Odcinkowy pomiar prędkości czy fotoradar na „trasie śmierci”?

Piotr Jędzura
Piotr Jędzura

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
Prokuratorzy, policjanci i drogowcy szukają kolejnych rozwiązań, które jeszcze bardziej podniosą bezpieczeństwo na „trasie śmierci” na odcinku z Zielonej Góry do Nowogrodu Bobrzańskiego. Powód: to dwa ostatnie tragiczne wypadki, w których zginęły trzy osoby.

We wtorek, 13 września, w zielonogórskiej siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie prokuratora Jarosława Kijowskiego, szefa zielonogórskiej prokuratury okręgowej, insp. Andrzeja Kostki, komendanta miejskiego zielonogórskiej policji i szefa drogówki podinsp. Jarosława Tchorowskiego. W spotkaniu uczestniczył dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA Przemysław Hamera.

Spotkanie miało pomóc w ustaleniu tego, co podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze z Zielonej Góry do Nowogrodu Bobrzańskiego. – To na dziś najlepiej oznakowany odcinek drogi w regionie – przyznał na początku dyrektor Hamera, i miał rację. Na trasie są nie tylko oznaczenia na asfalcie, ale również migające i widoczne z daleka czy we mgle znaki drogowe. – Wycięto drzewa znajdujące się blisko drogi, aby trasa jak najbardziej wybaczała kierowcom błędy – podkreślił dyrektor Hamera. Od dawna jest tam również nowy rodzaj nawierzchni, który zapewnia o wiele lepszą przyczepność pojazdów.

Podczas spotkania ustalono, że pod uwagę zostanie wzięty montaż na drodze systemu odcinkowego pomiaru prędkości. To rozwiązanie wydaje się być najbardziej skutecznym. Spotkało się to również z aprobatą prokuratora Kijowskiego, insp. Kostki i podinsp. Tchorowskiego. Pod uwagę brany jest również fotoradar, który miałby stanąć na zakrętach koło baru DK27 (dawny bar Anja). Problemem dla postawienia fotoradaru jest jednak na razie brak przyłącza elektrycznego właśnie w tamtym miejscu. W obu rozwiązaniach musiałaby również uczestniczyć ITD.

To nie koniec. Prokurator Kijowski dopytywał drogowców o techniczną możliwość budowy wysepek spowalniających jazdę samochodów w najbardziej niebezpiecznych miejscach trasy. Ci nie ukrywali, że jest to bardzo trudne technicznie do wykonania. Dyrektor Hamera powiedział o możliwości montażu stacji meteo informujących o warunkach panujących na trasie. Ostrzegają one między innymi o śliskiej nawierzchni. Kolejnym ważnym pomysłem jest umieszczenie specjalnych bramownic informujących o ograniczeniu prędkości.

Insp. Kostka zapowiedział jeszcze częstsze kontrole drogowe i wyciąganie konsekwencji w stosunku do kierujących drastycznie łamiących przepisy i zagrażających innym uczestnikom ruchu drogowego. Szef drogówki dodał, że nie będzie żadnej taryfy ulgowej dla piratów drogowych.

Ustalono, że na drodze z Zielonej Góry do Nowogrodu Bobrzańskiego odbędą się kolejne pomiary natężenia ruchu i prędkości. Już 20 września spotka się tam również komisja w sprawie poprawy bezpieczeństwa. Wezmą w niej udział wszyscy uczestnicy wtorkowego (z 13 września) spotkania.

Na „trasie śmierci” od dawna nie dochodziło do poważnych wypadków. Często mają tam miejsce jednak kolizje. Wypadnięcia z drogi, których przyczyną są trudne warunki atmosferyczne, np. deszcz stały się tam normą. Nikt jednak nie zginął. Dwa wypadki, do których doszło ostatnio (4 sierpnia i 12 września), przyniosły niestety aż trzy ofiary śmiertelne.

Niestety fatalnie wyszły pomiary prędkości wykonane przez pracowników GDDKIA. Drogą na dobę jedzie ok. 9 tys. samochodów. Niemal 85 proc. z nich jechało za szybko. Rekordziści gnali z prędkością niemal 180 km/h. – A to właśnie przekroczenie dozwolonej prędkości, obok wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych w ogóle – podkreśla podinsp. Tchorowski.

Przeczytaj też:Kierowca auta dostawczego wyprzedzał na podwójnej ciągłej na „trasie śmierci”

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3