Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pokazowy samochód elektryczny Renault

oprac. Agnieszka Stawiarska, Źródło; SAMAR
Czy nowy Renault, to przyszłość motoryzacji
Czy nowy Renault, to przyszłość motoryzacji Fot. Renault
Renault zaprezentowało prototyp pojazdu elektrycznego - Kangoo be bop ZE. Samochód dysponuje technologią bardzo zbliżoną do tej, w którą wyposażone będą w przyszłości seryjnie produkowane auta.

Renault zaprezentowało prototyp samochodu elektrycznego, Kangoo be bop ZE. Samochód dysponuje technologią bardzo zbliżoną do tej, w którą wyposażone będą w przyszłości seryjnie produkowane auta. Technologia ta znajduje się obecnie w fazie prac rozwojowych.

Począwszy od lipca, Kangoo be bop ZE rozpocznie tournee po Europie, podczas którego będą oferowane jazdy próbne.

W 2011 roku rozpocznie się masowa sprzedaż samochodów elektrycznych Renault, dostępnych dla wszystkich.

Chcą być w czołówce

Alians Renault-Nissan dąży do objęcia czołowej pozycji na rynku masowej sprzedaży samochodów o zerowej emisji. Kangoo be bop ZE jest samochodem w 100 proc. elektrycznym o zerowej emisji w fazie użytkowania.

Auto posiada silnik elektryczny o mocy 44kW (60 KM), osiągający 12.000 o/m. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i wynosi 90 proc., a więc dużo więcej niż w silnikach cieplnych. Elektryczny silnik Kangoo be bop ZE połączony jest z reduktorem, zastępującym skrzynię biegów, w którą wyposaża się silniki cieplne. Reduktor ten ma tylko jedno stałe przełożenie. Energia elektryczna przekazywana jest do silnika za pomocą stopnia mocy, zawierającej falownik, który umożliwia zasilanie wirnika silnika.

Nowoczesna technika

Kangoo be bop ZE posiada innowacyjne kompaktowe akumulatory litowo-jonowe produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną w kwietniu 2007 roku i będącą joint-venture Nissana i NEC. Wydajność tych akumulatorów przewyższa akumulatory starszej generacji niklowo-wodorkowe w każdym zakresie - zarówno pod względem wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa jak i opłacalności. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci (którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania) i który powoduje spadek pojemności. Akumulator AESC powinien zachować od 80 proc. do 100 proc. swojej pojemności przez okres sześciu lat.

Większa moc

Kompaktowy zestaw akumulatorów litowo-jonowych umożliwia optymalizację zabudowy samochodu i nadaje się do wszelkiego rodzaju zastosowań. W Kangoo be bop ZE akumulator jest montowany pod podłogą samochodu, dzięki czemu nie zmniejsza kabiny ani bagażnika. Zostały utrzymane cztery miejsca, stanowiące charakterystyczne rozwiązanie Kangoo be bop z silnikiem cieplnym. Akumulator składa się z 48 modułów, każdy z nich zawiera 4 ogniwa podstawowe. To w ogniwach odbywają się reakcje elektrochemiczne, umożliwiające powstanie prądu lub magazynowanie energii.

Akumulator tego prototypu posiada pojemność 15 kWh. Na półtora roku przed wprowadzeniem na rynek, Kangoo be bop ZE ma zasięg około 100 km.
W momencie wprowadzenia do sprzedaży, elektryczne samochody Renault będą dysponować nową wersją akumulatorów, która będzie zapewniać zasięg wynoszący 160 km (w rzeczywistych warunkach eksploatacji).

Warto też wspomnieć, że akumulatory litowo-jonowe podlegają recyclingowi oraz że Alians Renault-Nissan prowadzi prace nad procesami i systemem recyclingu, dostosowanymi do akumulatorów samochodowych.

Ładujesz przez gniazdo

Kangoo be bop ZE ładuje się za pomocą gniazda typu Marechal znajdującego się pod klapką z przodu samochodu, obok prawego reflektora oraz kabla podłączanego do standardowego gniazda w sieci.

Gniazdo to umożliwia dwa różne tryby ładowania:
* klasyczne ładowanie poprzez gniazdo domowe 10A lub 16A 220V pozwala na naładowanie samochodu w 6 do 8 godzin. Jest to właściwy tryb ładowania podczas nocy lub podczas dnia pracy,
* ładowanie tzw. szybkie, poprzez trójfazowe gniazdo 32A 400V, umożliwia doładowanie Kangoo be bop ZE do 80% pojemności akumulatora w około 30 minut.

Około dwudziestu producentów samochodów i grup energetycznych (w tym Renault współpracuje obecnie z niemiecką grupą RWE w zakresie standaryzacji uniwersalnego gniazda elektrycznego).

To jest przyszłość

Takie uniwersalne gniazdo elektryczne zostało zaprezentowane w kwietniu na targach w Hanowerze. Umożliwi ono ładowanie przyszłych pojazdów elektrycznych Renault. Jest to gniazdo prądu trójfazowego, obsługujące napięcie 400 V i oferujące, w chwili wprowadzenia samochodów do sprzedaży, całkowite ładowanie elektryczne w czasie około dwudziestu minut. Powyższe porozumienie wielu koncernów jest bardzo ważnym krokiem rozwijającym rynek masowych pojazdów elektrycznych. Kangoo be bop ZE dysponuje ponadto systemem odzyskiwania energii podczas hamowania, umożliwiającym ładowanie samochodu podczas jego użytkowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska