Każdy z nas narażony jest na stres w swojej pracy

Małgorzata Wąsacz
Małgorzata Wąsacz
Za to, że w pracy się denerwujemy, odpowiada kortyzol, czyli hormon stresu. Powinniśmy zrobić wszystko, by go zredukować.
Za to, że w pracy się denerwujemy, odpowiada kortyzol, czyli hormon stresu. Powinniśmy zrobić wszystko, by go zredukować. fot. 123RF
Źródeł jest wiele np.: niepewność zatrudnienia czy też hałas w biurze. Sami możemy próbować poradzić sobie ze zminimalizowaniem stresu.

Każdy z nas inaczej reaguje na stres. Badania jednak pokazują, że zależy to od płci. Kobiety są bardziej emocjonalne, więc ich odpowiedzią na sytuacje stresowe są przede wszystkim nerwowość i napięcie.

Z kolei u mężczyzn silny stres przejawia się głównie w symptomach fizycznych. Boli ich głowa, brzuch, odczuwają nudności. Panowie są bardziej skryci. Problemy w pracy duszą w sobie, nie chcą o nich rozmawiać. Z kolei panie chętniej proszą o wsparcie. Są wdzięczne, gdy mogą się wygadać rodzinie czy koleżankom.

By zminimalizować stres w pracy musimy zidentyfikować przyczynę naszego napięcia i nerwowości.

Jeśli to określimy, być może część z tych rzeczy da się wyrzucić z naszego życia. Na przykład: stresują nas wystąpienia publiczne. Potrafimy przygotować raport, ale paraliżuje nas strach, gdy mamy go przedstawić. Spróbujmy poprosić, byśmy raport mogli przesłać mailem albo by w naszym imieniu przedstawił go kierownik. Inny przykład: szef zlecił nam dodatkowe obowiązki i wyznaczył krótkie terminy na ich realizację. Nie za bardzo „czujemy się” w tych tematach. Przede wszystkim spróbujmy wynegocjować więcej czasu na przygotowanie. Zastanówmy się, czy nie prosić o pomoc kolegę, który ma wiedzę w dziedzinie, którą mamy się teraz zająć. Może będzie nam w stanie teraz pomóc, a potem my się odwdzięczymy, gdy on będzie potrzebował wsparcia. Taka przysługa może okazać się bezcenna.

Za to, że w pracy się denerwujemy, odpowiada kortyzol, czyli hormon stresu. Dlatego też musimy zrobić wszystko, by go zredukować. W jaki sposób? Nieoceniony jest systematyczny wysiłek fizyczny. Wzrasta poziom adrenaliny, która spala nasz kortyzol. To naprawdę działa. Kobiety, kiedy się zdenerwują, najczęściej sprzątają mieszkanie, panowie ruszają do garażu na wielkie porządki. Do tego wszystkiego potrzebna jest właściwa dieta, bogata w tłuszcze nienasycone (np. olej rzepakowy), złożone węglowodany (np.warzywa, pełnoziarniste pieczywo). Potrzebne są produkty zawierające witaminę B oraz B6, które z kolei ułatwiają wchłanianie magnezu. Powinniśmy też pamiętać, by nie pić za dużo kawy, czarnej herbaty i alkoholu. Z kolei zbyt dużo słodyczy powoduje wahania nastrojów.

Jeśli jednak sport i dieta nie pomogą, praca wciąż śni nam się po nocach i mamy problemy żołądkowe, wówczas niezbędna będzie wizyta u psychologa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3