Lipy trafiły pod topór, bo wadziły drogowcom

Czesław Wachnik 68 324 88 29 cwachnik@gazetalubuska.pl
Budowniczowie drogi S3 wycieli dziesiątki dorodnych i zdrowych lip. Teraz argumentują, że inaczej postąpić nie mogli, bo w tym miejscu powstanie wiadukt.
Budowniczowie drogi S3 wycieli dziesiątki dorodnych i zdrowych lip. Teraz argumentują, że inaczej postąpić nie mogli, bo w tym miejscu powstanie wiadukt. Fot. Mariusz Kapała
"Jestem zdruzgotana, że Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad powołując się na specustawę (tak przypuszczam) zlikwidowała 85 lip z zabytkowej alei między Sulechowem a Skąpem", poinformowała nas Czytelniczka.

Jedziemy na wskazane miejsce. Kilkaset metrów od skrzyżowania z "trójką" widzimy na poboczu dziesiątki ściętych lip. Widok jest przerażający. Można mówić wręcz o rzezi pięknych i dorodnych drzew. Kiedy przyglądamy się leżącym lipom, najeżdża auto z napisem Budimex. To właśnie Budimex ma budować jeden z odcinków drogi szybkiego ruchu S3 z Sulechowa do Międzyrzecza. Pracownik wyjaśnia: - W tym miejscu jest zlokalizowany wiadukt nad drogą. Dlatego musieliśmy wyciąć te lipy. Ja wiem, że to przykre, ale wyboru nie było, lipy albo potrzebna droga S3 - dodaje nasz rozmówca.

Zobacz też: **Kto odpowie za nielegalną wycinkę zabytkowych drzew w Brzozie k. Strzelec?**

Kto zezwolił na wycięcie lip i dlaczego głowę, a raczej pień dało aż tak wiele drzew?
Mirosław Andrasiak, wiceburmistrz Sulechowa - na terenie tej gminy znajduje się plac budowy - odpowiada, że to nie jego kompetencje. - My żadnej decyzji nie wydaliśmy. Myślę, że zrobił to albo konserwator zabytków, albo drogowcy. Mnie osobiście lip także szkoda, ale wydaje się, że innego rozwiązania nie było. Trasa jest przecież niezbędna, a na drodze szybkiego ruchu trudno budować kolizyjne skrzyżowanie, bo tylko takie uratowałoby część drzew - dodaje nasz rozmówca.

Barbara Bielinis-Kopeć, Wojewódzki Konserwator Zabytków w Zielonej Górze zapenia, że nie przypomina sobie, by zezwoliła na wycięcie drzew. Potwierdza też, że wspomniane drzewa zostały wpisane na listę zabytków. - Proszę jednak nie wymagać szczegółów. Obecnie nie mam dostępu do dokumentacji, a w ostatnich latach wydałam dziesiątki, a może setki decyzji. Postanowienie o budowie S3 było uzgadniane z wieloma instytucjami. I jeśli konieczne było wycięcie drzew, to inwestor nie miał obowiązku posiadania mojej zgody, ale jedynie opinię. Do której nie musiał się wcale stosować. Myślę, że w środę będę mogła podać więcej szczegółów, wyjaśnia nasza rozmówczyni. Dodaje też, że o sprawie powinna wiedzieć Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.

Przeczytaj też: **Krwawa wycinka drzew na drodze w pobliżu Dąbia. Drwale podcinają drzewa, na których ptaki właśnie uwiły gniazda!**

Dzwonimy do RDOŚ. - My żadnej decyzji nie wydawaliśmy - wyjaśnia dyrektor Jan Rydzanicz. - Wydaje się, że bardziej kompetentni są tu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konserwator zabytków. Ja wiem tylko, że wycięcie drzew jest pewnie związane z budową S3, przekonuje Rydzanicz.

-Zezwolenie na wycięcie wspomnianych drzew zostało zawarte w tzw. zridzie czyli Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowych - informuje nas Anna Jakubowska, rzecznik prasowy zielonogórskiego oddziału GDDKiA. - Znajduje się tam zapis, że dla danego odcinka drogi S3, w obrębie prowadzonych prac, nie ma żadnego obiektu wymagającego ochrony konserwatorskiej czy archeologicznej. ZRID pozwala nam, a właściwie wykonawcy, bo teren właśnie jemu został przekazany, na wycinkę drzew po 31 sierpnia. I tak też się stało - dodaje rzecznik Jakubowska.

Lipy wycięli pracownicy firmy Budimex. Marian Szulc, kierownik budowy wspomnianego odcinka S3 powiedział nam: - Ja w pewnym sensie rozumiem oburzenia i pretensje. Ale proszę pamiętać, że lipy wycięliśmy tylko dlatego, że w tym miejscu musimy zbudować wiadukt nad drogą S3. A nie możemy tego zrobić, bez usunięcia drzew. Jako, że wiadukt pobiegnie nad "trójką" konieczne są szerokie nasypy. Dlatego tak dużo drzew trafiło pod przysłowiowy topór.

Kierownik Szulc dodał, że na trasie budowy S3 jego firma musi wyciąć tysiące drzew. Ale także tysiące, zgodnie z pozwoleniem na budowę, będzie musiała zasadzić. - W miejsce lip, na nasypach wiaduktu posadzimy kilkadziesiąt młodych drzew. Może to będą lipy, może dęby. Tylko w ten sposób, nieco zrekompensujemy usunięcie tych pięknych drzew, zapewnia kierownik Szulc.

Teraz możesz czytać "Gazetę Lubuską" przez internet już od godziny 4.00 rano. Kliknij tutaj, by przejść na stronę e-lubuska.pl

Wideo

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mozowianin

S tego co wiem to bórakó pisze się przez u zamkniente.

g
gość
tepy ograniczony buraku ze wsi
Jestem z miasta - Sulechowa
s
selbound
no znajda sie tacy idiosci ale zawsze jest szansa przed takimi uciec do rowu w krzaki na pobocze a na tej trasie mozesz szczelac albo trafie w dzrzewo albo dam rade miedzy nimi na lusterka albo wole w goscia co zapiernicza 120 km/h zazwyczaj kazdy wybiera moze sie uda na lustwerka jednak bardzo male jest prawdopodobienstwo zeby sie udalo

zazwyczaj jest tak stoi na zakrecie jedno jedyne dzrzewo do okola polana jak wyoadniesz z drogi zawsze walisz w dzrewo wiec wycinac wszystkie drzewa przy drogach zawsze tro bezpieczniej drzewa powinny byc w lasach lub w parkach to sa miejsca dla nich a nie pas przydrozny

miejsce piratów drogowych jest na cmentarzu i lepiej aby rozje.... sie o to drzewo, niz zabili niewinnych podrozujacych w innym samochodzie
c
charliee
Jedyny komentarz na poziomie aczkolwiek się z nim nie zgadzam. Jeżdżę tą trasą praktycznie codziennie do pracy.
Oczywiście - w pewnym stopniu te drzewa podnoszą ryzyko, niemniej jednak bardziej obawiam się uczestników ruchu drogowego niż drzew. Jeżeli prędkość dostosujesz do warunków na drodze to czujesz się bezpiecznie - proste. Jeżeli ktoś gna na złamanie karku, to niestety ten kark łamie. Najgorsze w tym wszystkim jest również to - że łamie również innym.

Prawda jest taka, że tą trasą mało kto jedzie (Czy to śnieg, czy to deszcz) dozwolone 90kmh. Każdy gna przed siebie bez jakiejkolwiek wyobraźni. Po to są poustawiane znaki (np. uwaga zwierzyna) przy drodze aby obudzić wyobraźnię u kierujących. Niestety - mało skutecznie.

Ktoś tutaj wysunął ciekawy wątek dotyczący lamp, słupów itp. Ich też winno nie być przy drogach (podążając schematem myślowym który przedstawiłeś) bo sprawiają takie samo niebezpieczeństwo jak np. drzewa.

Podsumowując - czy te drzewa będą czy też nie - zawsze znajdą się idioci pędzący tyle, ile fabryka dała. Bez wyobraźni. Co z tego wyjdzie mówić nie trzeba.

no znajda sie tacy idiosci ale zawsze jest szansa przed takimi uciec do rowu w krzaki na pobocze a na tej trasie mozesz szczelac albo trafie w dzrzewo albo dam rade miedzy nimi na lusterka albo wole w goscia co zapiernicza 120 km/h zazwyczaj kazdy wybiera moze sie uda na lustwerka jednak bardzo male jest prawdopodobienstwo zeby sie udalo

zazwyczaj jest tak stoi na zakrecie jedno jedyne dzrzewo do okola polana jak wyoadniesz z drogi zawsze walisz w dzrewo wiec wycinac wszystkie drzewa przy drogach zawsze tro bezpieczniej drzewa powinny byc w lasach lub w parkach to sa miejsca dla nich a nie pas przydrozny
c
charliee
Takie piękne województwo, a tyle palantów na forum. Drzewa przeszkadzają tylko matołom. Służa za to do naturalnej selekcji pędzących bezmózgowców.

Ty pedale bez wyobrazni tepy ograniczony buraku ze wsi myslisz ze wypadki sa tylko przez pedzacych bezmozgowcow a slyszales o takim czyms jak przypadek zbieg okolicznosci albo o tak prostej przyczynie wypadkow jak sarna badz lis chlopie zmien sie zacznij myslec i zacznij miec za grosz wyobrazni
c
charliee
Takie piękne województwo, a tyle palantów na forum. Drzewa przeszkadzają tylko matołom. Służa za to do naturalnej selekcji pędzących bezmózgowców.
c
charliee
Takie piękne województwo, a tyle palantów na forum. Drzewa przeszkadzają tylko matołom. Służa za to do naturalnej selekcji pędzących bezmózgowców.
???

Takie piękne województwo, a tyle palantów na forum. Drzewa przeszkadzają tylko matołom. Służa za to do naturalnej selekcji pędzących bezmózgowców.

r
rakso70
Pierwszy raz słyszę, że drzewa są agresywne i wkraczają na jezdnię - zabijając kierowców!?

Także o tym nie słyszałem, a więc dociekam!
B
Baobab
Przepraszam, kolega jest emigrantem? Wnioskuję to po stopniu znajomości naszego języka, a właściwie ortografii. Jak w Waszym kraju jest rozwiązany problem agresywnych drzew zabijających kierowców? Czy wycina się wszystkie baobaby, czy tylko te przy drogach asfaltowych?

Pierwszy raz słyszę, że drzewa są agresywne i wkraczają na jezdnię - zabijając kierowców!?
r
rakso70
nich wycinaja ciekawe jak bys mieli wypadek ciekawe gdzie bys uciek miendzy drzewami nie masz szans ja jeste za a ci kto tak protestuja to niech sobie wykopia i posadza tam gdzie mieszkaja i nie wk***ajcie ludzi tam gdzie mieszkaja ekolodzy z***

Przepraszam, kolega jest emigrantem? Wnioskuję to po stopniu znajomości naszego języka, a właściwie ortografii. Jak w Waszym kraju jest rozwiązany problem agresywnych drzew zabijających kierowców? Czy wycina się wszystkie baobaby, czy tylko te przy drogach asfaltowych?
z
z kij

bardzo sie ciesze ze wycieli te drzewa, bedzie bezpieczniej!jeszcz czekam az wytna przy wyjeżdzie z mojego domu bo tam jest zerowa widocznosc!!!!

k
kierowca

nich wycinaja ciekawe jak bys mieli wypadek ciekawe gdzie bys uciek miendzy drzewami nie masz szans ja jeste za a ci kto tak protestuja to niech sobie wykopia i posadza tam gdzie mieszkaja i nie wk***ajcie ludzi tam gdzie mieszkaja ekolodzy z***

j
jans

Słuszna decyzja!

r
rakso70

Większość z nas jako przykład wzorowych dróg podaje niemieckie autostrady i drogi szybkiego ruchu. Nie da ich się wybudować bez ingerencji w przyrodę. Zarówno u naszych niemieckich sasiądów jak i u nas wycinano w tym celu drzewa, "prostowano naturę". Naciski ekologów , a kto ma o tym choćby niewielkie pojęcie, wie że można ich określić mianem ekoterrorystów są w naszym kraju tak silne, że bez zaspokojenia ich roszczeń nie da się przeprowadzić żadnej inwestycji.
Jak ktoś tu słusznie zauważył, drzewa wzdłuż drogi zostały nasadzone po to aby wskazywały szlak zimą ,a latem dawały cień wozakowi i koniowi!!!!. Tam gdzie nie trzeba wycinać lip, dębów klonów, tego nie należy czynić. I nie można dopuścić do szantażu drzew przez półgłówków, którzy z racji swojego młodego wieku i niefrasobliwości korują ściągniętymi zza miedzy autami, tkankę drzewa. Zwłaszcza jeśli jedynym po nich wspomnieniem jest drewniany krucyfiks i zapalony znicz. Codziennie, czasami kilka razy, jadę drogą relacji Sulechów-Mozów. Przy zachowaniu minimum rozsądku i odrobiny umiejętności, której młodym kierowcom brakuje, można ten odcinek bezpiecznie(w rożnych warunkach pogodowych, nawet ekstremalnych) pokonać i dojechać do celu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3