Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S3. Najważniejsza trasa z północy na południe

Czesław Wachnik 68 324 88 29 [email protected]
Najdłużej potrwa budowa S3 w woj. dolnośląskim (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Najdłużej potrwa budowa S3 w woj. dolnośląskim (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Na jakim etapie znajduje się budowa poszczególnych odcinków drogi szybkiego ruchu S3 od Szczecina do granicy z Czechami. Postanowiliśmy to sprawdzić. Najlepiej spisali się drogowcy ze Szczecina, najgorzej - z Wrocławia.

Czytaj też: Autostradą A2 przez pół roku będziemy jeździć za darmo (zdjęcia, wideo)
**
1. Odcinek Szczecin - Gorzów Wielkopolski
Wszystkie prace budowlane zostały zakończone późną jesienią 2010 roku i 55 km oddano kierowcom. Przypomnijmy, że na wniosek urzędników z Brukseli, inwestor, czyli szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad musiał dobudować kilka dodatkowych przejść dla zwierząt. Niestety nie zbudowano żadnego punktu obsługi podróżnych ze stacją paliw.** Dlatego wybierając się w podróż S3, warto wcześniej zatankować paliwo.

2. Odcinek Gorzów Wielkopolski - Międzyrzecz Rozstrzygnięto przetargi, wybrano firmy, które zajmą się budową 37 km drogi. Są to dwa znane koncerny Mota-Engil i Strabag. Koszt budowy to 760 mln zł. Na razie prowadzone są prace związane z wycinka drzew i niwelacją terenu. Pierwsze roboty budowlane planuje się rozpocząć jeszcze w tym roku. O ile pozwoli na to aura. Ale najpewniej pracownicy pojawią się wiosną 2012 roku. Zakończenie prac i przekazanie odcinka zmotoryzowanym przewiduje się w II kwartale 2014 roku.

3. Odcinek Międzyrzecz - Sulechów Ma 44 km i został podzielony na trzy części. Wykonawcami są: Budimex, Herman Kirchner i Mota-Engil. Koszt to 900 mln zł. Budowa przebiega zaskakująco sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Rozpoczęto już budowę większości obiektów mostowych, a na niektórych odcinkach wylano nawet podbudowę bitumiczną. Zakończenie wszystkich prac i oddanie drogi zmotoryzowanym przewidziano w czerwcu 2013 roku. - I tak się stanie - zapewniają zgodnie wszyscy wykonawcy.

Czytaj też: Inwestycja o dużej dozie tajemniczości

4. Drugie jezdnie obwodnic Gorzowa, Międzyrzecza i od Sulechowa do Nowego Miasteczka Tu sprawa jest najbardziej skomplikowana. Przypomnijmy, że obwodnica Gorzowa liczy 11,6 km, Międzyrzecza - 6,4 km, a odcinek od Sulechowa do Nowego Miasteczka 44 km. Ich budowa jest niezbędna, gdyż dopiero przy dwóch jezdniach, S3 będzie miała parametry unijne. Na razie zielonogórski oddział GDDKiA przygotowuje dokumentację. Sprawa się o tyle skomplikowała, że konieczne było powtórne opracowanie dokumentacji związanej z ochroną środowiska. Jakby tego było mało konieczne są też badania archeologiczne. Mimo, że nowa jezdnia będzie biegła obok istniejącej. Komplikuje się też finansowanie. Do dziś nie wiemy, czy Komisja Europejska zgodzi się zna przesunięcie 1,2 mld zł z funduszu kolejowego na drogowy. A z tych pieniędzy miała być finansowana budowa S3. Taką obietnicę złożyła poseł Bożenna Bukiewicz i premier Donald Tusk. Wydaje się jednak, a zapewnił nas o tym wiceminister rozwoju regionalnego Waldemar Sługocki, że pieniędzy nie powinno zabraknąć. Jeśli nie będą ,,kolejowe’’, to do 2020 roku Polska może dostać nawet 80 mld euro. Zgodnie z obietnicą zielonogórskiego oddziału GDDKiA jeszcze w tym roku na biurku wojewody lubuskiego znajdą się wnioski o wydanie zezwolenia na budowę drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzecza, a później kolejno Gorzowa i od Sulechowa do Nowego Miasteczka. I jeśli tylko drogowcy dostaną gwarancje finansowe, to na początku 2012 roku planowane są procedury przetargowe. Pierwsze prace mogłyby się rozpocząć jesienią 2012 lub wiosną 2013 (tam gdzie konieczne są badania archeologiczne) a ich zakończenie najpóźniej w połowie 2015 roku. Wtedy to od Szczecina do Nowego Miasteczka S3 byłaby kompletna, czyli składałaby się z dwóch jezdni, po jednej o dwóch pasach w każdym kierunku.

Z jednym wyjątkiem. Chcąc spełnić wymogi unijne, konieczne jest rozebranie obecnego mostu na Odrze i zbudowanie nowego. To może wydłużyć inwestycję o minimum rok, czyli do 2016 roku.

5. S3 od Nowego Miasteczka do granicy z Czechami W dokumentach rządowych przewidziano budowę po 2013 roku. Inwestycję podzielono na dwa etapy, od Nowego Miasteczka do Legnicy a dokładnie węzła z A4 oraz później do Lubawki. Ten drugi fragment na razie ma mieć tylko jedną jezdnię. Obecnie wrocławski oddział GDDKiA przygotowuje dokumentację na niektóre odcinki (wszystkie nie zostały jeszcze wytyczone), a pierwsze pozwolenia na budowę zamierza uzyskać w 2012 roku. I jeśli tylko dostanie pieniądze, to w 2013 roku przewiduje się ogłoszenie przetargów. Ze względu na duże opóźnienia, realny termin zakończenia południowego odcinka S3 to rok ...2020.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska