Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić z nietrafionym prezentem?

Agnieszka Jerzynek
rys. Tomasz Wilczkiewicz
Sprzedawca musi przyjąć reklamację, ale tylko wtedy, gdy towar jest niezgodny z umową

Jeśli kupisz jakiś towar i okaże się, że jest on wadliwy lub niesprawny, złóż reklamację. Masz prawo domagać się naprawy lub wymiany. Kiedy to jest niemożliwe, możesz dostać rzecz po obniżonej cenie lub zrezygnować z niej i otrzymać zwrot gotówki. Nie dotyczy to jednak rzeczy, które nie mają wad.

Przed świętami, kiedy trzeba kupić choinkę i ozdoby na nią a potem przezuty, które najbliżsi pod nią znajdą ogarnia nas gorączka zakupów. Trudno jej nie ulec, zwłaszcza, że w sklepach półki wręcz się uginają od towarów. Kuszą nas promocjami, z których aż grzech nie skorzystać. Wybór jest wielki i trudno się na coś zdecydować. W takim czasie łatwo kupić rzeczy, które się do niczego nie przydadzą albo skusić na rzecz w promocyjnej cenie, która po powrocie do domu okaże się niesprawna.

Co robić, jeśli dostanę prezent, z którego nie jestem zadowolony?

Pewnie nie raz dostałeś nietrafiony prezent albo okazało się, że ty sam pod wpływem chwili kupiłeś coś, co nie nadaje się na prezent. Często tak bywa z ubraniami. Trudno trafić w czyjś gust lub dobrać odpowiedni rozmiar. Wtedy masz ochotę biec z powrotem do sklepu i zrezygnować z zakupu. Przecież masz paragon a ciuch był nie noszony. I tu zimny prysznic. Sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu ani nawet zamienić rzeczy na inną. Kłócisz się, bo wydaje ci się, że masz do tego prawo. Otóż nie. Sprzedawca ma rację. Prawo nie nakazuje mu przyjęcia z powrotem rzeczy, która według Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, jest zgodna z umową, czyli mówiąc prościej nie posiada wad. Wymiana na inną lub zwrócenie klientowi gotówki zależy od dobrej woli sprzedawcy. Może się on zgodzić lub nie na prośbę klienta. Może też sam ustalić, czy i na jakich zasadach przyjmuje zwroty. Może np. zdecydować, że przyjmie towar w ciągu dwóch dni od daty sprzedaży w oryginalnym opakowaniu i z metkami, który był nieużywany. Jeśli coś kupujesz i nie jesteś pewny, czy to dobry pomysł, zapytaj w sklepie, czy będziesz mógł tę rzecz zwrócić. Pamiętaj o tym zwłaszcza, jeśli kupujesz coś w prezencie i nie jesteś pewien koloru czy rozmiaru. W razie złej decyzji będziesz mógł ją zmienić. Warto poprosić sprzedawcę o potwierdzenie takiej umowy, np. w formie notatki na odwrocie paragonu. Jednak zasadą jest, że sprzedawca nie musi dać ci możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru ani wymiany go na inny.

Co zrobić w wypadku, gdy towar okaże się niesprawny lub wadliwy?

Inną kwestią jest wadliwość zakupionego przez ciebie towaru. Taką rzecz możesz zareklamować bez przeszkód. Sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji, ponieważ to on odpowiada za jakość i zgodność towaru z umową. W przypadku, niezgodności produktu z umową, masz prawo zgłosić go do reklamacji. Jeżeli wada towaru zostanie zauważona w czasie do 6 miesięcy od dnia zakupu, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili wydania towaru. Nie masz obowiązku udowadniać tego sprzedawcy. Musisz natomiast zgłosić wadę w przeciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia.

Czego mogę zażądać dokonując reklamacji?

Przy pierwszej reklamacji możesz domagać się doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Pod warunkiem jednak, że naprawa albo wymiana są możliwe do wykonania lub nie wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności. Bierze się też pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Jeżeli naprawa lub wymiana nie są możliwe z powodu zbyt długiego czasu naprawy lub narażenia kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar i otrzymać zapłacone pieniądze. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli nie ustosunkuje się do niej w tym czasie, uważa się, że uznał roszczenie konsumenta za uzasadnione.

Przy pierwszej reklamacji możesz domagać się doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Pod warunkiem jednak, że naprawa albo wymiana są możliwe do wykonania lub nie wymagają nadmiernych kosztów. Przy oc

Wszystkie towary niezgodne z umową można zareklamować. Niektóre mają dodatkowe zabezpieczenie dla konsumenta, którym jest gwarancja. To od ciebie zależy, czy wybierzesz reklamację na zasadzie gwarancji, czy też odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową. Gwarancja udzielana jest na piśmie. Jest to oświadczenie gwaranta, najczęściej producenta lub importera, w którym określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie jest zgodna z podaną w gwarancji. Sprzedawca wydaje kupującemu towar i dokument gwarancyjny. Powinien sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w gwarancji oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń. Dokument gwarancyjny musi zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Czy sprzedawca może nie przyjąć mojej reklamacji? Jeśli nie chce jej przyjąć, co robić?

Kiedy reklamacja jest uzasadniona, a sprzedawca nie chce jej przyjąć, możesz zgłosić się po poradę do inspekcji handlowej lub do rzecznika konsumentów. Rzecznicy przyjmują w starostwach powiatowych.

Kiedy przyjdziesz do inspekcji handlowej, możesz liczyć na poradę i pomoc w napisaniu pisma reklamacyjnego. Wiele spraw kończy się na etapie porady. Jeśli jednak to nie skutkuje, możesz skorzystać z mediacji między tobą a sprzedawcą lub gwarantem. Czasem sprawy trafiają do sądu powszechnego lub polubownego, który funkcjonuje w inspekcji. Standardem w krajach UE jest pozasądowe rozstrzyganie sporów.

TU SĄ PRZEPISY
Przepisy znajdziesz w: ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Ten akt prawny odnosi się wyłącznie do stosunku: konsument - przedsiębiorca, gdzie konsument oznacza klienta kupującego w celach prywatnych, nie związanych z działalnością zawodową lub gospodarczą.

ZAPAMIĘTAJ!1. Sprzedawca nie ma obowiązku wymiany towaru na inny lub zwrotu pieniędzy, jeśli zmieniłeś zdanie i chcesz zrezygnować z zakupu.
2, Jeśli nie jesteś pewny, czy dobrze kupiłeś, zapytaj w sklepie o możliwość wymiany. Niektórzy sprzedawcy idą konsumentom "na rękę".
3, Umowę o możliwości wymiany spisz ze sprzedawcą, np. na odwrocie paragonu.
4, Jeśli robisz zakupy przez internet albo od akwizytora, możesz zrezygnować z towaru w ciągu 10 dni.
5, Powyższe nie dotyczy kupna od osób prywatnych.
6, Sprzedawca nie może nie przyjąć twojej słusznej reklamacji.
7, To sprzedawca jest odpowiedzialny za jakość i zgodność towaru z umową.
8, Ty sam wybierasz, czy chcesz skorzystać z gwarancji, czy reklamujesz towar u sprzedawcy.

NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

  • konsument - osoba fizyczna, która działa w celu niezwiązanym z handlem, przedsiębiorstwem lub zawodem. Przykładowo, gdy w imieniu naszego szefa kupujemy telefon, który będzie wadliwy, to nie można go reklamować wskazując na uprawnienia konsumenckie.
  • towar niezgodny z umową to taki, który:
    - nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę
    - nie odpowiada próbce lub jest zgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi
    - nie nadaje się do szczególnych celów konsumenta, o których zawiadomił on sprzedawcę
    - nie odpowiada właściwościom, które są normalne dla towarów tego samego rodzaju
    - nie posiada cech, jakich konsument może racjonalnie oczekiwać
    - nie odpowiada oświadczeniom publicznym (w reklamie, na etykiecie) sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli.

    PRZYDATNE ADRESY

  • Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej, Gorzów Wlkp., ul. Jagiellończyka 8, tel. 0 95 722 57 31.
  • Delegatura PIH w Zielonej Górze, ul. Boh. Westerplatte 11, p. 112, tel. 0 68 322 18 40 lub 36, [email protected]
  • Federacja konsumentów, Gorzów Wlkp., ul.Jagiełły 5, tel. 0 95 722 32 28, poniedziałek 10.00-15.00, środa 12.00-18.00, wtorek, czwartek, piątek 9.00-15.00.
  • Federacja konsumentów, Zielona Góra, ul. Bohaterów Westerplatte 9, pok. 216, tel. 0 68 325 59 75 poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 10.00-14.00, środa 13.30-18.00.
  • Rzecznicy konsumentów - starostwa powiatowe. W Zielonej Górze i Gorzowie dodatkowo w urzędach miast.

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska