Jak funkcjonuje lotnisko?

Materiał informacyjny - Polskie Porty Lotnicze
Zachęcamy do lektury drugiej części materiału dotyczącego funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost. Security, czyli bezpieczeństwo – SOL i Straż Graniczna Straż Ochrony Lotniska jest wyspecjalizowaną formacją przeznaczoną do zapewnienia szeroko pojętego bezpieczeństwa na terenie Portu Lotniczego Zielona Góra Babimost. I od krótkiego wyjaśnienia tej problematyki należy rozpocząć przedstawienie pracy SOL.

Bezpieczeństwo w lotnictwie dzielimy na bezpieczeństwo operacji lotniczych tzw. SAFETY oraz ochronę, czyli SECURITY. W naszym Porcie, podobnie jak na innych lotniskach, za ochronę odpowiedzialna jest powołana przez Zarządzającego Portem wewnętrzna Służba Ochrony Lotniska. Szczegółowe zasady rekrutacji, wymogów stawianych kandydatom na tego typu stanowisko, zasady dotyczące struktury i organizacji pracy określają przepisy unijne, krajowe oraz wewnętrzne. Praca jest bardzo odpowiedzialna, ale również bardzo ciekawa

Na każdej zmianie funkcjonuje podział na dwa podstawowe elementy dotyczące ochrony, czyli ochronę fizyczną oraz kontrolę bezpieczeństwa. Na tę pierwsza składają się obowiązki związane z ochroną mienia samego portu lotniczego w tym jego infrastruktury krytycznej oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i pasażerom poprzez realizację zadań na posterunkach stałych, ciągłą służbę patrolową oraz stały monitoring zagrożeń. W kategorii drugiej mieszczą się wszelkie czynności związane kontrolą bezpieczeństwa osób, a więc pasażerów oraz ich bagażu, kontrolą bezpieczeństwa osób niebędących pasażerami, czyli pracowników portu, załóg, podmiotów kooperujących lub funkcjonujących na lotnisku. W tym zakresie zawiera się również kontrola bezpieczeństwa wszystkich pojazdów wjeżdżających na teren lotniska, dostaw zaopatrzenia, czy towarów.

Wartownicy SOL bezpośrednio współpracują z funkcjonariuszami z Placówki Straży Granicznej w Zielonej Górze - Babimoście w Porcie Lotniczym Zielona Góra – Babimost. Realizują oni zadania służbowe między innymi w zakresie: kontroli ruchu granicznego, kontroli radiometrycznej, bojowych działań minersko – pirotechnicznych i interwencji na pokładzie statków powietrznych oraz sprawowaniem nadzoru nad kontrolą bezpieczeństwa realizowaną przez Zarządzającego Lotniskiem.

Pasażer pod opieką Zespołu Operacyjnego

Zespół Operacyjny Portu Lotniczego Zielona Góra odpowiedzialny jest za kompleksową obsługę pasażerską oraz obsługę załóg statków powietrznych korzystających z infrastruktury lotniska.

Jesteśmy odpowiedzialni za prawidłową odprawę biletowo – bagażową, paszportową i wizową na rejsy wykonywane z Portu Zielona Góra Babimost. Naszym priorytetem jest zapewnienie podróżnym opieki oraz udzielenie rzetelnych informacji potrzebnych do komfortowego odbycia podróży lotniczej. Załogom dostarczamy niezbędną dokumentację , organizujemy transport, noclegi, koordynujemy załadunek, dowóz pasażerów, współpracujemy na wielu płaszczyznach. Planujemy i zarządzamy siatką połączeń.

Ponadto Zespół Operacyjny zajmuje się rozliczaniem kontrahentów za usługi lotnicze, pozalotnicze oraz związane z funkcjonowaniem portu. Dokonuje obliczeń statystycznych wszystkich operacji lotniczych, ogólnego zużycia paliw, planuje budżet i odpowiednio do budżetu zarządza wnioskami zakupowymi. Zespół pracuje zwykle w godzinach pracy portu 7:00-22:00 w systemie zmianowym.

Prestiż i odpowiedzialność – Dyżurni Operacyjni Portu

Dyżurny Operacyjny Portu (w skrócie DOP) to stanowisko nie tylko opiewające w prestiż, ale i ogrom odpowiedzialności. W całym kraju jest zaledwie około 150 osób pełniących tę rolę. Co to oznacza? To znajomość i egzekwowanie wielu instrukcji, procedur i przepisów, na których opiera się bezpieczeństwo operacji lotniczych, a co za tym idzie bezpieczeństwo wszystkich jego użytkowników, pasażerów i statków powietrznych.

Dyżurny Operacyjny Portu musi posiadać wszechstronną wiedzę oraz wykazywać się pewnymi cechami charakteru jak decyzyjność, a także elastyczność w stale zmieniającym się środowisku. Przy tym wszystkim powinien umieć współpracować i dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami lotniskowego życia, aby osiągać wspólne cele.

Lotniskowe życie DOP to także ogromna odpowiedzialność, którą musi się wykazywać szczególnie w sytuacjach kryzysowych, niezależnie od pory roku. Choć faktycznie, zima jest najbardziej wymagająca z uwagi na bezpieczeństwo na zagrożonej przez śnieg i lód drodze startowej. W przeciwieństwie do ulic, którymi się normalnie poruszamy, droga startowa powinna być zawsze czarna – bez śniegu, czy lodu. DOP w swojej codzienności mierzą się także z zagrożeniami środowiskowymi, jak dzikie ptactwo, które na bieżąco musi być przepłaszane na tereny oddalone od pola manewrowego lotniska, po którym przemieszczają się samoloty. Niejednokrotnie jest to praca pod presją czasu, w zmieniającej się sytuacji, często z pojawiającymi się niespodziewanymi czynnikami zewnętrznymi, na które należy umiejętnie reagować.

Dzięki coraz większemu zainteresowaniu ofertą Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost i coraz bogatszej siatce połączeń, lotnisko ma szansę na dalszy rozwój i coraz ciekawsze kierunki dostępne dla podróżnych. Warto pamiętać, jak ważną i odpowiedzialną rolę pełnią pracownicy lotniska, podczas zapewniania bezpieczeństwa czy komfortu pasażerom każdego dnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska