Przed rozpoczęciem remontu mosty na Odrze i Warcie, łączące Kostrzyn z przygranicznym Kietz i dalej z Berlinem, pokonywało 20-30 pociągów w ciągu doby. W 2011 r. jeden tor mostu nad Wartą został zamknięty z powodu złego stanu technicznego. Kilka lat temu Niemcy zdecydowali o budowie nowego mostu nad Odrą. – Wykorzystaliśmy ten fakt, aby gruntownie wyremontować pobliski most na tej samej trasie, po polskiej stronie, nad Wartą – wyjaśnia Radosław Śledziński z Zespołu Prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.
Inwestycja ma ogromny rozmach
Trwająca inwestycja ma ogromny rozmach. Na budowie codziennie pracuje kilkadziesiąt osób. Z mostu nad Wartą usunięte zostało torowisko i wszystkie inne elementy, poza samą konstrukcją. Usuwana jest rdza, naprawiane uszkodzone elementy, niektóre są wymieniane na nowe. Łącznie wymienionych zostanie około 200 ton elementów metalowych konstrukcji. Całość zostanie zabezpieczona przed rdzą i pomalowana. – Prace idą zgodnie z harmonogramem. Nieco niepokoimy się wzrastającym poziomem Warty, ale w tym momencie nie mamy żadnych opóźnień i nie napotkaliśmy na żadne nieprzewidziane sytuacje – mówi Mariusz Olejniczak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Zielonej Górze.
Przed remontem - inwentaryzacja
Remont idzie zgodnie z planem, bo został poprzedzony dokładną inwentaryzacją. Fachowcy sprawdzili, w jakim stanie jest konstrukcja, co musi zostać naprawione, a co wymienione. Sprawdzono też filary, na których opiera się cała konstrukcja. „Prześwietlono” je zarówno nad, jak i pod wodą.
Prace mają ze zakończyć w grudniu
Prace przy moście trwają od sierpnia 2021 r. Gruntowny remont mostu nad Wartą będzie kosztował ponad 26 mln zł. Planowo ma się zakończyć do 12 grudnia tego roku. Przed zamknięciem przeprawa służyła nie tylko mieszkańcom Kostrzyna, ale również turystom i dziesiątkom osób, które codziennie dojeżdżały do pracy w Niemczech.
Po zakończeniu inwestycji wzrośnie przepustowość przeprawy. Będzie mogło tędy jeździć więcej pociągów towarowych i przede wszystkim osobowych. Zwiększy się zatem nasza oferta dla podróżnych. Skróci się również czas podróży. Zdajemy sobie sprawę, że to ważne połączenie, które cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów – wylicza R. Śledziński.
Trzy wielkie inwestycje
Przypomnijmy, że na niewielkim odcinku linii kolejowej między Kostrzynem a Kietz trwają trzy wielkie inwestycje. Pierwsza to opisywany tu remont mostu na Warcie, który finansowany jest z budżetu państwa i realizowany przez PKP PLK. Niespełna kilometr dalej strona Niemiecka buduje całkiem nowy most kolejowy na Odrze (inwestycja planowo również ma się zakończyć w grudniu tego roku). Pomiędzy mostami również praca wre. Tu Wody Polskie prowadzą gruntowną przebudowę torowiska i podniesienie go tak, aby tory łączyły się z nowym mostem na Odrze. Będzie on bowiem podniesiony w stosunku do dotychczasowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?