Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostradą A2 pojedziemy w grudniu (wideo, zdjęcia)

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
W tak nietypowy sposób budowniczowie A2 postanowili się pochwalić swoimi osiągnięciami: obiad na platformie wyniesionej przez belgijski dźwig na wysokość około 25 metrów... Miało być nawet wyżej, bo 40 m, ale przeszkodził wiatr (fot. Mariusz Kapała)
W tak nietypowy sposób budowniczowie A2 postanowili się pochwalić swoimi osiągnięciami: obiad na platformie wyniesionej przez belgijski dźwig na wysokość około 25 metrów... Miało być nawet wyżej, bo 40 m, ale przeszkodził wiatr (fot. Mariusz Kapała)
Takiej imprezy budowniczowie A2 jeszcze nie zorganizowali. Chcąc się pochwalić, jak szybko budują autostradę, zaprosili wczoraj gości na obiad na wysokości ok. 25 metrów!

Podano pieczeń z cielęciny... Ale nie obiad w ramach ,,Majówki w chmurach nad A2’’, bo taka nazwę nosiła impreza, ale informacje, jakie usłyszeliśmy, były najważniejsze. Chociażby ta, że już od 1 grudnia br. kierowcy będą mogli jeździć dwoma jezdniami, po dwa pasy na każdej, od Nowego Tomyśla do Świecka. Taką obietnicę złożył prezes Autostrady Wielkopolskiej Andrzej Patalas. A przypomnijmy, że jeszcze dwa miesiące temu prezes Patalas deklarował, że A2 zostanie oddana kierowcom 1 grudnia br., ale na sporej części autostrady jazda będzie odbywała się tylko jednym pasem. Na drugim nadal będą trwać roboty. Wczoraj on oraz dyrektor projektu ze spółki A2 Strada Walter Neurathner zadeklarowali, że czynne będą dwa pasy.

- Mamy wątpliwości jedynie co do 1,2-kilometrowego odcinka, ale wydaje się, że jego też uda nam się zakończyć - przekonywał prezes Patalas.

Od 1 grudnia br. do 20 maja 2012 r. korzystanie z A2 będzie bezpłatne. Natomiast opłaty zostaną wprowadzone 21 maja 2012 r. Dodajmy, że punkty poboru opłat powstaną w Tarnawie niedaleko Rzepina a po wybudowaniu S3 także w Jordanowie.

Walter Neurathner nie ukrywał, że późniejsze o ponad rok oddanie S3, sprawia dodatkowe kłopoty. Trzeba się chociażby dogadać z budowniczymi ,,eski’’, co należy zrobić, by w przyszłości droga ta była połączona z A2. Po skończeniu autostrady jej budowniczowie zabiorą maszyny i pojadą w świat. A w 2013 roku trzeba będzie węzeł w Jordanowie oddać kierowcom. - Gdyby budowa obu dróg postępowała równolegle, byłoby znacznie łatwiej - dodał Neurathner.

Nie ukrywał on też, że warunki geologiczne na A2 są bardzo trudne. W niektórych miejscach trzeba było wydobywać ziemię, głównie torf na głębokość nawet do 40 metrów. Na jego miejsce sypano piasek, który był zagęszczany a dodatkowo wbijano pale. I dopiero na nich wylewano beton. Tylko taka technologia pozwala, że autostrada stawi czoła potężnym ciężarówkom.

Czytaj też: Budowa A2 i S3. Drogowcy ostro jadą z robotą

Przypomnijmy, że A2 od Nowego Tomyśla do Świecka będzie miała prawie 106 km, a składać się ona będzie z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu na każdej z nich. Do tego trzeba doliczyć pobocze. Docelowo planowane są węzły drogowe Świecko, Rzepin, Torzym, Jordanowo, Trzciel i już istniejący Nowy Tomyśl. W przyszłości być może powstanie węzeł w Łagowie i Myszęcinie. Nieoficjalnie można powiedzieć, że Autostrada Wielkopolska nie wyklucza takiego rozwiązania. Ale dopiero po wprowadzeniu elektronicznego systemu opłat w całej Europie. Nie tylko dla ciężarówek, ale dla wszystkich pojazdów.

O skali budowy A2 niech świadczy to, że trzeba będzie wbudować ponad 2,2 mln mkw. betonu co starczyłoby na wybudowanie ponad 3,6 tys. basenów o wymiarach olimpijskich. Na całym odcinku powstaną aż 84 mosty. Dodajmy, że obecnie wierzchnią nawierzchnię betonową układają dwie potężne maszyny a ich łączna wydajność wynosi około 20 km miesięcznie. Jako że ułożono już prawie połowę nawierzchni, a pozostało nieco ponad 100 km jednej jezdni, to do końca listopada budowniczowie powinni roboty zakończyć.

Czytaj też:

Most na S3 zostanie zburzony

 

Zobacz wideo »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska