in. telefon SOS.
- Co 250 metrów zlokalizowane będą hydranty nadziemne, umieszczone w niszach hydrantowych, z dostępem dla służb ratowniczych na wypadek gaszenia pożaru.
Nad bezpieczeństwem w tunelu czuwać będą systemy:
- system zasilanie w energię elektryczną (podstawowe, rezerwowe i awaryjne z agregatów prądotwórczych
- system oświetlenia (stałe użytkowe oraz ewakuacyjne)
- system wentylacji pożarowej wzdłużnej
- system wykrywania i sygnalizacji pożaru
- system monitoringu
- system ratunkowy powiadamiania w niszach ratunkowych
- system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem
- system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych
- system telefonii dla obsługi
- system hydrantów przeciwpożarowych
- system kanalizacji przeciwpożarowej
- system automatycznego sterowania i zarządzania tunelami
- fotoradar lub odcinkowy pomiar ruchu w tunelu
- system przeciwoblodzeniowy przed dojazdem do tunelu.
Polecamy także: Droga S3 do granicy z Czechami. Wykonawca czeka na zielone światło
Polub nas na fb
wideo: GDDKiA
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?