5/7
W silnie zabetonowanych miastach jest za mało odkrytej...
fot. 123rf.com/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

Usuwanie zbędnego betonu i asfaltu

W silnie zabetonowanych miastach jest za mało odkrytej ziemi, w którą mogłaby wsiąkać woda opadowa czy z roztopów. Żeby poprawić tę sytuację, stosuje się szereg działań. To m.in. usuwanie zbędnych połaci betonu i asfaltu (zamiast nich powstają trawniki czy sadzone są krzewy) oraz stosowanie ażurowych płyt betonowych na parkingach. Funkcjonują także przepisy zmuszające deweloperów, by przy budowie osiedli pozostawiali odpowiednio dużo tzw. powierzchni biologicznie czynnej (pokrytej roślinnością).

Korzyści: w miastach przybywa zieleni, a woda opadowa ma gdzie wsiąkać. Dodatkowo przestrzeń miejska jest lepiej wykorzystywana (np. praktycznie nieużywana połowa szerokiego chodnika zmienia się w cieszący oko trawnik).

6/7
Zamiast biernie akceptować betonowanie miast, mieszkańcy...
fot. 123rf.com/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

Walka mieszkańców o zachowanie terenów zielonych

Zamiast biernie akceptować betonowanie miast, mieszkańcy coraz częściej stawiają opór działaniom władz. To m.in. protesty przeciw wycince drzew, składanie petycji, nagłaśnianie kontrowersyjnych działań w mediach, zgłaszanie proekologicznych projektów do budżetu obywatelskiego oraz oddolne inicjatywy, np. utworzenia skwerku czy uprzątnięcia zagajnika.

Korzyści: mieszkańcom często udaje się storpedować niekorzystne ich zdaniem pomysły władz czy deweloperów i ocalić zieleń. Mieszkańcy zaczynają też czuć się bardziej odpowiedzialni za swoją okolicę i chętniej o nią dbają.

7/7
Od lat 70. miasta w Polsce buduje się przede wszystkim z...
fot. 123rf.com/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

Zielony transport miejski

Od lat 70. miasta w Polsce buduje się przede wszystkim z myślą o wygodzie kierowców samochodów. Dziś jednak na znaczeniu zyskuje transport publiczny. Wiele miast odbudowuje zlikwidowane dekady temu linie tramwajowe oraz inwestuje w ekologiczne autobusy (np. elektryczne, hybrydowe). Pojawiają się też nowinki w rodzaju zielonych torowisk tramwajowych czy wiat przystankowych pokrytych roślinami lub panelami fotowoltaicznymi.

Korzyści: transport publiczny może przewieźć w określonym czasie znacznie więcej pasażerów niż ruch samochodowy, dzięki czemu generowana jest mniejsza ilość zanieczyszczeń. Ten sam efekt daje wymiana taboru na bardziej ekologiczny.

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczPrzejdź na i.pl

Zobacz również

Czy stowarzyszenie KS Stal Gorzów jest jeszcze potrzebne? Okazuje się, że tak

Czy stowarzyszenie KS Stal Gorzów jest jeszcze potrzebne? Okazuje się, że tak

W Szprotawie wyremontują ulicę Żagańską! Będą chodniki i ścieżka rowerowa!

W Szprotawie wyremontują ulicę Żagańską! Będą chodniki i ścieżka rowerowa!

Polecamy

Urzędnicy w Gorzowie będą jeździć rowerami elektrycznymi

Urzędnicy w Gorzowie będą jeździć rowerami elektrycznymi

Historyczna ulica w Gorzowie będzie pełniła funkcję deptaka

Historyczna ulica w Gorzowie będzie pełniła funkcję deptaka

To ostatnie dni Heaven w Zielonej Górze. Tak bawili się tu klubowicze | DUŻO ZDJĘĆ

To ostatnie dni Heaven w Zielonej Górze. Tak bawili się tu klubowicze | DUŻO ZDJĘĆ