Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kochamy być eko, ale nie ufamy ekologom

(oprac. staw)
Większość Polaków uważa, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie (fot. LTM Communications)
Większość Polaków uważa, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie (fot. LTM Communications)
Kto najbardziej dba o ekologiczny sposób życia? Polki po trzydziestce. One kupują energooszczędne żarówki oraz wybiera sprzęt AGD i RTV, który zużywa mniej prądu.

Aż 90 proc. zapytanych Polaków deklaruje troskę o środowisko naturalne – wynika z tegorocznej edycji badania European Trusted Brands. W sondażu zapytano Europejczyków również o stosunek do ekologicznych marek, a także o gotowość do zakupu produktów „przyjaznych dla środowiska”. Stworzono także ranking wyłaniający marki uważane za najlepsze pod względem troski o ekologię.

Nie chcemy przepłacać

Na pytanie czy jesteśmy zaniepokojeni stanem środowiska naturalnego 90 proc. Polaków odpowiada twierdząco. Pozostałe 10 proc. w niewielkim stopniu troszczy się o środowisko bądź w ogóle o nie dba. Również 90 proc Polaków uważa, że większość dużych firm w rzeczywistości nie dba o ekologię, a marki przyjazne środowisku są zbyt drogie. Według najnowszych badań ETB idealna marka powinna być ekologiczna (uważa tak 52 proc. pytanych). Najczęściej atrybut ten wymieniają Szwajcarzy, Austriacy oraz Niemcy. Polacy natomiast, obok Czechów i Rosjan należą do narodów, które najrzadziej wskazują na ten aspekt jako istotny i zajmuje on bowiem dopiero 10 miejsce w hierarchii.

Jedynie 48 proc. Europejczyków ufa ekologom. Statystykę poprawiają Austria i Rumunia z wynikiem 65 proc. oraz Szwajcaria i Niemcy - po 61 proc pozytywnych odpowiedzi. Z kolei Polska znajduje się poniżej średniej z wynikiem 43 proc. Najmniejsze zaufanie do ekologów mają Finowie (75 proc.), Holendrzy (64 proc.) i Czesi (67 proc.).

Czytaj też: Jak kupić energooszczędną lodówkę?

Trochę kłamiemy

Badanie przyłapało Polaków na gorącym uczynku. Mimo iż 9 na 10 naszych rodaków deklaruje troskę o środowisko naturalne, przy decyzjach konsumenckich zaledwie co trzeci bierze pod uwagę to, czy jego ulubiona marka jest ekologiczna. W wyżej rozwiniętych krajach europejskich stan środowiska naturalnego rzadziej niepokoi mieszkańców, za to przywiązują oni znacznie większą wagę do proekologiczności wybieranych przez siebie marek produktów i usług. Ponieważ także w innych słabiej rozwiniętych krajach (Rosji, Rumuni czy Portugali) występuje podobna jak w Polsce rozbieżność, można zaryzykować tezę, że tam, gdzie konsumenci istotnie dbają o środowisko naturalne, rzadziej niepokoi ich jego stan. A zatem dopóki Polacy nie zaczną zwracać większej uwagi na szkody ekologiczne, jakie pociągać mogą za sobą ich decyzje konsumenckie oraz - szerzej - ich zachowania (np. niesegregowanie odpadów), będą istotnie mieli więcej powodów do niepokoju o stan swojego środowiska naturalnego.

Nie dowierzamy producentom

Polacy są bardziej od innych Europejczyków sceptyczni, jeśli chodzi o proekologiczną motywację producentów. - Pytanie brzmi, czy mają ku temu rzeczywiste powody, czy istotnie większość dużych firm w naszym kraju rzadziej niż w Europie Zachodniej zważa na szkody środowiskowe - komentuje wyniki profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Europejskich respondentów poproszono również o wskazania marek o najlepszej reputacji pod względem ekologii - dla każdej z wymienionych kategorii.

W tegorocznej edycji badania European Trusted Brands w Polsce najwięcej wskazań uzyskały: Osram (Sprzęt oświetleniowy), Orlen (Stacja benzynowa), Duracell (Baterie), Vizir (Proszek do prania), Toyota (Samochód), Cif (Środek czystości), Enea (Dostawca energii), Bebiko (Produkt dla dziecka), Tesco (Supermarket/hipermarket), Bosch (Sprzęt AGD), Schulstad (Produkt spożywczy).

Czytaj też: Jak wyposażamy mieszkania?

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska