Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto może pomóc w razie problemów z operatorem telefonii komórkowej?

(gm)
Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej .
Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej .
Są instytucje, które pomagają konsumentom, ale czy w każdej sprawie? Odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.

* Jak to jest z instytucjami konsumenckimi? Jest ich kilka, ale nie wiem, czym się różni na przykład rzecznik konsumentów od inspekcji handlowej. Do której organizacji mogę się zwrócić w sprawie problemów z operatorem telefonii komórkowej? - pyta Czytelnik "GL".
- Rzeczywiście, instytucji zajmujących się poradnictwem konsumenckim jest kilka. Dla niektórych jest to główny element działalności, dla innych - jeden z licznych ustawowych obowiązków. Inspekcja handlowa (IH) na przykład jest wyspecjalizowanym organem kontroli, powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Jej głównym zadaniem jest kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto, w inspekcji handlowej jest prowadzone poradnictwo konsumenckie, a także mediacje w sprawach spornych, np. dotyczących niezałatwionych reklamacji. Przy Lubuskim Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej funkcjonuje ponadto sąd polubowny, w którym (pod warunkiem zgody obu stron) można rozstrzygać spory cywilnoprawne w sprawach, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10.000 złotych. Wyrok sądu polubownego ma moc prawną odpowiadającą wyrokowi sądu powszechnego.

Właściwość inspekcji handlowej nie obejmuje jednak wszystkich rodzajów działalności gospodarczej. Dotyczy to m.in. spraw telekomunikacyjnych - także tych związanych z umowami zawieranymi z operatorami telefonii komórkowej czy tradycyjnej, telewizji, usług internetowych a także poczty. Właściwą instytucją jest tu Urząd Komunikacji Elektronicznej, którego oddziały świadczą również specjalistyczne poradnictwo konsumenckie. Delegatura UKE w Zielonej Górze mieści się przy ul. Chopina 11/13 (tel. 68 320 25 44, www.uke.gov.pl). Zarówno IH jak też UKE są instytucjami publicznymi o znacznie szerszym obszarze działania niż poradnictwo konsumenckie. Istnieją również instytucje specjalizujące się w pomocy konsumentom. Należą do nich rzecznicy konsumentów (urzędujący w starostwach powiatowych lub urzędach miast na prawach powiatu), a także inne instytucje, np. Rzecznik Ubezpieczonych (tel. 22 333 73 28, www.rzu.gov.pl) czy Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii (tel. 22 661 63 05).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska