Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister infrastruktury: Pomysł przebudowy mostu kolejowego narusza prawo

Anna Białęcka
Terminy zakończenia sporządzania dokumentacji przebudowy mostu kolejowego były już wielokrotnie przesuwane. Wciąż nie ma realnych terminów rozpoczęcia i zakończenia tej inwestycji.
Terminy zakończenia sporządzania dokumentacji przebudowy mostu kolejowego były już wielokrotnie przesuwane. Wciąż nie ma realnych terminów rozpoczęcia i zakończenia tej inwestycji.
Od kilku lat prezydent Głogowa Jan Zubowski obiecuje głogowianom łatwy i szybki przejazd przez most kolejowy. Aby spełnić tę obietnicę wydał już ok. 200 tys. zł na dokumentację. Czy warto było?

- Z mojej wiedzy wynika, że obietnice prezydenta o tym, że na jednej nitce mostu kolejowego powstanie droga dla samochodów, są bezpodstawne - mówi posłanka Ewa Drozd. - Rozporządzenie ministra infrastruktury, dotyczące warunków usytuowania budowli w sąsiedztwie linii kolejowych, wyklucza budowę drogi obok torów. Tym bardziej te zapewnienia prezydenta mogą być nierealne, że powstały plany dotyczące modernizacji tras kolejowych przebiegających przez Głogów w kierunku Leszna.

W sytuacji, gdy faktycznie w ciągu kilku lat dojdzie do modernizacji torowiska, trudno będzie liczyć na to, by PKP przedłużyło miastu dzierżawę jednej części mostu. Czy w takim razie warto wydawać kilkanaście milionów zł na przebudowę mostu na krótki okres?

Posłanka zwróciła się z pytaniem do ministra infrastruktury, czy możliwe jest odstępstwo od jego rozporządzenia, ograniczającego powstawanie dróg w pobliżu torowiska. Jego odpowiedź budzi wiele wątpliwości, co do pomysłu prezydenta Zubowskiego, którego i tak nie zrea;ozował od czterech lat.

- Do końca marca ma być gotowa dokumentacja, na którą wydaliśmy ok. 180 tys. zł - zapewnił nas rzecznik prezydenta Krzysztof Sadowski. - Po tym pozostanie już tylko wystąpienie o zgodę na budowę. Dziękujemy pani poseł za jej troskę, jednak nie sądzę, by były jakieś problemy z uzyskaniem pozwolenia. Jednak przypominam, że prezydent zapewnił, że jeżeli nowy most z obwodnicą znajdą się w strategii Polski zachodniej, prezydent odstąpi od budowy przeprawy mostem kolejowym. Ale jest mało prawdopodobne, że za naszego życia nowy most w Głogowie stanie.

Warto tu dodać, że realizacja przeprawy mostem kolejowym wymagać będzie remontu wiaduktu obok zakładu energetycznego a także zmiany organizacji ruchu, między innymi na ulicy Poczdamskiej i dostosowanie ulic do nowych zadań.

A jaka jest opinia ministerstwa infrastruktury w kwestiach przejazdu przez most kolejowy? Na pewno mniej optymistyczna niż prezydenta Głogowa. - Inwestycja jest niezgodna z rozporządzeniem ministra z 7 sierpnia 2008 roku - wyjaśnia w imieniu ministra podsekretarz stanu Zbigniew Klepacki. - Ze wstępnej analizy wynika, że realizacja inwestycji na moście linii kolejowej nr 14, w kształcie przyjętym przez prezydenta Głogowa, może naruszać postanowienia wielu przepisów budowanych.

Zobacz też:

Szok! Kupujesz jedzenie? Sprawdzaj daty. Ponad 70 proc. produktów przeterminowanych!

I tu wymienia między innymi: rozporządzenia ministra transportu z 1998, 1999 i 2000 roku. - Wstępna analiza potencjalnych skutków i kosztów przyjęcia rozwiązań polegających na likwidacji toru i budowy drogi, przede wszystkim w aspekcie bezpieczeństwa, poddaje w wątpliwość zasadność ich wprowadzenia - dodaje.

Oferty pracy z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska