Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lecieliśmy największym samolotem pasażerskim świata. Już nie lata bo się nie opłaca

Mariusz Kapała
Mariusz Kapała
Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Na pierwszy rzut oka gigant ma podejrzanie małe skrzydła. Pamiętacie opinię speców od aerodynamiki o trzmielu? Podobno nie ma prawa latać.
Na pierwszy rzut oka gigant ma podejrzanie małe skrzydła. Pamiętacie opinię speców od aerodynamiki o trzmielu? Podobno nie ma prawa latać. Mariusz Kapała / GL
To była prawdziwa gratka. Na zamkniętym już dziś berlińskim lotnisku Tegel Lufthansa zaprezentowała swój nowy nabytek - airbusa A380. To nadal największy na świecie samolot pasażerski. Może pomieścić od 560 do 835 pasażerów i lecieć z prędkością 1020 km/h. A w środku o zawrót głowy przyprawiają techniczne bajery.

Był maj 2012. Lufthansa, sztandarowy niemiecki przewoźnik, chwaliła się nowym nabytkiem - airbusem A380. Nazwano go - jak na sztandarowy samolot floty przystało - mianem stolicy Niemiec. Na platformie widokowej tysiące ludzi chcących zrobić zdjęcie największego samolotu pasażerskiego świata. Setki ściskało karty pokładowe uprawniające do pokazowego przelotu.

A jednak lata

Już spacer wokół tego giganta robi wrażenie. Monstrualny, piętrowy kadłub ze skrzydłami o rozpiętości 80 metrów.

Jednak w przypadku tego kolosa, ważącego ponad 270 ton, z 310 tysiącami litrów paliwa w zbiornikach, skrzydła wydają się i tak stanowczo za małe. I to ma jeszcze latać na wysokości 11 tys. metrów, z prędkością ponad 1020 km/h....

To wydaje się niemożliwe. Jak z trzmielem, o którym specjaliści od aerodynamiki powiedzieli, że nie ma prawa latać. Na szczęście, on o tym nie wie. naliczyliśmy około 30 osób załogi. Mówili o dumie z tego, że pracują na tej maszynie, porównywali ją z luksusowym transatlantykiem. I znów skojarzenie tych lękliwych. "Titanic" także był luksusowy i flagowy. A tym samolotem może podróżować 850 pasażerów w jednej klasie, a przy trzech, ponad 520.

Spora porcja luksusu

Gdy maszyna startuje, czuje się jej potęgę. W zestawieniu z mniejszymi airbusami trudno oprzeć się wrażeniu, że z auta osobowego przesiedliśmy się do co najmniej dostawczego. Zwłaszcza że był to lot pokazowy, na niewielkiej wysokości i z wieloma manewrami.

Pierwsza kondygnacja, ta dla "zwykłych" pasażerów, już robi wrażenie. Nawet nie wielkością - dziesięć siedzeń w każdym rzędzie, szerokie przejście, przestronne wnętrze - ale standardem podróży. Fotele naszpikowane nowymi rozwiązaniami - od tapicerki po elektronikę.

Osobisty komputer. Tutaj decydujemy, czy chcemy obejrzeć film, przeczytać gazetę czy też obserwować lot za pośrednictwem umieszczonych na kadłubie kamer lub śledzić położenie dzięki GPS. A część dla pasażerów "wyższej kategorii"? Jak luksusowy hotel. Tak można podróżować.

Smutny koniec giganta

A380 to największy na świecie samolot pasażerski - jego konstruktorom udało się zepchnąć z tej pozycji jumbojeta firmy Boeing. Przy okazji linie dysponujące tymi maszynami chwalą się niższym zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera - co pozwala na znaczne zmniejszenie emisji CO2. Równocześnie, jak zapewnili producenci, A380 jest najcichszym samolotem długodystansowym. Ale cóż z tego.

Do końca stycznia 2019 złożone zostało 313 zamówień na Airbusa A380. Próg rentowności programu A380 Airbus ustalił na ok. 420 samolotów. Oficjalna cena samolotu to 432,6 mln dolarów.

Czego nie można przewozić w samolocie? Z tymi rzeczami nie w...

Z powodu braku nowych zamówień producent ograniczył produkcję A380 do 20 szt. w 2017, 12 szt. w 2018 roku i 8 szt. od 2019. Gigant przegrywał rywalizację z bardziej ekonomicznymi samolotami dwusilnikowymi jak Boeing 777-300ER lub Airbus A350-1000. Samoloty dwusilnikowe są tańsze w eksploatacji. 14 lutego 2019 roku Airbus ogłosił zakończenie produkcji samolotu w 2021 roku...

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska