Od nowego roku w naszej ogólnopolskiej kampanii społecznej ,,Szkoła bez przemocy" więcej uwagi chcemy poświęcić rodzicom.
Kampania adresowana do rodziców zbiega się w czasie z końcem semestrów i szkolnymi zebraniami. Chcemy zachęcić opiekunów do zadania na wywiadówkach pytań: - Czy szkoła mojego dziecka jest szkołą bez przemocy? Co szkoła robi w tym zakresie?
Rodzicu, by ułatwić ci rozmowę z wychowawcą, dyrektorem szkoły, przypominamy ,,Kodeks Szkoły bez przemocy" oraz przykładowe pytania, które warto zadać.
1. Szkoła jest wspólnotą
Czy system norm, który w szkole powinien być przestrzegany, jest jasno określony?
Czy w szkole odbywają się imprezy dla całej społeczności szkolnej?
Czy realizowane są wspólne (nauczyciele/uczniowie/rodzice) działania na rzecz społeczności lokalnej? Jakie i jak często?
2. Wszyscy się szanujemy
Czy i w jaki sposób w szkole funkcjonuje otwarty dialog na temat problemów szkoły (np. niecenzurowana gazetka uczniowska, parlament szkolny, itp.)?
Czy szkoła ma dni otwarte dla rodziców? Czy nauczyciele mają dyżury dla rodziców w stałych określonych terminach?
W jaki sposób rozwiązywane są konflikty między nauczycielami i uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz pomiędzy uczniami? Czy istnieją formy mediacji?
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy
Czy istnieje szkolny system przeciwdziałania przemocy? Jak można go poznać?
Jak działa szkoła w określonych sytuacjach (np. gdy jedno z dzieci jest prześladowane przez klasę, gdy w szkole świadomie zniszczono czyjąś własność itp.)?
4. Niczego nie ukrywamy
Czy, kto i jak często prowadzi diagnozę problemu przemocy w szkole? Czy informuje się rodziców i uczniów o wynikach diagnozy sytuacji w szkole?
5. Zawsze reagujemy
Na jakie formy zachowań agresywnych szkoła zawsze reaguje? Czy podejmowane są działania interwencyjne/ długofalowe/ skierowane do sprawców/ ofiar? Jakie (konkretnie, na przykładach)?
6. Nauczyciel nie jest sam.
Czy nauczyciele są edukowani w zakresie rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy? Jak często (kiedy ostatnio)?
7. Uczniowie wiedzą, jak działać
Czy w szkole odbywają się zajęcia z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych oraz radzenia sobie z agresją i przemocą dla uczniów? Jakiego rodzaju są to zajęcia - profilaktyczne, interwencyjne? Kiedy ostatnio odbywały się takie zajęcia i dla kogo?
8. Rodzice są z nami
Czy rodzice są włączeni w tworzenie systemu przeciwdziałania przemocy? W jaki sposób - Rada Rodziców, konsultacje z nauczycielami, zebrania klasowe, itp.?
Czy szkoła prowadzi działania edukacyjne dla rodziców? Czy rodzice dostają materiały na temat przemocy?
Czy istnieją w szkole formy pomocy dla rodziców ofiar, sprawców przemocy? Jakie?
9. Mamy sojuszników
Z jakimi instytucjami i w jakim zakresie szkoła współpracuje?
Czy w sytuacjach wymagających interwencji do szkoły wzywana jest policja, straż miejska? W jakich sytuacjach? Kiedy ostatnio?
10. Nagradzamy dobre przykłady
Czy są jakieś formy nagród/ przywilejów dla osób, klas, nauczycieli, którzy szczególnie wyróżniają się pod względem promujących zachowania oparte na poszanowaniu godności innych ludzi? Kto ostatnio i za co został nagrodzony?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl