MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mamo, czas na pytania

(kali)
Ewa Czemierowska z Rady Programowej ogólnopolskiej kampanii ,,Szkoła bez przemocy” zachęca rodziców do zadawania pytań na wywiadówkach
Ewa Czemierowska z Rady Programowej ogólnopolskiej kampanii ,,Szkoła bez przemocy” zachęca rodziców do zadawania pytań na wywiadówkach fot. Archiwum
Od nowego roku w naszej ogólnopolskiej kampanii społecznej ,,Szkoła bez przemocy" więcej uwagi chcemy poświęcić rodzicom.

Kampania adresowana do rodziców zbiega się w czasie z końcem semestrów i szkolnymi zebraniami. Chcemy zachęcić opiekunów do zadania na wywiadówkach pytań: - Czy szkoła mojego dziecka jest szkołą bez przemocy? Co szkoła robi w tym zakresie?

Rodzicu, by ułatwić ci rozmowę z wychowawcą, dyrektorem szkoły, przypominamy ,,Kodeks Szkoły bez przemocy" oraz przykładowe pytania, które warto zadać.

1. Szkoła jest wspólnotą

  • Czy system norm, który w szkole powinien być przestrzegany, jest jasno określony?
  • Czy w szkole odbywają się imprezy dla całej społeczności szkolnej?
  • Czy realizowane są wspólne (nauczyciele/uczniowie/rodzice) działania na rzecz społeczności lokalnej? Jakie i jak często?

    2. Wszyscy się szanujemy

  • Czy i w jaki sposób w szkole funkcjonuje otwarty dialog na temat problemów szkoły (np. niecenzurowana gazetka uczniowska, parlament szkolny, itp.)?
  • Czy szkoła ma dni otwarte dla rodziców? Czy nauczyciele mają dyżury dla rodziców w stałych określonych terminach?
  • W jaki sposób rozwiązywane są konflikty między nauczycielami i uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz pomiędzy uczniami? Czy istnieją formy mediacji?

    3. Wspólnie działamy przeciw przemocy

  • Czy istnieje szkolny system przeciwdziałania przemocy? Jak można go poznać?
  • Jak działa szkoła w określonych sytuacjach (np. gdy jedno z dzieci jest prześladowane przez klasę, gdy w szkole świadomie zniszczono czyjąś własność itp.)?

    4. Niczego nie ukrywamy

  • Czy, kto i jak często prowadzi diagnozę problemu przemocy w szkole? Czy informuje się rodziców i uczniów o wynikach diagnozy sytuacji w szkole?

    5. Zawsze reagujemy

  • Na jakie formy zachowań agresywnych szkoła zawsze reaguje? Czy podejmowane są działania interwencyjne/ długofalowe/ skierowane do sprawców/ ofiar? Jakie (konkretnie, na przykładach)?

    6. Nauczyciel nie jest sam.

  • Czy nauczyciele są edukowani w zakresie rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami agresji i przemocy? Jak często (kiedy ostatnio)?

    7. Uczniowie wiedzą, jak działać

  • Czy w szkole odbywają się zajęcia z zakresu umiejętności psychologicznych i społecznych oraz radzenia sobie z agresją i przemocą dla uczniów? Jakiego rodzaju są to zajęcia - profilaktyczne, interwencyjne? Kiedy ostatnio odbywały się takie zajęcia i dla kogo?

    8. Rodzice są z nami

  • Czy rodzice są włączeni w tworzenie systemu przeciwdziałania przemocy? W jaki sposób - Rada Rodziców, konsultacje z nauczycielami, zebrania klasowe, itp.?
  • Czy szkoła prowadzi działania edukacyjne dla rodziców? Czy rodzice dostają materiały na temat przemocy?
  • Czy istnieją w szkole formy pomocy dla rodziców ofiar, sprawców przemocy? Jakie?

    9. Mamy sojuszników

  • Z jakimi instytucjami i w jakim zakresie szkoła współpracuje?
  • Czy w sytuacjach wymagających interwencji do szkoły wzywana jest policja, straż miejska? W jakich sytuacjach? Kiedy ostatnio?

    10. Nagradzamy dobre przykłady

  • Czy są jakieś formy nagród/ przywilejów dla osób, klas, nauczycieli, którzy szczególnie wyróżniają się pod względem promujących zachowania oparte na poszanowaniu godności innych ludzi? Kto ostatnio i za co został nagrodzony?
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska