Spis treści
- Osoba dzwoniąca dodała, że w banku obsługującym rachunek kobiety, ktoś sprzedaje dane osobowe klientów i potrzebna jest jej pomoc, aby zrobić prowokację w celu ustalenia tej osoby. Poprosiła kobietę, aby udała się ona do banku wzięła kredyt, który za chwilę będzie anulowany, a pieniądze przelała na bezpieczne konto podane przez policję. Po chwili do owej kobiety zadzwonił mężczyzna podając się za „policjanta”, udzielił jej dalszych wskazówek i poinformował ją, że po całej akcji ma zgłosić się do komendy policji na przesłuchanie - wyjaśnia cały proceder podinsp. Marcin Maludy, rzecznik prasowy KWP w Gorzowie Wlkp.
Czytaj również:
Przelała na ich konto kilkadziesiąt tysięcy
Oszuści poinstruowali kobietę, żeby nikomu w banku nie wspominała o tej sprawie. 48–latka wykonała polecenia i niestety dała się namówić na ustawioną „prowokację” nie rozłączając telefonu komórkowego, będąc cały czas w kontakcie z oszustami, przekazała na ich konto 35 tysięcy złotych.
Po wszystkich pozostaje głuchy telefon
- Jest to kolejny przykład, że przestępcy używają wszystkich dostępnych metod na to, aby poprzez oszustwo, dorobić się kosztem innych. Ich sposób działania jest przeważnie ten sam, głównie chodzi o wprowadzenie przyszłej ofiary ich działania w poczucie zagrożenia. Następnie wykorzystując element zaskoczenia i strachu przed utratą majątku życia, dają nadzieję na zapewnienie bezpieczeństwa, powołując się na policję, co ma uwiarygodnić ich zamiary. Po wszystkim kontakt się urywa, a telefony, z których dzwonią są głuche - podkreśla podinsp. Marcin Maludy.
Policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności i rozwagę, zwłaszcza w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za pracowników banków, policji lub innych instytucji. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i zawsze starajmy się sprawdzić, czy rozmówca jest faktycznie osobą, za którą się podaje. Łatwowierność i emocje mogą spowodować utratę oszczędności życia.
WAŻNE informacje - nie daj się oszukać!
- Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
- Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
- Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
- Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
- Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za policjanta, mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z najbliższą jednostka policji, nawet jeżeli nasz numer telefonu będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
- Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami: „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna już granic!
- nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
Zapamiętaj - policjanci nigdy tak nie robią
- Nie informują telefonicznie o prowadzonych przez siebie sprawach, ich szczegółach i nie angażują do tego osób postronnych!
- Nie zwracają się o przekazanie im gotówki i nie namawiają do wpłat pieniędzy na wskazane konta!
- Nie zwracają się o przekazanie pieniędzy, bądź innych wartościowych przedmiotów w celu ich ochrony i aby złapać przestępców!
- Nie oferują wynagrodzenia za udział w prowadzonych czynnościach!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?