Rozwiązaniem jest parking pod ziemią

Katarzyna BorekZaktualizowano 
Kierowcy boją się, że jak nowy hotel ruszy, to na placu Słowiańskim już w ogóle nie będzie można znaleźć wolnego miejsca postojowego
Kierowcy boją się, że jak nowy hotel ruszy, to na placu Słowiańskim już w ogóle nie będzie można znaleźć wolnego miejsca postojowego fot. Tomasz Gawałkiewicz
Już brakuje miejsc postojowych na pl. Słowiańskim, a będzie jeszcze gorzej! Jak ruszy nowy hotel, który będzie miał tylko niewielki parking.

Po mieście krążą plotki, że na budowę dużego, podziemnego nie zgodziła się konserwator zabytków. Taka informacja pojawiła m.in. w trakcie debaty poświęconej zielonogórskiemu budownictwu. Przytoczył ją m.in. szef stowarzyszenia na rzecz rozwoju miasta "Zielonogórskie Perspektywy" Lesław Batkowski. Projektantka Elżbieta Stankiewicz podłamała się. Bo jak to, obiekt publicznej użyteczności bez dużego zaplecza na samochody personelu i gości? Nie można było podziemnego wybudować?

- Konserwator zabytków nie pozwoliła - rzuciła architekt Joanna Piotrowicz.
Wczoraj rozmawialiśmy z wywołaną do tablicy, a nieobecną podczas debaty, wojewódzką konserwator Barbarą Bielinis - Kopeć: - Też słyszałam, że to podobno przeze mnie. To całkowita nieprawda! Mnie w ogóle nikt się nie pytał o zgodę!

W innych realiach

Przejrzeliśmy grubą teczkę konserwator z dokumentacją dotyczącą m.in. kwartału, w którym buduje się hotel. Papiery potwierdzają jej wersję. Jednak na tym terenie rzeczywiście obowiązuje zakaz budowania parkingu podziemnego! Tyle że wynika on z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia, nakreślonego przez Bożenę Wesołowską.
- Robiłam go z cztery lata temu. W konkretnej rzeczywistości, gdy na placu miał powstać Naczelny Sąd Administracyjny. Przy Konstytucji 3 Maja miały być usługi, o hotelu nie było mowy - tłumaczy architekt. Jej zdaniem zmiana funkcji tego miejsca spowoduje dramatyczne utrudnienia dla kierowców.
- W godzinach pracy nie można znaleźć wolnego miejsca! - potwierdził Henryk Sawicki, który wczoraj cudem znalazł na pl. Słowiańskim wolne miejsce dla swojej skody.

Pod płytą można

Wczoraj nie udało nam się niestety porozmawiać z inwestorem hotelu z firmy Hoga. Telefon zaznaczony na tablicy placu budowy odebrała pracownica biura. Powiedziała, że prezes jest poza Zieloną Górą i wróci dopiero w przyszłym tygodniu. Pytaliśmy o parking. Wiedziała jedynie tyle, że będzie klasyczny - nadziemny. I niewielki.

Jednak taki a nie inny plan zagospodarowania powstał na zlecenie miasta. To ono ma dbać o wygodę kierowców, o której już dziś nie ma mowy. A rozwiązanie jest. Z tych samych planów, które wczoraj oglądaliśmy wynika, że Wesołowska przewidziała parking podziemny pod płytą placu.
- Zleciliśmy badania geologiczne - mówi p.o. szefa prezydenckiego gabinetu Tomasz Nesterowicz. - Wykazały, że rzeczywiście można tam zrobić dwukondygnacyjny parking podziemny. Czy powstanie? To nowa ekspertyza, żadna decyzja jeszcze nie zapadła.
Konserwator zapowiedziała nam, że jeśli miasto się zdecyduje, to ona będzie na tak. Bo podziemny parking uporządkuje ten rejon w sensie historycznym. Będzie można wreszcie do końca wydobyć i godnie pochować szczątki osób pochowanych na cmentarzu, który działał na pl. Słowiańskim do 1814 roku.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Może to i dobry pomysł, ale bardzo drogi, same ratownicze badania archeologiczne będą koztować kilkaset tysiecy złotych,

A
Artur

Mi pomysł budowania podziemnego parkingu na pl.Słowiańskim sie podoba. Jednak wydaje mi się to mało realne. To bardzo droga inwestycja i jak miałaby się zwrócić? Gdyby wprowadzić tam drogie bilety to nikt tam nie zaparkuje. I dalej będzie stawać gdzie popadnie. Kwadratura koła.

A
AlterEgo

Zamiast scedować koszt budowy parkingu na inwestora hotelu (np. poprzez zakaz używania placu dla potrzeb parkingowych gości i pracowników) to próbuje się wydoić mieszkańców.

Mam nadzieję, że ekipa Janusza Kubickiego zrobi z tym porządek i np.
- budujesz (przy ulicy czy skrzyżowaniu) stację paliw? to zanim dostaniesz zgodę na użytkowanie wybuduj pasy zjazdowe i wjazdowe na przyległe ulice i pokryj np. 25% kosztów remontu nawierzchni ulicy (np. odcinek 500 m);
- budujesz hotel, restaurację, galerię handlową, kino? najpierw zbuduj parking, który nie będzie kolidował z potrzebami mieszkańców;
- chcesz przejąć teren pod parking strzezony lub płatny? zanim go uruchomisz - utwardź teren i zaaranżuj go estetycznie;
- chcesz zbudować sklep przy szkole? kup do szkolnej biblioteki książki;

itp. itd.

Druga sprawa - może wzorem dużych miast wyprowadzić ruch samochodowy poza centrum? Jak to zrobić? Strefa ograniczonego parkowania nie wystarczy!
Po pierwsze - zbudowac parkingi buforowe (bilet parkingowy = darmowy przejazd komunikacją miejską przez 4 godziny).
Po drugie - utrudniony ruch w ścisłym centrum (np. tylko prawoskręty i jazda na wprost, co zmusza kierowców do jazdy "ślimakiem" i droga do/z centrum znacznie się wydłuża).

Pozdrawiam z Wrocławia...

j
jack

Mam lepszy pomysł

metro w Zielonce!

jedna linia Chynów-Jędrzychów
druga linia Racula-Przylep

linie będą się krzyżować pod placem słowiańskim )))

w celu zrealizowania budowy, zaprośmy mieszkańców, by w czynie społecznym wynieśli nasze miasto do rangi europejskiej metropolii!!!! wszystkich bez wyjątków!

b
b

Adasiu...
Skoro bywales talko na moscie w Slubicach i w Gubinie...
nie opowiadaj znowu swoich dyrdymalow o krajach na zachodzie...
Zapewniam Cie ,ze w bardzo wielu miastach istnieja takowe parkingi...
Platne oczywiscie w €...
a podatki placimy placimy i to wysokie jak dobrze wiesz.

A
Adam

Sprawa jest taka że kierowcy owszem, parkingów podziemnych chcą, ale już nie chcą pokryć kosztów ich budowy. Parkingi podziemne rzadko sie oplacają, to wielomilionowa inwestycja. Generalnie, ruch samochodowy w centrach miast nie oplaca, się- do tego doszli w Europie Zachodniej. U nas biedne miasto chce sobie pozwalać na luksusy w postaci ladowania milionow w podziemne parkingi, podczas gdy nie stać ich na to w Europie Zachodniej. Bardzo niewiele miast ma takie parkingi, tylko te co bardziej rozrzutne. To luksus, dotowanie czyjejś wygody z pieniędzy podatników. Za tym są politycy którzy jeżdżą samochodami, nieco kierowców, ale oburzyliby się gdyby dodatkowo ich opodatkowano aby pokryć te kilkanaście czy kilkadziesiąt milionów PLN kosztów. Te pieniądze możnaby oczywiście lepiej zainwestować, ale no cóż.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3