Nachalne telefony telemarketerów. Jak się bronić?
Oprócz RODO kwestię telemarketingu regulują również przepisy ustawy o prawie telekomunikacyjnym, której art. 172 ust. 1 mówi, że działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania takich działań, mimo nieposiadania takiej zgody, przedsiębiorca musi liczyć się z konsekwencjami, które mogą go spotkać ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Co robić i jak bronić się w sytuacji, kiedy telefony stają się wręcz nachalne, a dzwoniący nie chce, lub bądź nie może, udzielić informacji na temat tego, w jakiej bazie widnieje numer telefonu, pod który dzwoni?
Prośba o usunięcie naszego numeru z bazy danych nieskuteczna
Okazuje się, że hasło „RODO” w starciu z telemarketerami może nie przynieść oczekiwanych skutków. Z pewnością nie ukróci to serii telefonów. Wynika to z faktu, że nasz numer telefonu często będzie znajdował się w bazach odsprzedawanych różnym podmiotom. Zgłoszenie żądania usunięcia danych w stosunku do jednego administratora nie będzie miało skutku w stosunku do naszych danych, które nabyli inni administratorzy.
Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Najczęstsze „sztuczki” telemarketerów
Działać oraz walczyć o swoje prawa, a także komfort jednak można. I choć termin „RODO” nie rozwiązuje wszelkich problemów, jego rozwinięcie daje skuteczne narzędzie do walki z niechcianymi telefonami. Artykuł 17 RODO daje bowiem, bardzo istotne – nie tylko w tym przypadku – uprawnienie do żądania usunięcia naszych danych osobowych z bazy administratora. - Jeśli podczas rozmowy z telemarketerem powiemy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej wykorzystywane, jego obowiązkiem jest nie tylko przerwanie rozmowy, ale również niezwłoczne powiadomienie administratora danych o konieczności usunięcia danego numeru telefonu z jego bazy – wskazuje Agata Kłodzińska.
Skarga powinna zawierać dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował.
Telemarketerzy, zazwyczaj przygotowani na taki obrót sprawy, często odpowiadają, że:
* numer telefonu wcale nie jest daną osobową – co nie jest niezgodne z obecną wykładnią pojęcia danych osobowych;
* nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali się z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany – z czym ciężko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć;
* to nie oni są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora – rozłączają się.
Jak przechytrzyć telemarketera
Sposobem na „przechytrzenie” telemarketerów może być próba ustalenia podmiotu, w którego imieniu dzwonią, jeszcze zanim powołamy się na RODO. Po uzyskaniu takiej informacji możemy zadać pytanie o tożsamość administratora i zgłosić żądanie usunięcia danych. Jeśli zostanie ono zignorowane, a dzwoniący w odpowiedzi po prostu się rozłączy, dysponując nazwą podmiotu i numerem telefonu możemy złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.