Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Każdy kupiec swój towar chwali, czyli jak wyglądały dawniej reklamy w Grünbergu oraz w Zielonej Górze. Zobacz nową wystawę w muzeum

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Wideo
od 16 lat
W Muzeum Ziemi Lubuskiej do 29 października br. będzie gościć nowa wystawa pt. "Uczyń klienta bohaterem Twojej historii – z dziejów zielonogórskiej reklamy. Ukazuje ona w ciekawy sposób zbiory Muzeum Ziemi Lubuskiej, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. C. Norwida oraz Archiwum Państwowego w Zielonej Górze.

Najpierw były listy gończe

Za najstarsze ogłoszenie reklamowe przyjmuje się papirus pochodzący z 3000 roku p.n.e. z Teb, informował on o nagrodzie czekającej na tego, kto odnajdzie zbiega. Jednak to reklama ustna stanowiła pierwotną formę przekazów promujących określone towary. Na stałe wpisała się w życie miejskich targowisk i starożytnych uliczek, gdzie powszechnym stało się gromkie nawoływanie sprzedawców. Odpowiednikami współczesnych ulotek, afiszy i plakatów były gliniane tabliczki czy też papirusy. Informowały one o nadchodzących wydarzeniach z życia sportu czy kultury.

Ekspozycja powstała z materiałów dostępnych w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida w Zielonej Górze oraz Archiwum Państwowym w Zielonej Górze, a także ze zbiorów Muzeum Ziemi Lubuskiej. Są to m.in. kartki pocztowe, czasopisma „Grünberger Wochenblatt”, „Gazeta Zielonogórska”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Nowa”, „Nadodrze”; rozmaite książki i informatory, np. „Geschichte der Stadt Grünberg” autorstwa Hugo Schmidta czy też „Informator Zielonejgóry 1945”; przedwojenne książki adresowe, tzw. Adressbuchy, a ponadto spuścizna, która pozostała po Czesławie Łuniewiczu – najsłynniejszym zielonogórskim artyście fotografiku. Uzupełnieniem są oryginalne obiekty reklamowe pochodzące z kolekcji muzealnej oraz zbiorów prywatnych. Mam nadzieję, że nasza wystawa pozwoli Państwu spojrzeć w zupełnie nowy sposób na historię Zielonej Góry, która obecnie obchodzi jubileusz swojego 800-lecia

- mówi Alina Polak-Woźniak z Muzeum Ziemi Lubuskiej.

Reklama winnicy w Pompejach

I tak też na pochodzącej z antycznych Pompejów tablicy można było przeczytać: „Wędrowcze! Idź stąd do dwunastej wieży, tam prowadzi Sarinus winiarnię. Wstąp do niej – bądź zdrów!”. Ogromną rewolucją, która mocno wstrząsnęła nie tylko rynkiem reklamowym, ale i społecznym, było wynalezienie druku.

O wyższości świąt Wielkanocy

Za pierwszą reklamę prasową uznaje się tę wydaną drukiem w XV-wiecznej Anglii – były to wskazówki dla duchownych co do obchodów świat Wielkiej Nocy. W początkowej fazie rozwoju reklamy prasowe przygotowywane były przez dziennikarzy i artystów, którzy treści redagowali w sposób czysto informacyjny, bez jakichkolwiek słownych ozdobników. Wraz z rozwojem konkurencji, coraz większą uwagę przykładano do tego, by czymś specjalnym, oryginalnym wyróżnić reklamę spośród innych. Smaczkiem na wystawie są zdjęcia zielonogórskich neonów oraz zdjęcia Czesława Łuniewicza.

Na naszą wystawę wybraliśmy reklamy zarówno prasowe, jak i obiekty czy gadżety reklamowe dotyczące Zielonej Góry, od XIX wieku do współczesności. Staraliśmy się wybrać anonse najciekawsze wizualnie, ale też promujące niespotykane towary i usługi. Ciekawym elementem w przestrzeni miejskiej, mającym przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta, były neony oświetlające budynki mieszczące sklepy i lokale gastronomiczne.

- mówi dyrektor Longin Dzieżyc.

Odwiedź nasz serwis specjalny: "Winobranie 2023"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska