MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Komu

Oprac. (mb)
Już od początku stycznia możemy starać się o częściowy zwrot podatku VAT za materiały budowlane. Ma to zrekompensować inwestorom podwyżkę podatku z 7 do 22 proc. Warto znać zasady, którymi musimy się kierować, aby odzyskać pieniądze od fiskusa.

Zwrot podatku dotyczy materiałów budowlanych, które wykorzystaliśmy:
do budowy budynku mieszkalnego
do nadbudowania lub rozbudowania budynku dla celów mieszkalnych
do przebudowy lub przystosowania budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego, o ile dzięki temu uzyskaliśmy lokal mieszkalny
do remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego - wykorzystać więc będziemy mogli też faktury, które już posłużyły do obniżenia podatku z tytułu ulgi remontowej.

Komu

O zwrot VAT wystąpić mogą osoby mające prawo do dysponowania nieruchomością lub tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. W przypadku inwestycji, dla których ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. wymaga pozwolenia na budowę, o zwrot VAT ubiegać się mogą także ci, na których pozwolenie to wydano. Małżonkowie, o ile spełniają powyższe wymagania, o zwrot mogą ubiegać się wspólnie. Jeżeli występują o niego oddzielnie, obowiązani są powiadomić o tym właściwe urzędy skarbowe.

Na jakiej podstawie

Podstawą do uzyskania zwrotu jest posiadana faktura VAT, datowana po 1 maja 2004 r. i dotycząca materiałów, na które z tym dniem stawka VAT wzrosła z 7 do 22 proc. Pełen wykaz materiałów budowlanych, objętych zwrotem podatku podany został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z 30 grudnia 2005 r. Dostępny on jest pod adresem www.mtib.gov.pl/departamenty/113/obwieszczenia/. Listę materiałów oraz formularze wniosków o zwrot, wraz z instrukcją ich wypełnienia, można też znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl, w dziale Informatory, a także na stronach izb skarbowych.
Zwrotem objęte będą faktury dokumentujące zakup materiałów budowlanych od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 roku. Ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.

Kiedy i ile

Ustawa określa, że prawo do zwrotu VAT uzyskujemy nie tylko po zakończeniu naszej inwestycji (nie później niż przed upływem 6 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji), ale także w trakcie jej trwania - jednak nie częściej niż raz w roku. Do odzyskania jest 68,18 proc. kwoty VAT, wynikającej z faktur. Mniejszy zwrot (55,23 proc.) należy się tym, którzy korzystali z podatkowej ulgi budowlanej lub remontowej. Tak ustawodawca określił różnicę pomiędzy 7 a 22 proc. stawką VAT. Kwotę zwrotu zaokrągla się do pełnych złotych.
W każdym przypadku zwrot ma ustawowe limity. Oblicza się je na podstawie wskaźnika średniej ceny metra kwadratowego powierzchni użytkowej bu-dynku mieszkalnego. Wskaźnik ten podaje Główny Urząd Statystyczny na użytek wyliczania premii gwarancyjnej dla posiadaczy książeczek mieszkaniowych.(znaleźć go można pod adresem www.stat.-gov.pl/komunikat).
Określona została górna granica wypłat:
dla inwestycji wymagających zezwolenia na budowę wynosi ona 12,295 proc. równowartości średniej ceny 70 m kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego (w przypadku remontu jest to 12,295 proc. równowartości średniej ceny 30 m kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego).

Jak obliczyć

Wysokość zwrotu wyliczamy sami, według wzorów przygotowanych przez ustawodawcę.
Jeśli nie korzystaliśmy z ulgi remontowej lub budowlanej, kwotę VAT wynikającą z faktur mnożymy przez 0,6816.
Jeśli skorzystaliśmy z ulgi remontowej lub budowlanej, sumę podatku VAT z załączonych faktur musimy pomnożyć przez 0,5523.
Składamy w naszym urzędzie skarbowym wypełniony wniosek i kopie faktur. Oryginały zostawiamy w domu. Mogą się przydać, jeśli trzeba będzie coś udokumentować.

Bądźmy czujni

Przy składaniu dokumentów w urzędzie trzeba je dokładnie sprawdzić. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy wypełnianiu wniosków? Brak podpisu lub numeru NIP lub błąd w obliczeniach. Urzędy skarbowe ostrzegają także przed przypadkami, które w skrajnych przypadkach traktują, jak próby wyłudzenia: przed występowaniem o zwrot podatku VAT za materiały nim nieobjęte lub zakupione przed 1 maja 2004 r. Może być nam trudno wytłumaczyć, że to tylko przez nieuwagę.
Pamiętać też musimy o obowiązującej od 26 września nowelizacji prawa budowlanego. Zmniejszony został zakres inwestycji, objętych koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę. To z jednej strony korzystne uproszczenie, z drugiej jednak swoista strata. Nawet gruntowny remont pozostaje teraz tylko remontem, a więc przynosi znacznie niższy zwrot. Każdy zaplanowany zakres robót sprawdzajmy pod kątem tego znowelizowanego prawa. Jeśli, kierując się wcześniej obowiązującymi przepisami, we wniosku wpiszemy - jako niewymagającą pozwolenia przeróbkę - zakres prac, objęty teraz mianem przebudowy, możemy narazić się na odmowę wypłaty pieniędzy, a nawet na zarzut samowoli budowlanej.
Inny problem stanowić może fakt, iż kupowane przez nas wyroby mogą nosić nazwy handlowe, których nie znajdziemy w ministerialnym wykazie. Zwracajmy więc uwagę na symbol PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), występujący na fakturze obok nazw wyrobów. W razie jego braku, możemy zażądać wpisania go przez sprzedawcę. Jeśli nawet będzie się trochę różnił od uwzględnionego w wykazie, nie szkodzi. Według resortu finansów, wystarczy, że zaczynać się będzie od czterech tych samych cyfr, czytanych od lewej strony. Wszelkie wątpliwości lepiej na bieżąco wyjaśniać z fiskusem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska