MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin mobilizuje

LESZEK KALINOWSKI 0 68 324 88 74 [email protected]
Kto w mieście najlepiej się uczy? Trudno porównać szkoły rejonowe z nierejonowymi, małe z dużymi, publiczne z niepublicznymi. Dlatego postanowiliśmy znaleźć najlepsze klasy w Zielonej Górze.

Zadzwoniliśmy do wszystkich szkół i spytaliśmy się o wyniki klas III. W ten sposób powstał nasz ranking. Najlepsza okazała się klasa IIIa z Gimnazjum nr 6 - 77,67 pkt.
Pytaliśmy o wyniki egzaminu, bo są one bardzo ważne dla gimnazjalistów. To od ilości zdobytych punktów w dużej mierze zależy, czy dostaną się do wybranych przez siebie szkół ponadgimnazjalnych. Teraz liczą skrzętnie punkty, mając nadzieję, że odniosą osobisty sukces. A szkoły sprawdzają jak wypadły.

Egzamin mobilizuje

- Przez dwa lata nie miałam świadectwa z paskiem, ale będąc w dobrej klasie zmobilizowałam się, by dorównać innym i w tym roku udało się. Bardzo dopingował mnie egzamin - przyznaje Magdalena Grzelak z kl. IIIa. Klasa uzyskała najwyższy wynik w mieście, bo jak mówią nauczyciele, była pracowita.
- W ich przypadku bardzo dużą rolę odegrała systematyczność i zainteresowanie rodziców wynikami nauki - podkreśla polonistka Jolanta Maryniuk. - Klasa była spokojna, część osób chodzi do szkoły muzycznej, co też ich ubogaca. Prezentowała wyrównany poziom, ale nie było w niej humanistycznych indywidualności. Takich jak np. w III e, sprawiającej na początku pewne problemy wychowawcze. Z każdą klasą pracuje się inaczej.
Wyniki egzaminu nie tylko są ważne dla uczniów, ale i dla szkół, bo pokazują ich pracę. Stały się także elementem promocji gimnazjów. Ale jak podkreśla dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu Zofia Hryhorowicz, nie można ich traktować jak rankingu szkół. Nie takie było też założenie reformy oświaty. Wyniki mają podpowiadać, jakie są mocne, a jakie słabe strony szkoły. Mają być drogowskazem dla nauczycieli, dyrektorów, na co należy położyć nacisk.

Złoty środek

Podobnego zdania są Wioleta Wodnicka i Sławomir Głowacki z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze. Podkreślają, że wynik szkoły zależy od różnych czynników, m.in. liczebności albo postaw uczniów (nauczyciele muszą równoważyć sprawy wychowawcze i dydaktyczne). Wynik nie powinien być też traktowany jako jednoznaczne kryterium oceny pracy nauczyciela, bo bywa że dostaje on najlepszą młodzież (przydział do tzw. klas językowych, dziennikarskich itp.). Klasy za osiągnięcia pochwalić można, ale wyciąganie zbyt daleko idących wniosków też nie jest wskazane.
- Wyników oczywiście bagatelizować nie można. I liczebnością, dużą liczba dzieci dyslektycznych itd. tłumaczyć małe starania nauczycieli - zauważa S. Głowacki. - Jak we wszystkim, trzeba i tu zachować złoty środek.
A IIIa się cieszy, bo ... są już wakacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska