Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja telewizora

(gm)
Jestem rozgoryczony, bo od kilku dni próbuję uzyskać pomoc w załatwieniu reklamacji telewizora, który kupiłem miesiąc temu - poskarżył się nam Czytelnik.

- Telewizor zepsuł się zanim zacząłem go na dobre używać - tłumaczy. - Obdzwoniłem już w tej sprawie wszystkie instytucje - rzeczników, federacje itp. Teraz usiłuję uzyskać pomoc w inspekcji handlowej i co słyszę? "Nie posiadamy kompetencji do nakazania przedsiębiorcy pozytywnego załatwienia Pańskiej reklamacji". Co więc w takim razie możecie? Czy wszystkie liczne instytucje służą tylko temu, by udzielać nic nie rozstrzygających porad? Zaznaczam, że nie interesują mnie żadne mediacje i inne polubowne działania, które sprzedawca mojego telewizora z pewnością zlekceważy.

Na pytanie Czytelnika odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej
- Zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym, spory na tle umowy sprzedaży, w tym sprawy konsumenckie, są sporami cywilnoprawnymi i mogą być w sposób wiążący załatwione wyłącznie przed sądem powszechnym. Taka zasada nie jest niczym dziwnym - obowiązuje w większości krajów świata.

Pewnym ułatwieniem dla konsumentów jest działalność sądów polubownych. Orzeczenia takich sądów (które funkcjonują m.in. przy wojewódzkich inspektorach inspekcji handlowej) mają moc orzeczeń sądów powszechnych. Warunkiem rozpatrzenia sprawy przed sądem polubownym jest jednak zgoda obu stron sporu.

Trudno sobie natomiast wyobrazić, by jakikolwiek urzędnik, reprezentujący administrację publiczną "chwycił za telefon" i zadzwonił do sprzedawcy, nakazując mu natychmiastowe załatwienie reklamacji. Byłoby to jawne naruszenie konstytucyjnych zasad prawa RP.

Inspekcja handlowa, wbrew temu co pan sądzi posiada rozległe kompetencje, obejmujące m.in. kontrole przedsiębiorców obracających zarówno żywnością, towarami przemysłowymi czy też paliwami. Posiadamy narzędzia prawne umożliwiające nam egzekwowanie od handlowców konkretnych działań oraz karanie ich za naruszenie prawa.

Nie możemy jednak ingerować w treść stosunków cywilnoprawnych. Również pozostałe instytucje konsumenckie (w tym rzecznicy) służą przede wszystkim poradnictwem i pomocą prawną. W sytuacji, w której jest pan przekonany, że polubowne działania w sprawie pańskiej reklamacji nie przyniosą rezultatu powinien pan rozważyć skierowanie sprawy na drogę sądową. Na pana miejscu nie "skreślałbym" jednak mediacji - ich skuteczność, pomimo niewiążącego charakteru jest bardzo duża.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska