Jest szansa na wskrzeszenie linii kolejowej Nowa Sól - Wolsztyn!

Filip Pobihuszka 68 387 52 87 fpobihuszka@gazetalubuska.pl
Bernd Lange, starosta powiatu Görlitz (z lewej) zadeklarował pomoc finansową dla projektu. Po prawej starosta nowosolski, Józef Suszyński.
Bernd Lange, starosta powiatu Görlitz (z lewej) zadeklarował pomoc finansową dla projektu. Po prawej starosta nowosolski, Józef Suszyński. Filip Pobihuszka
Prawdopodobnie jesienią dowiemy się, czy polsko-niemiecki projekt, mający na celu wskrzeszenie zabytkowej linii kolejowej Nowa Sól - Wolsztyn, doczeka się realizacji. Na razie wszystko jest na dobrej drodze.

- Sukcesem jest dotarcie do tego momentu, ale o prawdziwym sukcesie będziemy mogli mówić, gdy ten projekt zrealizujemy - mówił w czwartek starosta nowosolski, Józef Suszyński. Chodzi o spotkanie, podczas którego powiat podpisał porozumienie z niemieckim stowarzyszeniem miłośników kolei, Ostsächsische Eisenbahnfreunde e.V. Löbau, by razem złożyć projekt w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska - Saksonia na lata 2007-2013.

A czego dotyczy sam projekt? Idea nie jest nowa. Polsko-niemieckim zamierzeniem jest renowacja linii kolejowej Nowa Sól - Wolsztyn, włączając w to zabytkowy most na Odrze, o najdłuższym w Polsce, a kto wie, czy nie w Europie, przęśle nurtowym,.

Z kolei wkład naszych zachodnich sąsiadów polegałby na wyremontowaniu zabytkowego składu kolejowego wraz z lokomotywą.

Co mówiono podczas konferencji? Ile kosztować będzie projekt? Kiedy poznamy więcej szczegółów o szansach powodzenia projektu? Przeczytasz o tym w poniedziałek 16 maja w papierowym wydaniu "Gazety Lubuskiej" na terenie powiatu nowosolskiego

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Trasa ma być retro.
A wy chcecie już z niej zrobić TGV.
Mnie interesuje ten pomysł jako turystyczno-wypoczynkowy.
A stałe połączenia zostawcie PKP.

w
waldi

gdyby udalo sie uratowac te linie mozna by bylo uruchomic bezposredni dwuczlonowy szynobus z wolsztyna do guben, wówczas napewno nasi niemieccy sąsiedzi by zapewne czesto korzystali z połączenia

j
ja
I zgadzam się w 100%. Dodam że niby dwa różne pomysły port i kolej a ile mają wspólnego.
Z najładniejszej nowosolskiej ulicy Zjednoczenia zróbmy deptak i mamy połączenie dla turystów. Jeżeli połączyć te dwa pomysły dodać do tego deptak to znajdźcie bardziej atrakcyjne turystycznie miasto w województwie.
Najpierw wycieczka parowozem, potem spacerek nowym deptakiem na zjednoczenia następnie stateczek i już brakuje miejsc w hotelach.

Deptak na Ul. Zjednoczenia jest swietnym pomyslem, mam nadzieje ze w naszym miescie powstanie deptak a nie galeria handlowa, ktora niszczy rozwoj kazdego malego miasta w ktorym sie pojawi..
F
FunkyKoval

Dodam tylko że trzeba się spieszyć,gdzieś kiedyś wyczytałem że konkurencyjną trasą może być Wolsztyn-Sulechów z węzłem w Konotopie.
Wszak nie ma tam takiej atrakcji jak przejazd po zabytkowym moście nad dużą rzeką ale zawsze to konkurencja.

Trasa Wolsztyn-Nowa Sól może być dużo bardziej atrakcyjna ale najpierw musi być.

F
FunkyKoval
A ja myslałam Kovalu że ty potrafisz tylko z nienawiścią niszczyć i krytykować wszystko co robione jest przez miasto lub z jego inicjatywy

Zbyt dosłownie czytasz to co jest pod moimi wpisami.
A to tylko cytat z mojego ulubionego w dzieciństwie komiksu, nic więcej.

Jak pamiętam krytykowałem tylko a może aż dwie rzeczy.
I w jednej z tych krytyk się myliłem.

Jeżeli jest coś co można chwalić to nawet to chwalić trzeba. A kolej w połączeniu z portem jest pomysłem wręcz genialnym.
Tyle mojego na ten temat.
G
Gość

A ja myslałam Kovalu że ty potrafisz tylko z nienawiścią niszczyć i krytykować wszystko co robione jest przez miasto lub z jego inicjatywy

G
Gość

Jeżeli most jest, jak pisano, zabytkowy to pieniądze się znajdą.
Pieniądze na zabytki w UE zawsze były i będą mimo że inne fundusze zaraz się skończą.
W porcie już wiele jest, dworzec trzeba jeszcze remontować bo elewacja to nie wszystko. Trasa dworzec - port to kwestia na później choć deptak byłby idealnym rozwiązaniem.
Największy problem widzę właśnie w torowisku. I obawiam się że o przywrócenie stanu szyn do ładu ten pomysł się rozbije.
Obym się mylił.

G
Gość

Oczywiście!
Najpierw trzeba wybudować hotele które będą puste! To jest podejście!

Kto mówi o zamieraniu ruchu.

Ja tylko widzę oczami wyobraźni jak idę dziecku pokazać parowóz potem spokojnym spacerkiem po deptaku zajadając lody idziemy do portu oglądać stateczek, przy okazji zachaczymy i pobawimy się w Parku Krasnala.
Po kilku godzinach spacerowania mogę mieć więcej atrakcyjnych zdjęć z dzieckiem niż po wycieczce za tysiące złotych do przereklamowanego kurortu.

a
abc

ale jadu w niektórych wypowiedziach, no najlepiej nic nie robić, niech się wszystko zawali i będzie super - czyli powtórka z mostem w Kłopocie - super atrakcja turystyczna.
Moim zdaniem inwestycja to podstawa rozwoju, nie inwestujesz - nie rozwijasz się i nie zarabiasz.
Popieram ten projekt w 100%
Ponadto super by było zrobić regularny szynobus z przystankiem na strefie - wtedy by był łatwiejszy dojazd do pracy dla osób mieszkających po wschodniej stronie Odry

a tak z innej beczki - super by było odbudować most w Bytomiu Odrzańskim - jako alternatywa dla mostu w Głogowie lub Sulechowie w przypadku powodzi i odcięcia drogi w Przyborowie i Stanach - no ale to już inny temat

G
Gość
A dlaczego nie?
To po jaką cholerę robimy obwodnicę jedną po drugiej?
Każde szanujące się miasto (a myślę że my do takiego też aspirujemy, wcześniej czy później) ma deptak.

Rozumiem, że z chwilą wybudowania obwodnicy południowej i przedłużeniem drogi do strefy bez wiaduktu zamrze ruch kołowy w mieście Ludzie z pojazdami wyprowadzą się na obrzeża miasta i w związku z tym można z ulic zrobić deptaki

A niech buduje hotele kto chce.
Pytasz w których hotelach. A po co Nam narazie hotele? Ja o nich nie wspominałam. Jeżeli nie ma turystów to nie ma hoteli. Oooo to jest podejście ekonomicze. Po raz pierwszy.
Będzie turystyka to hotele same się pojawią.

Samo to jeszcze nigdy się nie zrobiło. No z małymi wyjątkami: same zmieniają się pory roku, samych ekonomistów mamy w akademiku, sam pojawia się dzień i noc.
G
Gość
Na ul. Zjednoczenia zrobimy deptak
To ciągle wzrastający ruch kołowy będzie się odbywał drogą powietrzną

... i już brakuje miejsc w hotelach. Przepraszam, w których hotelach
Kiedyś był hotel Piast, hotel Odra, a teraz? Może Dowhan w końcu wybuduje na gruncie przy szkole muzycznej?

A dlaczego nie?
To po jaką cholerę robimy obwodnicę jedną po drugiej?
Każde szanujące się miasto (a myślę że my do takiego też aspirujemy, wcześniej czy później) ma deptak.

A niech buduje hotele kto chce.
Pytasz w których hotelach. A po co Nam narazie hotele? Jeżeli nie ma turystów to nie ma hoteli.
Będzie turystyka to hotele same się pojawią.
G
Gość

A coś na temat kosztów i rachunku ekonomicznego możesz napisać? Która gmina prócz gminy Tyszkiewicza dorzuci kasę do nie swojej infrastruktury kolejowej?

G
Gość
Jak czytam te wywody "ekonomistów" z magistratu, to na wymioty mi się zbiera. Dotychczas nikt nie odpowiedział na pytanie dlaczego padła Srebrna Strzała. Nie było innego powodu jak tylko czysto ekonomiczny. Utrzymanie lokomotywy i pozostałego taboru przekraczało wpływy ze sprzedanych biletów. Jakim więc sposobem teraz po wrzuceniu przez powiat w to muzemum złomu 2,6 mln euro x 3,91 x 15% = 1,52 mln zł nagle opłacalne stanie się utrzymanie ciuchci? Nastąpi cud ekonomiczny? Jaka jest gwarancja, że pozostałe gminy będą zainteresowane partycypacją w kosztach skoro na swoich terenach nie potrafiły dopilnować nie swojego majątku w postaci szlaku kolejowego ciągle należącego do Polskich Linii Kolejowych.

Wytłumaczcie mi to "ekonomiści" z akademika.

Padła bo od początku to był poroniony pomysł.
Po pierwsze.
Nieekonomiczny złom z Danii(jak dobrze pamiętam). Ruski czołg jest tańszy w eksploatacji mimo że też żre jak smok.
Po drugie.
To nie była tyrystyka a transport. Wsiad, jechał i wysiadł. Faktycznie, szczyt atrakcji.
K
Klaus

Pomysł renowacji tej linii kolejowej jest dobry. Dobry jest nawet pomysł organizowania pociągów retro z Wolsztyna. Niestety w dłuższej perspektywie takie retro-połączenia nie zarobią na utrzymanie tej linii. Ile raz w tygodniu przejedzie ciuchcia? Raz-dwa razy w tygodniu? Można do tego dorzucić połączenia drezynowe, ale napewno nie na całej trasie. Czy Starostwo stać na utrzymanie nierentowej linii kolejowej? Magistrat oczywiście będzie zadowolony z kolejnego produktu, który rozsławi Nową Sól, ale ze względu na trasę linii sam niewiele będzie mógł wnieść finansowo w ten projekt. Rozwiązaniem może być przeprowadzenie rozeznania na rynku przewozów towarowych i pasażerskich, czy byliby zainteresowani organizowaniem przewozów na tym terenie (np może Orlen lub Pol-Miedź-Trans byliby zainteresowani skróceniem trasy przewozu w kierunku Poznania?). Przydałby się też przystanek przy strefie ekonomicznej. Może Przewozy Regionalne rozważyłyby uruchomienie przewozu osób do pracy na strefie z kierunku Wolsztyna i wsi na trasie linii? Tylko wpływy z przewozów mogą zbilansować utrzymanie tej linii. Myślenie wyłącznie pod kątem retro-turystyki jest krótkowzroczne, na zasadzie - najpierw odbudujmy, ciuchcia pojedzie, a potem pomyślimy skąd weźmiemy na techniczne utrzymanie linii.

G
Gość
I zgadzam się w 100%. Dodam że niby dwa różne pomysły port i kolej a ile mają wspólnego.
Z najładniejszej nowosolskiej ulicy Zjednoczenia zróbmy deptak i mamy połączenie dla turystów. Jeżeli połączyć te dwa pomysły dodać do tego deptak to znajdźcie bardziej atrakcyjne turystycznie miasto w województwie.
Najpierw wycieczka parowozem, potem spacerek nowym deptakiem na zjednoczenia następnie stateczek i już brakuje miejsc w hotelach.

Na ul. Zjednoczenia zrobimy deptak
To ciągle wzrastający ruch kołowy będzie się odbywał drogą powietrzną

... i już brakuje miejsc w hotelach. Przepraszam, w których hotelach
Kiedyś był hotel Piast, hotel Odra, a teraz? Może Dowhan w końcu wybuduje na gruncie przy szkole muzycznej?
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3