Sok pomidorowy i jego niezwykłe właściwości. Dlaczego warto pić sok z pomidorów?

OPRAC.: (v)

Wideo

Pomidory oraz soki pomidorowe to produkty bogate w cenne dla zdrowia składniki. Spożywanie ich może obniżać ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty. Ale posiadają dużo więcej właściwości. Jednak aby to, co w dobre w pomidorach i w sokach pomidorowych w pełni mogło korzystnie wpływać na nasz organizm należy zwracać uwagę na to, z jakimi innymi produktami je łączymy.

Pomidory posiadają dużo substancji odżywczych. Po sezonie letnim, kiedy ich dostępność jest ograniczona wcale nie trzeba z nich rezygnować. Warto wtedy sięgać po niskoprzetworzone produkty z nich powstałe, np. soki pomidorowe, które podobnie jak pomidory są źródłem wielu składników wspomagających prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Witaminy i składniki mineralne w pomidorach

Sok pomidorowy zawiera m.in potas, który pomaga we właściwym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego oraz wspiera utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. 100 ml soku pomidorowego dostarcza 260 mg potasu, co stanowi 13 proc. referencyjnej wartości dziennego spożycia tego składnika mineralnego. Sok pomidorowy ten wyróżnia się także wysoką zawartością folianów oraz witamin, w tym np.: B6, która m.in. pomaga we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspiera produkcję czerwonych krwinek.

Pomidory mają mało kalorii

Ponadto pomidory w ponad 90 proc. składają się z wody, dlatego są uważane za produkty niskokaloryczne. Szklanka soku pomidorowego zawiera tylko 26 kcal – przy czym taką liczbę kalorii można spalić podczas kilkuminutowego szybkiego spaceru.

Pomidory i ich cenny składnik – likopen

Zarówno pomidory jak i soki pomidorowe są produktami bogatymi w cenny dla zdrowia karetonoid – likopen, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy – posiada właściwości antynowotworowe, jak potwierdzają badania, wysokie spożycie likopenu może wpływać zapobiegawczo na ryzyko zachorowania m.in. na raka szyjki macicy i prostaty. Obniża także ciśnienie krwi oraz wspomaga krążenie.

Warto wspomnieć, że pod wpływem obróbki termicznej zwiększa się biodostępność likopenu, dlatego na przykład w pasteryzowanych sokach pomidorowych jego aktywność wzrasta 2-3-krotnie.

Pomidory i sok pomidorowy - z czym najlepiej je łączyć?

Aby to, co w dobre w pomidorach i w sokach pomidorowych w pełni mogło korzystnie wpływać na nasz organizm ważne jest także to, z jakimi innymi produktami je łączymy. Na przykład, nie każdy wie, że jeśli zjemy pomidora z ogórkiem, to nie dostarczymy organizmowi całej witaminy C zawartej w pomidorze. Dlaczego? Bowiem, ogórek, mimo tego, że jest źródłem wielu cennych substancji odżywczych, to zawiera również silnie działający enzym (askorbinazę), który utlenia kwas askorbinowy, niszczący witaminę C. Już jedna łyżeczka soku z surowego ogórka wystarczy, aby zniszczyć witaminę C zawartą w kilku litrach soku pomidorowego.

Dlatego warto jeść ogórki, ale pamiętać o tym, aby nie łączyć ich z pomidorami. Aby zminimalizować utratę witamin zawartych w pomidorach, warto skropić je odrobiną oliwy z oliwek, która działa ochronnie na witaminę C i dodatkowo zwiększa wchłanianie z nich likopenu.

Szklanka soku pomidorowego jako jedna porcja

Szklanka soku, także tego pomidorowego (ok 200 ml) może stanowić jedną z 5 porcji warzyw lub owoców, które powinniśmy spożywać każdego dnia. Soki bez względu na ich rodzaj, pochodzą z warzyw i owoców, dlatego tak jak te produkty stanowią, cenne źródło witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji wspierających działania antyoksydacyjne. Spożywanie soków ma istotny wpływ na zdrowie i samopoczucie – zawarte w nich witaminy, sole mineralne i inne fitoskładniki regulują procesy zachodzące w organizmie, odgrywają istotną rolę w profilaktyce wielu chorób, a także wzmacniają odporność organizmu.

W opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, podstawę stanowią warzywa i owoce, a jedną ich porcją może być właśnie szklanka soku, także soku pomidorowego.

Przeczytaj również Sok z buraka czerwonego i jego niezwykłe właściwości. Dlaczego warto go pić? [SKŁAD, WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE, PRZECIWWSKAZANIA]

Zobacz też: Cristina Catese i kuchnia pełna pomidorów

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie