Obwodnica znów w planach

Beata BieleckaZaktualizowano 
Ożyły plany budowy obwodnicy. Władzom miasta udało się w końcu przekonać do inwestycji drogowców i Niemców. Kierowcy już się cieszą.

- Przydałaby się obwodnica, bo to by uprościło transport. Teraz przez przejazdy kolejowe i światła kierowcy tracą w mieście sporo czasu - mówił nam wczoraj pan Marcin z oddziału słubickiej firmy Transhand.

Hamulec na granicy

- Jesteśmy na etapie powoływania zespołu z udziałem strony niemieckiej, który zajmie się wstępnymi planami trasy - poinformował nas wczoraj Robert Mikołajski, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jego zdaniem obwodnica ma szansę powstać po 2012 r. Kto miałby ją finansować, to na razie ,,wróżenie z fusów''. - Zbyt daleka perspektywa - posumował dyrektor.

Budowę popierają rządy Polski i Niemiec, które chcą zlikwidować wąskie gardła na granicy zachodniej. Kostrzyńskie przejście jest jednym z nich, bo przez most na Odrze mogą jeździć tylko samochody do 7,5 ton.

- O budowie obwodnicy i drugiego miastu mówiło się od kilku lat, ale ostatnio temat ożył - cieszył się wczoraj w rozmowie z nami burmistrz Andrzej Kunt. - Obwodnica jest niezbędna, bo w tej chwili z Kostrzyna wyjeżdża codziennie około 500 tirów, a przewidujemy, że w ciągu 2-3 lat ta liczba się podwoi - dodał.

70 proc. kostrzyńskiej produkcji trafia na Zachód, ale żeby przekroczyć granicę, kierowcy muszą jechać do oddalonego o 63 km Osinowa lub do Świecka, gdzie są często kolejki.

To zresztą problem nie tylko kostrzyńskich firm. - Brak mostu może być hamulcem rozwoju całego pogranicza - przekonywał A. Kunt. - Kostrzyn leży najbliżej Berlina, a to właśnie do stolicy Niemiec trafiają głównie towary produkowane przez nasze firmy. Budowa mostu byłaby logiczną konsekwencją rozbudowy infrastruktury drogowej po obu stronach granicy.

Prawie wszystkie miejscowości na trasie do Berlina mają już obwodnice. Po naszej stronie też wybudowano je w Gorzowie i Witnicy. U nas jest nadal wąskie gardło - tłumaczył.

Którędy droga?

Pod uwagę brane są cztery lokalizacje, ale przygotowano je po to, żeby udowodnić, że jedynym słusznym wariantem jest budowa obwodnicy na północy Kostrzyna.
Koncepcję tę popierają Niemcy, którzy początkowo kwestionowali powstanie drugiego mostu na Odrze.

Burmistrz wyjaśnił nam, że powody były dwa: tereny po drugiej stronie Odry to obszary rolnicze i tamtejsi gospodarze nie byli tym zainteresowani. Inwestycji sprzeciwiali się też ekolodzy.

Miastu udało się jednak przekonać Niemców, że obwodnica z mostem zapewni rozwój gospodarczy całemu regionowi. W sumie 12 gmin niemieckich, zrzeszonych w eurodystrykcie Nadodrze, uznało tę inwestycję za priorytetową. Pozytywną opinię przesłały też miastu władze Seelow.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

N
NIL

Droga dokładnie ma przebiegać między os.Drzewice a os. Szumiłowo, w lesie na zakrecie tej drogi ( górą mostem lub rondo)

M
Majkikordian

Im prędzej będzie most w Szumiłowie, tym lepiej

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3