Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany na lubuskich drogach. Obwodnica Strzelec to nie wszystko. GDDKiA planuje nowy rok

Joanna Niedziela
Joanna Niedziela
Most w ciągu autostrady nad rzeką Kwisa.
Most w ciągu autostrady nad rzeką Kwisa. Fot. Mariusz Kapała
Noworoczne podsumowania to także ocena miejskich i wojewódzkich zmian, które dokonywały się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Z tych, którymi podzieliła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z pewnością cieszą się lubuscy, choć nie tylko, kierowcy. A więc co zmieniło się na drogach w województwie lubuskim?

W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 zaplanowano 370 zadań. Jak informuje GDDKiA blisko 130 zostało zakończonych, 27 jest w trakcie realizacji, na etapie procedury przetargowej jest 106, a ponad sto kolejnych jest w przygotowaniu.

Budowa A18

GDDKiA sfinalizowało kompletną sieć dróg szybkiego ruchu w województwie. Składają się na nią drogi A2, A18 i S3. Kluczowym do tego okazało się oddanie do użytku 50 km dawnej drogi DK18 przebudowanej na dwóch odcinkach Olszyn – Żary Zachód i Iłowa – Golnice. Była to kontynuacja, część drugiego etapu, budowy autostrady A18, która przewidywała przebudowę jezdni i dostosowanie jej do wymagań autostrady. Wymieniono starą nawierzchnię betonowej południowej jezdni (w kierunku Wrocławia) i wybudowano także dodatkowe górne przejścia dla dużych zwierząt, wiadukty i mosty w ciągu autostrady.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich

Wiosną ubiegłego roku rozpoczęły się prace budowalne na obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Jest to jedna z sześciu, jednocześnie o największym zaawansowaniu, obwodnica przewidziana do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, informuje GDDKiA na stronie internetowej.

Obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miejscowość, odciążyć istniejącą sieć dróg, uspokoić ruch w centrum miasta oraz stworzyć bezpieczny odcinek drogi krajowej, łączący trasę przejazdową w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta.

Skrzyżowania i mosty

Z sukcesem przebudowano skrzyżowania na DK32 koło Gubinka oraz zakończono remont nawierzchni DK32 na odcinku o długości 3,5 km między Gubinkiem i Brzózką oraz na odcinku DK27 o długości 1,5 km pomiędzy Zieloną Górą i Świdnicą.

Zakończono również prace nad przebudową DK22 na odcinku Kostrzyn – Słońsk i budową ścieżki rowerowej o długości 6 km na odcinku Urad – Cybinka. 

Co czeka lubuskie drogi w 2024?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że prowadzi prace przygotowawcze dotyczące przebudowy, na niemal całej długości, czterech ciągów dróg krajowych na terenie lubuskiego - DK12, DK22, DK24 i DK27. Celem inwestycji jest dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego. 

Szykują się także budowy kolejnych obwodnic. Wybrany został wykonawca, który zaprojektuje i wybuduje obwodnicę Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Umowa na realizację ma zostać podpisana jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

We wrześniu GDDKiA otrzymała także decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12, która pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji również w 2024 r.

Czytaj też:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska