Rolnicy martwią się o remont starego mostu w Cigacicach. Z braku możliwości przejazdu będą sprzedawać pola?

Maciej DobrowolskiZaktualizowano 
Dla mieszkańców Cigacic i okolicy stara przeprawa jest ważna. Zdaniem wielu osób jej całkowite zamknięcie odbije się bardzo niekorzystnie na rozwoju miejscowości po tej stronie Odry Mariusz Kapała
Wciąż ważą się losy mostu w Cigacicach. Mieszkańcy okolicy martwią się zapowiedziami, że w razie braku remontu w przyszłości może być on jedynie dostępny dla pieszych i rowerzystów. W jeszcze gorszej sytuacji są rolnicy, którzy już teraz nie mogą dojechać na pola…

Od 1 kwietnia stara przeprawa w Cigacicach jest zamknięta dla pojazdów cięższych niż 3,5 tony. Stało się tak ze względów bezpieczeństwa, bo badania techniczne wykazały, że most podlega stopniowej degradacji. Od tamtej pory byliśmy świadkami wymiany argumentów pomiędzy urzędem miasta w Zielonej Górze oraz starostwem powiatu zielonogórskiego na temat tego, kto i w jaki sposób powinien wyremontować most w Cigacicach. Ostatecznie urzędnicy magistratu i powiatu w kwietniu wspólnie złożyli wniosek o dofinansowanie do premiera Mateusza Morawieckiego. W inicjatywę zaangażował się także poseł Jerzy Materna z PiS.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Protest mieszkańców na moście w Cigacicach. "Most wstydu prezydenta Kubickiego"

Ale nastroje w Cigacicach i okolicy nie są optymistyczne. Zdaniem wielu osób wprowadzenie ograniczeń odcina ich miejscowości od sprawnego transportu publicznego oraz utrudnia prowadzenia biznesu. Z tego powodu powołano komitet protestacyjny. 29 marca w Cigacicach odbyła się blokada przeprawy, podczas której mieszkańcy domagali się od prezydenta Zielonej Góry (miasto odpowiada za stary most od czasu połączenia z gminą - przyp. red.) pilnej modernizacji obiektu. Część osób miała na transparentach napis „Most wstydu prezydenta Kubickiego”. Protestujących dodatkowo wzburzyły doniesienia, że w razie braku dofinansowania magistrat zamierza wpisać przeprawę do rejestru zabytków, zamknąć dla pojazdów i przemienić w ciąg pieszo - rowerowy.

Olbrzymi problem mają obecnie rolnicy, którzy posiadają pola po drugiej stronie rzeki. - Nie będę ukrywał, sytuacja jest beznadziejna. Z powodu zakazu w tym roku jeszcze nie wyjechałem na pole. Nie mam jak przejechać na drugi brzeg, z S3 pojazdy rolnicze nie mogą korzystać. Rozważam zamknięcie działalności, sprzedaż ziemi oraz maszyn - twierdzi Edward Parszewski z Cigacic.

Takich osób jest więcej. Nieoficjalnie usłyszeliśmy, że niektórzy są tak zdesperowani, że przejeżdżają swoimi rolniczymi maszynami starym mostem pomimo obowiązującego zakazu... Inni ostatnią nadzieję widzą w wojsku, które mogłoby zbudować tymczasowy most pontonowy. Pan Edward Parszewski prosił już o pomoc m.in. Krzysztofa Ardanowskiego, ministra rolnictwa oraz wojewodę Władysława Dajczaka. Niestety, na razie na niewiele się to zdało.

- Zwracałem się również do zielonogórskiego magistratu o możliwość przejazdu w czasie żniw. Cztery razy by wystarczyły. Ale mi odmówiono - mówi E. Parczewski. - W najbliższych dniach odbędzie się spotkanie komitetu protestacyjnego. Podejmiemy decyzję, co dalej. Jeśli będzie trzeba to zablokujemy przejazd. Wyjadę ciągnikiem na środek drogi i odkręcę koło. Może wtedy urzędnicy zrozumieją, jak ważna jest to dla nas przeprawa.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy premier Mateusz Morawiecki sfinansuje remont mostu w Cigacicach?

Wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk podkreśla, że ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości wydania specjalnych pozwoleń dla rolników. - Nikt nie weźmie za to odpowiedzialności. Złożyliśmy wniosek w kancelarii premiera i musimy teraz poczekać na jego decyzję - twierdzi wiceprezydent. I jednocześnie zaznacza, że w razie braku zewnętrznego dofinansowania miasto może wrócić do scenariusza, w którym most stanie się zabytkiem. - Musimy pamiętać o zielonogórzanach. Na przykład w Chynowie czy Zawadzie zamknięcie przeprawy dla pojazdów może skutkować zmniejszeniem ruchu, co na pewno pozytywnie odbije się na życiu mieszkańców. Jeżeli padają propozycje zwrócenia się o pomoc do wojska to powinno to zrobić starostwo.

Do tej koncepcji sceptycznie nastawiony jest Mirosław Andrasiak, członek zarządu powiatu. - Użycie wojska jest mało realne. Wciąż mam nadzieję, że Zielona Góra wywiąże się ze swoich zobowiązań i wyremontuje starą przeprawę - twierdzi Andrasiak. - Chciałbym podkreślić, że nie można traktować mostu w Cigacicach jedynie, jako problemu dla mieszkańców powiatu. Ta przeprawa jest ważna dla całego regionu. Wystarczy spojrzeć, co się dzieje, gdy na S3 jest jakiś wypadek. Wtedy most w Cigacicach jest bardzo mocno obciążony. Miastu powinno zależeć, aby był przejezdny.

Poseł Jerzy Materna lobbuje za pozytywnym rozpatrzeniem wniosku w Warszawie. - Już wcześniej rozmawiałem na ten temat z premierem Mateuszem Morawieckim. Mam nadzieję spotkać się z nim podczas najbliższego posiedzenia Sejmu. Rozmawiałem także z Andrzejem Adamczykiem, ministrem infrastruktury oraz wicepremierem Jackiem Sasinem. Niestety, ale niektóre sprawy trzeba po prostu „wychodzić” - tłumaczy Materna. - Możliwe, że premier Morawiecki odwiedzi Zieloną Górę we wrześniu. Mam nadzieję, że poznamy wtedy decyzję w kwestii mostu w Cigacicach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Most Cigacicach zostanie wpisany do rejestru zabytków? Jest taki pomysł!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-07T09:34:22 02:00, Typ:

Most mostem ale rolnicy mogą ziemię sprzedać lub zamienić po swojej stronie Ale po co lepiej płakać i czekać może dadzą jakieś odszkodowanie

Chyba jesteś jakimś trolem jeśli nie rozumiesz postulatów rolników. Trzeba troszkę pomyśleć ale niektórych myślenie boli.

M
Mieszkanka
2019-08-07T08:06:30 02:00, Jarpako:

Pamiętam jak w 2015r. kubicki obiecywał wszystko co związane z mostem. Już miał być dwa lata po remoncie. Teraz trzeba prosić rząd z którego wcześniej się wyśmiewał. Jego rolnicy z okolic Cigacic nie interesują. Ten most ma bardzo duże znaczenie strategiczne dla województwa w razie nawet wypadku na S3. Ciekawe, że most nie został sprawdzony przez niezależnego eksperta, a budował go ren sam zakład (Beuchelt- Zastal) z tej samej stali co np.Most Grunwaldzki we Wrocławiu. Kłamca znowu zagrał wszystkim na nosie. Dziwne tylko, że materna wchodzi w te negocjacje, może jego kamienica na Dąbrowskiego miała na to wpływ? PIS jest u nas w mieście uwikłany w kubickiego i nawet przejście dla pieszych na ul. Waryńskiego wbrew mieszkańcom popierał Budziński. Na razie też w mediach cisza na temat ok.70% podwyżki czynszów w mieszkaniach komunalnych. I media i radni na razie grają w filmie "Milczenie owiec"?

Materna nie był właścicielem kamienicy przy ul.Dąbrowskiego, a Budziński slłusznie popierał przesunięcie przejścia dla pieszych przy ul.Waryńskiego.Od tej pory nie ma tam śmiertelnych wypadków.

G
Gość
2019-08-07T07:45:06 02:00, O co tu chodzi:

Ciekawe rolnika zabraniaja a ostatnio podczas wypadku na s3 przez most w cigacicach szly kolumny ciezarowek przez most podczas kierowania ruchem przez policje nikt mandatu nie dostal ani nie zostal cofniety dzuesiatki ciezarowek o masie 30 40 ton przejechaly a most stoi

Sytuacja jest chora. Jeżeli most stanowi zagrożenie i nie mogą po nim jeździć pojazdy pow. 3,5 t to dlaczego w przypadku kolizji na S3 samochody są kierowane na most w Cigacicach. Policja je przepuszcza i co? nagle okazuje się że most już nie stanowi zagrożenia. Zakaz zakazem a samochody ciężarowe i tak jeżdżą. Tylko posłuszny PKS jeździ obwodnicą i ludzie mają problem aby dostać się do Sulechowa czy Zielonej Góry. Dlaczego policja nie wlepia mandatów. Jak zwykle wolą siedzieć za biurkiem.

J
Jarpako
2019-08-07T13:03:05 02:00, Dawid:

Rolnicy nie powinni mimo zakazu przejeżdżać przez most. Jak dojdzie do tragedii to wtedy będą mądrzy jeden z drugim. Zza krat pola nie będą uprawiać, nie nie...

Dawid ty chyba jesteś z bandy Pinokia kubickiego. SDla mnie ważniejsi są rolnicy bo bez nich co będziesz żarł. kubicki ci da albo pojedziesz zmywać gary i będziesz żarł genetyki . Pomyśl to nie powinno boleć. Wystarczy aby znieść ten zakaz tylko dla rolników posiadających lub dzierżawiących tam ziemię. Można ich zobowiązać do udokumentowania tego. Proste?

D
Dawid

Rolnicy nie powinni mimo zakazu przejeżdżać przez most. Jak dojdzie do tragedii to wtedy będą mądrzy jeden z drugim. Zza krat pola nie będą uprawiać, nie nie...

G
Gość

Czyli co? We wrześniu w okolicy Winobrania przyjedzie premier (na miesiąc przed wyborami) i powie: DAM WAM! Dam wam na most, bo przywracamy Polskę z ruiny. Z ruiny, która powstała (tylko i wyłącznie, a jakże) przez 8 lat poprzednich rządów. I lud to łyknie... I powiem Wam jeszcze jedno. To jest cholerny skandal, żeby w mieście które ma ponad 800 mln budżetu (ale i też ponad 340 mln zadłużenia) nie było 20 milionów na relatywnie mały most. Pic na wodę z tym połączeniem z gminą wyszedł jak się okazuje. Taka rzeka kasy miała być dla Zielonej! Zostaliście zrobieni w balona i tyle. Kamieni kupa jak mawiał klasyk..

T
Typ

Most mostem ale rolnicy mogą ziemię sprzedać lub zamienić po swojej stronie Ale po co lepiej płakać i czekać może dadzą jakieś odszkodowanie

O
Ogórek.

Pierwszą decyzją w sprawie mostu w Warszawie powinna być decyzja o likwidacji powiatu zielonogórskiego. Wtedy pretensje mogłyby być do miasta.

Powiatowi wieszają psy na Kubickim, a kto sypał piach w czasie gdy była dyskusja o połączeniu miasta z gminą?

To jest efekt handlu połączeniowego.

Realnie to miastu ten most jest potrzebny jak wrzód na 4 literach.

Marszalica nie zbuduje mostu w Milsku, to może kasę z tego mostu przeznaczyć na remont w Cigacicach.

G
Gość

Tak, zgadzam sie . Ciezarowki nie patrza na znaki ani ograniczenie predkosci. Rozniez samochody osobowe pedza przez zawade jak szalone. Powinien byc fotoradar w zawadzie. Kawalek prostej , dzwiek silnika huk opon toczacych sie po kostce obłed.

G
Gość
2019-08-07T07:13:52 02:00, Damian:

Ten most to ruina. Strach osobowym autem przejezdzac. Pomimo zakazu dalej pchaja sie przez most samochody ciezarowe , beczkowozy itp. Juz dawno powinien byc zamkniety ten przejazd. Remont mostu to ogromne przedsiewziecie a takze bardzo duze pieniadze. Sa wazniejsz wydatki w miscie i gminie.

Czytam i nie wierzę. Chłopie czas obudzić się. Chyba że jesteś z opcji prezydenta Janusza ps. Pinokio.

J
Jarpako

Pamiętam jak w 2015r. kubicki obiecywał wszystko co związane z mostem. Już miał być dwa lata po remoncie. Teraz trzeba prosić rząd z którego wcześniej się wyśmiewał. Jego rolnicy z okolic Cigacic nie interesują. Ten most ma bardzo duże znaczenie strategiczne dla województwa w razie nawet wypadku na S3. Ciekawe, że most nie został sprawdzony przez niezależnego eksperta, a budował go ren sam zakład (Beuchelt- Zastal) z tej samej stali co np.Most Grunwaldzki we Wrocławiu. Kłamca znowu zagrał wszystkim na nosie. Dziwne tylko, że materna wchodzi w te negocjacje, może jego kamienica na Dąbrowskiego miała na to wpływ? PIS jest u nas w mieście uwikłany w kubickiego i nawet przejście dla pieszych na ul. Waryńskiego wbrew mieszkańcom popierał Budziński. Na razie też w mediach cisza na temat ok.70% podwyżki czynszów w mieszkaniach komunalnych. I media i radni na razie grają w filmie "Milczenie owiec"?

O
O co tu chodzi

Ciekawe rolnika zabraniaja a ostatnio podczas wypadku na s3 przez most w cigacicach szly kolumny ciezarowek przez most podczas kierowania ruchem przez policje nikt mandatu nie dostal ani nie zostal cofniety dzuesiatki ciezarowek o masie 30 40 ton przejechaly a most stoi

O
Olga

Most w Cigacicach proponuję nazwać imieniem Prezydenta Janusza Kubickiego a nieskończoną a już zrujnowaną budowę ścieżki rowerowej do tego mostu imieniem radnego Roberta Górskiego pseudonim szlaban 🤗😝

D
Damian

Ten most to ruina. Strach osobowym autem przejezdzac. Pomimo zakazu dalej pchaja sie przez most samochody ciezarowe , beczkowozy itp. Juz dawno powinien byc zamkniety ten przejazd. Remont mostu to ogromne przedsiewziecie a takze bardzo duze pieniadze. Sa wazniejsz wydatki w miscie i gminie.

G
Gosc

Popieram przejazd pieszo rowerowy zamiast ruchu pojazdami silnikowymi

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3