Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do 2013 r. ofiar wypadków na drogach ma być mniej o 75 procent

Piotr Jędzura 0 68 324 88 80 [email protected]
Rondo pod Świebodzinem zastąpiło niebezpieczne skrzyżowanie. Od czasu jego uruchomienia nikt tam nie zginął.
Rondo pod Świebodzinem zastąpiło niebezpieczne skrzyżowanie. Od czasu jego uruchomienia nikt tam nie zginął. fot. GDDKIA
Krzyżówka pod Świebodzinem, uważana za najbardziej niebezpieczną w kraju, zamieniła się w bezkolizyjne rondo. Azyl na przejściu dla pieszych w Korytach, zjazd na drogę powiatową w Szczańcu - to tylko część zmian na drogach krajowych poprawiających bezpieczeństwo.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przebudowuje drogi, na których dochodzi do wypadków i kolizji. Niebezpieczne krzyżówki zamieniane są w ronda. Na szerokich jezdniach powstają azyle dla pieszych. Na asfalcie montowane są spowalniacze. Wszystko po to, żeby na drogach było jak najbardziej bezpiecznie.

Doskonałym przykładem zmian jest rondo pod Świebodzinem. Do czasu jego powstania była to krzyżówka łącząca "krajówki" nr 2 i 3. Miała wtedy miano najbardziej niebezpiecznej w kraju. W wypadkach ginęli ludzie, w zderzeniach było wielu rannych. Jedynym rozwiązaniem była przebudowa skrzyżowania w rondo. I ruszyły prace drogowe. Z korkami policja radziła sobie jak mogła. Za to teraz jest tam bezpiecznie.

- Od czasu uruchomienia ronda nie ma tam żadnego wypadku z ofiarami ani rannymi - informuje mł. insp. Sławomir Tomal, zastępca szefa świebodzińskiej policji. Doszło tam tylko do jednej kolizji.- I była ona efektem ewidentnego zagapienia się kierowcy - wspomina mł. insp. Tomal.

Teraz znowu pod Świebodzinem szykują się utrudnienia w ruchu. Będą związane z remontem nawierzchni na krajowej "dwójce" przy rondzie. Nowy dywanik asfaltowy pojawi się na odcinkach o długości dwóch kilometrów. Roboty mają ruszyć we wrześniu. - Utrudnienia będą. Poradziliśmy sobie jednak podczas budowy ronda, to damy radę w czasie remontu nawierzchni - zapewnia mł. insp. Tomal.

Zaufanie na drogach

Przebudowy i zmiany to efekt Programu "Drogi zaufania". Powstał po to, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. Jego celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 liczby śmiertelnych ofiar wypadków na drogach krajowych o 75 procent.

W 2007 r. program pilotażowo realizowany był na drodze krajowej nr 8, najdłuższym i najniebezpieczniejszym szlaku komunikacyjnym w Polsce. W roku 2008 objął osiem kolejnych dróg krajowych (wszystkie o numerach od 1 do 9), a obecnie prowadzony jest na pozostałych osiemdziesięciu ośmiu trasach. Organizatorem programu jest GDDKiA.

Program składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach kierujących, pieszych i rowerzystów. Na wielu odcinkach objętych akcją wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki i ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. Drogowcy budują kładki dla przechodniów, pojawią się barierki ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych.

Ostrzejsze mandaty

W najniebezpieczniejszych miejscach prędkość ograniczana jest nawet do 50 km/h. Wzdłuż dróg krajowych instalowane są fotoradary. Organizatorzy programu wychodzą też z propozycją zaostrzenia mandatów dla osób drastycznie łamiących przepisy. Nowy przepis prawa miałby obowiązywać np. w sytuacji, gdy kierujący pojazdem dwukrotnie przekroczy dozwoloną na trasie prędkość.

W ramach "Dróg zaufania" prowadzone są działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych postaw i zachowań w ruchu drogowym. GDDKiA prowadzi kampanię wykorzystującą niestandardowe metody dotarcia do odbiorców. Najważniejszą są happeningi, podczas których na poboczu jezdni symulowane są wypadki samochodowe: są rozbite auta, statyści odgrywający rolę ofiar, wozy straży pożarnej, policji, pogotowia ratunkowego i służby drogowej.

O tym, że wypadek jest inscenizacją, podróżni dowiadują się z billboardów rozstawionych kilkaset metrów dalej. Zapraszani są też na pobliski parking, gdzie mogą wziąć udział w kursie udzielania pierwszej pomocy, za pomocą alkogogli sprawdzić sprawność kierowcy po wypiciu jednego piwa czy skorzystać z symulatora jazdy bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Ubiegłoroczne happeningi były szeroko relacjonowane w mediach.

Kampania edukacyjna prowadzona jest też w szkołach przy drogach objętych programem, a także - dzięki zaangażowaniu Kościoła - w pobliskich parafiach.

Są pozytywne efekty

W pierwszych miesiącach 2009 r. zdecydowanie poprawiło się bezpieczeństwo kierowców na głównych drogach. Prawie o jedną trzecią spadła liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na drogach objętych programem.

Na najdłuższej liczącej 721 km drodze krajowej nr 8 (Kudowa-Zdrój na granicy z Czechami - Budzisko na granicy z Litwą), która jako pierwsza została włączona do programu w 2007 roku, liczba wypadków drogowych spadła o 30 proc. - ze 137 w pierwszym kwartale 2008 roku do 95 w I kwartale 2009 roku. Liczba ofiar śmiertelnych obniżyła się o 35 procent. W pierwszych miesiącach 2008 roku zginęły na tej drodze 43 osoby, w analogicznym okresie br. 28. O 17 proc. spadła również liczba rannych - z 181 do 150.

Równie wysokie spadki GDDKiA odnotowała na pozostałych drogach krajowych objętych programem (drogi krajowe od 1 do 9). Ogółem liczba ofiar śmiertelnych spadła tu również o 35 proc. - z 187 do 121, a liczba wypadków o 20 proc. - z 863 do 684.

"Drogi Zaufania" nie obejmują jeszcze całej sieci drogowej zarządzanej przez GDDKiA (w tym roku akcja jest rozszerzana na kolejne 88 dróg), ale realizacja programu na wybranych odcinkach wpływa w istotny sposób na świadomość kierowców i tym samym bezpieczeństwo na wszystkich trasach w Polsce. Efektem jest obniżenie liczby zabitych z 493 w I kwartale 2008 roku do 317 w 2009 roku i liczby wypadków z 2588 do 2017.

Zmiany dla bezpieczeństwa na drogach

- Uspokojenie ruchu w m. Koryta - budowa azylu na przejściu dla pieszych oraz wysp spowalniających ruch na wjeździe do miejscowości

- Poprawa bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych w m. Deszczno - doświetlenie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z drogą powiatową przy Urzędzie Gminy, budowa sygnalizacji ostrzegawczej.

- Poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych w Trzebiszewie - doświetlenie istniejących przejść dla pieszych, wprowadzenie znaków interaktywnych na skrajnych wyspach, na wlotach do miejscowości

- Uspokojenie ruchu w Lutolu Suchym - budowa wysp spowalniających ruch na granicy miejscowości ze znakami interaktywnymi

- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego - zjazd na drogę powiatową Szczaniec - Dąbrówka - poprawa bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu drogi nr 2 z drogą powiatową poprzez korektę spadku podłużnego wlotu drogi podporządkowanej w kierunku m. Szczaniec

- Budowa chodnika w Jordanowie

- Przebudowa skrzyżowania drogi nr 2 z drogą nr 3 na rondo pod Świebodzinem

- Budowa chodnika w Gołaszynie - budowa zatok autobusowych, chodnika oraz azyli dla pieszych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska