Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Zbąszynka? Nie w tym roku

Eugeniusz Kurzawa 68 324 88 54 [email protected]
Piotr Jędzura
Istnieje połowa obwodnicy miasta. A co z drugą częścią? Niestety, raczej nie w tym roku, choć to bardzo ważna inwestycja. Za to już w czerwcu będzie gotowa ścieżka rowerowa ułatwiająca dojazd do pracy w Swedwoodzie.

Dla miasta, przy którym istnieje tak wielkie przedsiębiorstwo jak Swedwood, budowa obwodnicy jest bardzo ważna. Zakład przyjmuje i wypuszcza dziennie 600 tirów! Gdyby jeździły przez centrum po prostu rozjechałyby Zbąszynek.

- Na szczęście zbudowano pierwszą część obwodnicy - mówi spotkany na spacerze przy ul. PCK pan Bronisław. Uratowało to miasto, zwłaszcza mieszkańców ul. PCK, którzy do zeszłego roku doświadczali ogromnego ruchu pojazdów po brukowanej jezdni. Teraz pojawił się kolejny problem. Czy uda się zgodnie z planem zakończyć obwodnicę w 2013 r.?

- Czekamy na schetynówki - mówi burmistrz Wiesław Czyczerski. Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie drugiej części obwodnicy z Narodowego Programu Budowy Dróg. Dlatego Czyczerski jest sceptycznie nastawiony do tegorocznego terminu zakończenia budowy objazdu. Żadna firma "nie wyrobi się” w ciągu paru miesięcy z tak poważną inwestycją. A przyjmowanie wniosków przewidziane jest w... połowie roku. Nie pomoże tu nawet deklaracja wsparcia budowy objazdu przez Swedwood.

Dyrektor generalny zakładu Wojciech Waligóra jest żywo jest zainteresowany sprawą. Wiadomo bowiem, że druga część obwodnicy powstanie na gruncie Swedwoodu. Zacznie się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 302; będzie tu rondo. Następnie droga pobiegnie wzdłuż lasu i pod tunele kolejowe, żeby połączyć się z istniejącą już częścią. Gdy gmina zbuduje całą obwodnicę, wtedy nastąpi zamiana dróg. Biegnąca obecnie obok Swedwoodu szosa gminna zostanie przejęta przez zakład, który uczyni z niej trasę wewnętrzną. Za to firma odda gminie teren, na którym powstała obwodnica.
 

Będą chociaż ścieżki...

- Ważne, że Zarząd Dróg Wojewódzkich szykuje w tym roku remont drogi 302 z Chlastawy do granicy z woj. wielkopolskim oraz budowę ronda w miejscu, gdzie zacznie się obwodnica - tłumaczy burmistrz Czyczerski. - Partycypujemy w kosztach ronda, bo mamy w tym interes. Lepsze drogi to rozwój Swedwoodu.

Objazd miasta w tym roku nie powstanie, natomiast będą gotowe fragmenty ścieżki rowerowej zaplanowanej także z myślą o dojeździe pracowników do Swedwoodu.

- Ścieżki będziemy budować wyłącznie za własne pieniądze - dodaje burmistrz. Inwestycja jest gotowa pod względem logistycznym (projekt, pozwolenie na budowę). W tym miesiącu będzie ogłoszony przetarg na wykonanie części ścieżki. Od marca ruszy budowa, do czerwca będzie skończona. Mowa o "odnodze” ścieżce łączącej Zbąszynek ze Zbąszyniem, którą bardzo wiele osób dojeżdża do pracy w Swedwoodzie. Pozostała część - wzdłuż drugiej części obwodnicy - powstanie razem z obwodnicą.

Pierwszy fragment obwodnicy (2,3 km) kosztował 6,14 mln zł. Na drugi (1,7 km) trzeba podobną kwotę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska