Ze stacji korzysta wielu mieszkańców Gorzowa
Krzyż to ważny węzeł kolejowy w regionie. Najmocniej jest związany z Poznaniem, ale również z Gorzowem, bo dla mieszkańców to zwykle pierwszy przystanek w podróży do centralnej czy południowej Polski. Stację, przez którą każdego dnia przewijają się setki pasażerów czekają istotne zmiany. Mają one przede wszystkim zapewnić sprawny i bezpieczny ruch kolejowy.
- W ramach tej inwestycji planujemy przebudowę dotychczasowego układu torów w obrębie stacji, przez którą przebiegają między innymi dwie ważne linie kolejowe, czyli Tczew - Kostrzyn oraz Poznań - Szczecin. Wymiana torów oraz urządzeń systemu sterowania ruchem zapewni sprawny i bezpieczny ruch kolejowy oraz zwiększy przepustowość trasy. To oznacza, że będzie mogła wyjechać na nią większa liczba pociągów - wyjaśnia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przeczytaj też: Kolej. Z Gorzowa do Szczecina bez przesiadki? Za kilka lat w Kostrzynie ma powstać łącznica dwóch linii
Przebudowa torów pozwoli również na podwyższenie prędkości pociągów, podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego, co poprawi warunki przewozu towarów.
Pociągów będzie więcej i będą jeździć szybciej
Przede wszystkim przebudowa stacji w Krzyżu będzie oznaczała spore korzyści dla pasażerów. Dzięki tej inwestycji zwiększy się komfort podróży.
- Przebudowane zostaną perony, które będą wyższe, a więc bardziej wygodne dla podróżnych. To z pewnością usprawni pasażerom dostęp do pociągów. Perony zostaną także zadaszone, pojawi się również nowe i jasne oświetlenie. Co istotne, komunikację na stacji usprawni też nowe przejście podziemne, które zostanie wyposażone w windy, tak aby swobodnie mogły przemieszczać się tam także osoby z niepełnosprawnościami - dodaje Radosław Śledziński.
Zobacz również: Lubuskie ma dwa nowe Impulsy. To pierwsze trójczłonowe szynobusy w regionie
Przebudowa stacji to melodia przyszłości?
Choć wstępny plan przebudowy stacji w Krzyżu już jest, to jednak na jej gruntowną przebudowę pasażerowie muszą jeszcze poczekać. I to sporo, bo PKP PLK dopiero rozstrzygnęło ogłoszony pod koniec ubiegłego roku przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Wpłynęło w sumie dziewięć ofert. Już wiadomo, że wykonaniem koncepcji zajmie się jedna z warszawskich firm. Projekt będzie jednak gotowy nie wcześniej niż za dwa lata i dopiero wtedy będzie można rozpocząć inwestycję. Nie wcześniej niż w 2023 roku linia kolejowa 203 z Kostrzyna przez Gorzów do Krzyża i dalej do Piły zostanie także zelektryfikowana. Gorzów i samorządy, które są na trasie linii 203 walczyły o to od wielu lat.
Więcej o tym przeczytasz tutaj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?