W realizacji
Cały, 70-kilometrowy odcinek przyszłej autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice, którego budowę zaplanowano w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jest już na etapie realizacji. W styczniu br. podpisano umowy na budowę dla dwóch odcinków, od węzła Iłowa do granicy z województwem dolnośląskim i od granicy województw do węzła Golnice (dolnośląskie). Inwestycja generowała największe koszty, które na koniec roku sięgnęły ponad 270 mln zł.
Rozpoczęły się również prace związane z budową obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, ujętej w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi podpisano 27 maja br. Obwodnica ma zostać oddana do ruchu w 2024 roku. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Koszty poniesione na tą inwestycję w 2021 roku wyniosły ponad 1,6 mln zł.
Następne obwodnice już wkrótce
Trwają intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych pięciu obwodnic zaplanowanych do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic 2020-2030. Są to następujące obwodnice:
- Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29,
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31,
- Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Podpisano trzynaście umów na zaprojektowanie i budowę sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia drogowego na przejściach dla pieszych. Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń programu zaplanowanego do realizacji w latach 2021-2024. Podpisane umowy oznaczają przystąpienie do realizacji projektu i budowy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w 32 lokalizacjach.
W realizacji są również trzy dokumentacje projektowe mające na celu poprawę bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych.
Przebudowy dróg, skrzyżowań i mostów
Wśród kilkudziesięciu zadań realizowanych w bieżącym roku dziewięć dotyczyło przebudowy skrzyżowań, w tym sześć "na rondo". Dwa zadania dotyczyły przebudowy obiektów mostowych, a siedem polegało na przebudowie drogi i remoncie nawierzchni. Na dwóch skrzyżowaniach na DK22, w tym na wysokości miejscowości Wałdowice, gdzie klasyczne skrzyżowanie zastąpiono rondem, prace już się zakończyły. Podobnie w Brójcach na DK92 oraz na trzech odcinkach tej drogi o łącznej długości blisko 9 km, gdzie wykonany został remont nawierzchni. Zakończyły się również prace w Marszowie na DK12, gdzie wykonano przebudowę mostu oraz fragmentu drogi. Na finiszu są prace związane z budową ronda w Wilkanowie na DK27.
Miejsca Obsługi Podróżnych
Na etapie prac projektowych są dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w ciągu drogi ekspresowej S3 na odcinku Sulechów - Zielona Góra oraz Nowe Miasteczko - Gaworzyce. Prace budowlane, zgodnie z planem, maja ruszyć w przyszłym roku.
Na istniejących MOP-ach Popowo w ciągu S3, niedaleko Skwierzyny, uruchomione zostały stacje paliw. Na kolejnych dwóch, niedaleko Sulechowa, budowa stacji jest na ukończeniu. W trakcie przetargu na dzierżawę jest para MOP-ów na wysokości Zielonej Góry Raculi, gdzie docelowo po obu stronach drogi mają funkcjonować stacje paliw, a infrastruktura obiektów ma być dostosowana do obecnych standardów.
W przygotowaniu
Cztery ciągi dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla tych zadań. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie drogi krajowej do standardu drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego. Jezdnia będzie miała na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań, ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych m. in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów i wiele innych rozwiązań, wynikających z lokalnych uwarunkowań.
Mapa z zadaniami w przygotowaniu na etapie dokumentacjiObecnie na etapie przygotowania są dwadzieścia cztery odcinki dróg, na których będą realizowane powyższe założenia. W podziale na szlaki drogowe:
- DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km i łącznej wartości blisko 275 mln zł,
- DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km i łącznej wartości 796 ml zł (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
- DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km i łącznej wartości 190 mln zł,
- DK27 - sześć odcinków o łącznej długości 42,6 km i łącznej wartości 372 mln zł,
- DK32 - odcinek o długości 0,5 km i wartości 8 mln zł (poprawa BRD - przebudowa skrzyżowania na rondo),
- DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 3,7 km i łącznej wartości 53 mln zł,
- DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km i wartości 43 mln zł.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?