Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S3 będzie gotowa już za dwa lata?

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Droga ekspresowa S3 na niektórych odcinkach jest już w budowie. Czy pojedziemy nią za dwa lata? / fot. Tomasz Gawałkiewicz
Droga ekspresowa S3 na niektórych odcinkach jest już w budowie. Czy pojedziemy nią za dwa lata? / fot. Tomasz Gawałkiewicz
Ostatnio najwięcej pisaliśmy o odcinku S3 od Gorzowa do Międzyrzecza, który miał wypaść z planów budowy do 2013 roku. Na szczęście znalazły się dodatkowe miliardy. A co się dzieje na S3 z Międzyrzecza do Sulechowa?

Ten liczący prawie 43 km odcinek jest budowany od ponad pół roku. Ma mieć dwie jezdnie, po jednej dwupasmowej w każdym kierunku, cztery węzły, gdzie można będzie na S3 wjechać i zjechać oraz dwa miejsca obsługi podróżnych. Tam znajdą się parkingi, stacje paliw, hotele itp. Wspomniane 43 km podzielono na trzy odcinki. Pierwszy prowadzi od obwodnicy Międzyrzecza do obwodnicy Świebodzina. Będzie miał 17,1 km a na jego trasie przewiduje się budowę węzła Jordanowo (skrzyżowanie z A2) oraz miejsce obsługi podróżnych o nazwie Sosnówka. Zlokalizowano je w połowie drogi między Międzyrzeczem a Jordanowem. Pierwszy odcinek za 373 mln zł zbuduje konsorcjum z portugalskim koncernem Mota-Engil na czele.

Obwodnica świebodzina z dwoma węzłami

Drugi odcinek o długości 7,4 km to obwodnica Świebodzina. Znajdą się tam dwa węzły: Świebodzin Północ i Świebodzin Południe a wykonawcą jest niemieckie konsorcjum Hermann Kirchner. Koszt budowy to prawie 205 mln zł. Budowniczowie zgodnie twierdzą, że drugi odcinek jest technicznie najtrudniejszy. Chociażby ze względu na konieczność budowy ogromnego wiaduktu nad linią kolejową Warszawa – Berlin.

Nowa Sól: Co z tą S3?

Trzeci odcinek od węzła Świebodzin do Sulechowa liczy 18,5 km, a wykonuje go Budimex. Koszt to 336 mln zł. Obok węzła Sulechów na trasie zaplanowano też miejsce obsługi podróżnych nieopodal wsi Kępsko.

Od Sulechowa S3 skręca w lewo, by w pobliżu wsi Rosin, skręcić w prawo, i w ten sposób przebić się przez drogę nr 3. W tym miejscu powstaje duży wiadukt, jedyny na tej trasie nie z betonu, ale stalowy. Kiedy w piątek, ok. godz. 9.30 trafiliśmy na miejsce budowy, padał śnieg, a temperatura wynosiła około jeden, dwa stopnie poniżej zera. Ale na budowie pracowało kilkunastu ludzi. Nie przeszkadzał im śnieg czy niewielki mróz. - Pracujemy, by zakończyć budowę jak najszybciej. Już wiosną chcemy, by górą pojawiła się kratownica wiaduktu - powiedział nam jeden z pracowników.

- A czy zima wam nie przeszkadza? - pytamy. - Może i przeszkadza, ale pracować trzeba. Tym bardziej, że chcemy jak najszybciej zakończyć budowę.

Nowa droga połączy nowosolską strefę przemysłową z węzłem S3

Wspomniany wiadukt jak też cały odcinek od Sulechowa do Świebodzina buduje Budimex. Dyrektor kontraktu Krzysztof Sokołowski powiedział nam: - Teoretycznie teraz mamy przerwę zimową. Ale tam, gdzie jest to możliwe, prowadzimy roboty. Koncentrują się one głównie na budowie obiektów kubaturowych jak wiadukty, węzły itp. Natomiast nie prowadzimy robót ziemnych, nie pozwala na to temperatura. Według naszych ocen zaawansowanie robót wynosi około 20 procent. To oznacza, że termin ukończenia budowy, a jest nim czerwiec 2013 roku zostanie dotrzymany - deklaruje Sokołowski.

Prace przy S3 idą szybko. Szybciej niż zakładano

O tym, że czerwcowy termin zostanie dotrzymany, zapewnia też Łukasz Janowski, zastępca dyrektora kontraktu koncernu Hermann Kirchner. - Roboty są prowadzone nawet z pewnym wyprzedzeniem. I jeżeli nie będzie żadnych kłopotów z dostawami kruszywa, to już za kilka tygodni na budowie zamiast 70 osób jak obecnie, pojawi się nawet dwustu pracowników.

Z wyprzedzeniem postępują też roboty na odcinku od Międzyrzecza do Świebodzina. Inżynier Tomasz Maciołek z Mota-Engil powiedział nam: - Prace postępują nawet lepiej niż wynikałoby to z harmonogramu. Na razie pracuje 150 osób, ale wraz z wiosną przybędzie kolejnych 150 osób. Czerwcowy termin jest aktualny.

Droga S3 będzie dokończona

Ale także Maciołek mówi o kłopotach z dostawą kruszywa. Dlatego jego firma jak też inni budowniczowie S3, myślą o imporcie kruszywa z Niemiec. Tamtejsze ceny są konkurencyjne w stosunku do cen w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska