Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S3. To będzie najdłuższy w Polsce tunel drążony w skale. Drogowcy już dziś zapraszają na wirtualną przejażdżkę

Urszula Baumann
Urszula Baumann
Tunel powinien być gotowy w 2023 roku.
Tunel powinien być gotowy w 2023 roku. źródło: GDDKiA
Drogowcy zapraszają na wirtualny przejazd najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce TS26, który zostanie wybudowany w ciągu drogi S3 między Bolkowem a Kamienną Górą.

Ten odcinek trasy S3 będzie dla drogowców największym z dotychczasowych wyzwań. Na odcinku Bolków-Kamienna Góra powstaną dwa tunele dwukomorowe TS26 oraz TS32.

Tunel TS26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą.

Budowa tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Oba tunele znajdują się na razie na papierze. 31 października został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla tego odcinka S3. Zgodnie z przepisami, wykonawca powinni otrzymać decyzję z pierwszej połowie roku. Będzie mógł wtedy rozpocząć prace budowlane.

Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.

Co warto wiedzieć o tunelu

  • Tunel TS-26 jest obiektem dwunawowym. W każdej nawie zapewniony będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu.
  • Przy wjeździe do tunelu powstanie budynek, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu.
  • W pobliżu wjazdu do tunelu znajdzie się także miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
  • Każda z naw tunelu może pełnić funkcję bezpiecznej strefy w razie sytuacji kryzysowej.
  • Nawy tunelu połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Dodatkowo jedno z tych przejść, zlokalizowane w połowie długości tunelu, stanowi przejazd awaryjny dla służb ratowniczych.
  • Co 125 metrów zlokalizowane będą punkty alarmowe, w których umieszczony będzie m.in. telefon SOS.
  • Co 250 metrów zlokalizowane będą hydranty nadziemne, umieszczone w niszach hydrantowych, z dostępem dla służb ratowniczych na wypadek gaszenia pożaru.

Nad bezpieczeństwem w tunelu czuwać będą systemy:

  • system zasilanie w energię elektryczną (podstawowe, rezerwowe i awaryjne z agregatów prądotwórczych
  • system oświetlenia (stałe użytkowe oraz ewakuacyjne)
  • system wentylacji pożarowej wzdłużnej
  • system wykrywania i sygnalizacji pożaru
  • system monitoringu
  • system ratunkowy powiadamiania w niszach ratunkowych
  • system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem
  • system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych
  • system telefonii dla obsługi
  • system hydrantów przeciwpożarowych
  • system kanalizacji przeciwpożarowej
  • system automatycznego sterowania i zarządzania tunelami
  • fotoradar lub odcinkowy pomiar ruchu w tunelu
  • system przeciwoblodzeniowy przed dojazdem do tunelu.

Polecamy także: Droga S3 do granicy z Czechami. Wykonawca czeka na zielone światło

Projekt jest gotowy, wszystkie dokumenty złożone w urzędzie. Wykonawca czeka na zezwolenie na budowę odcinka S3, który prowadzić będzie w kierunku granicy z Czechami. To najtrudniejsza technicznie część S3, bo konieczne będzie drążenie tuneli. >>

Droga S3 do granicy z Czechami. To będzie najtrudniejszy odc...

wideo: GDDKiA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska