W ramach programu ,,Szkoła bez przemocy" po raz drugi przeprowadziliśmy badania. Wzięło w nich udział 22 tys. uczniów i 4 tys. nauczycieli. To dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym.
Raport zostanie podany do publicznej wiadomości w piątek. Dziś zdradzamy jeden z jego fragmentów, dotyczący konfliktów między uczniami. Z analizy danych wynika, że tylko jedna trzecia uczniów nie miała żadnych zatargów z kolegami. 40 proc. weszło w konflikt incydentalnie, a wiele razy - 8 proc. Chłopcy częściej od dziewcząt popadają w sytuacje konfliktowe z rówieśnikami w szkołach podstawowych, gimnazjach i LO, a dziewczęta w zdominowanych zazwyczaj przez chłopców liceach profilowanych i technikach. Równowaga płci pod względem części konfliktów rówieśniczych zachowana jest w zasadniczych szkołach zawodowych. Rok temu we wszystkich typach szkół dziewczęta rzadziej miały zatargi z rówieśnikami.
.
W stosunku do ub.r. poziom konfliktów rówieśniczych pozostał na tym samym poziomie, z wyjątkiem techników i zasadniczych szkół zawodowych, gdzie nieco spadł.
Jednym ze sposobów rozwiązywania konfliktów bez przemocy są mediacje. Słynie z nich Zielona Góra, która była jednym z pięciu miast w Polsce, gdzie rozpoczęto je stosować. Mediacje polegają na porozumieniu między sprawcą a ofiarą i podpisaniu ugody. Pomaga w tym bezstronny mediator, który nie narzuca swojej woli. Kilka lat temu metodę tę w zielonogórskim Gimnazjum nr 8 wprowadził psycholog Marek Lemański. Dziś tajniki tego sposobu walki z przemocą znają nauczyciele. Szkolą się też uczniowie (mediacje rówieśnicze).
NIEPOROZUMIENIA W SZKOLE
Czy w tym roku szkolnym zdarzyło ci się mieć jakieś nieporozumienie, konflikt z którymś z kolegów/koleżanek w szkole?
(kali)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?