Na przełomie XV i XVI władcy Brandenburgii sprowadzili tutaj joannitów, aby chronili przemierzających Trakt Polski kupców. Ani jedni, ani drudzy nie czynili tego bezinteresownie.
Pierwsi wiedzieli, że na gościach można zarobić, drudzy byli za swoje wysiłki hojnie nagradzani. Rycerze - zakonnicy wybrali na swoją siedzibę Łagów zapewne nie tylko ze względów obronnych. Wrażliwi na piękno dostrzegli urok okolicy. W zamian zostawili nam wspaniały zamek i... nutkę tajemnicy.
Tylko w Łagowskim Parku Krajobrazowym znajduje się osiem jezior. Największe z nich Trześniowskie, zwane też jeziorem Ciecz, zajmuje 185,7 ha. Jego maksymalna głębokość wynosi 59 m, co plasuje je na dziesiątym miejscu w kraju. Uważane jest za najpiękniejsze jezioro w regionie lubuskim. Zawdzięcza to przede wszystkim swemu położeniu: wije się jak rzeka w rynnie utworzonej przez strome zbocza porośnięte lasami. Wzdłuż jego brzegów biegną szlaki turystyczne: czerwony i żółty. Pomiędzy Jeziorem Trześniowskim i Łagowskim (82 ha) położony jest Łagów. Pozostałe to: Buszno (51 ha), Buszenko (28 ha), Czarne (2 ha), Bobrze, Linie, Malcz Północny i Malcz Południowy (znajduje się w otulinie parku, powierzchnia obu - 99 ha).
Uwaga: w północnej części parku leży poligon wojskowy Wędrzyn. Kto więc chce się tam wybrać, musi mieć zgodę komendy poligonu - tel. 0 95 755 64 44.
CZY WIESZ, ŻE...
CIEKAWE MIEJSCA
Rezerwaty przyrodyW 1985 r. utworzono Łagowski Park Krajobrazowy. Jego powierzchnia obejmuje 4.929 ha. Leży w gminach Łagów i Sulęcin. Znajdują się w nim trzy rezerwaty przyrody.
Pomniki przyrody
W Łagowskim Parku Krajobrazowym rosną wiekowe drzewa o znacznych rozmiarach. Część znajduje się w parku zamkowym, część w okolicznych miejscowościach. Warto zobaczyć:
W północnej części parku są aż 202 cisy, najstarsze mogą mieć po 130-150 lat.
TRASY SPACEROWE PO ŁAGOWIE
Przed zwiedzeniem miejscowości powinniśmy wejść na wieżę zamku, z której możemy podziwiać cały Łagowski Park Krajobrazowy i najwyższe wzniesienie Ziemi Lubuskiej - Bukowiec - 227 m n.p.m. (patrzymy na północny wschód).Na Sokolą Górę (wejście naprzeciw ośrodka Leśnik)
Zobaczymy tam pozostałości po pierwszych mieszkańcach Łagowa - średniowieczne grodzisko, przedwojenny cmentarz oraz pozostałości po badaniach archeologicznych prowadzonych w latach 60. XX wieku.
Od zamku do grodziska (szlak jest oznakowany białym liściem na zielonym tle)
Trasa została opisana na tablicy informacyjnej przy wyjściu z parku.
Na secesyjny most kolejowy
Z tego miejsca zobaczymy Łagów z innej perspektywy i zamek.
Spacer promenadą (za urzędem gminy skręcamy w lewo)
Trasa wygodna dla tych, którzy nie przygotowali się na długi spacer. Prowadzi wzdłuż brzegu jeziora. Stąd ładne widoki na najciekawsze zabytki.
Na półwysep (gdzie jest szkolne schronisko wycieczkowe)
Stąd jest piękny widok na zamek. Wielokrotnie to miejsce wykorzystywali filmowcy.
WARTO ZOBACZYĆ
Zamek joannitówZbudowany w drugiej połowie XIV wieku na rzucie prostokąta. Ma skrzydło mieszkalne i wieżę w południowo-wschodnim narożu murów. Potem dobudowano m.in. basztę bramną, kolejne skrzydła mieszkalne, podwyższono wieżę. Od strony wschodniej prowadzą 50-stopniowe schody. W latach 1966-71 przeprowadzono poważny remont i adaptowano obiekt dla celów turystycznych. Zamek otaczają mury obronne, spełniające też funkcję oporową.
Kościół pw. Świętego Jana Chrzciciela
Powstał w latach 1725-26 naprzeciwko zamku, w miejscu istniejącego tu wcześniej murowanego kościółka. Tu odbywały się uroczystości związane z zaprzysiężeniem komandorów łagowskich.
Brama Polska
Zbudowana w XV wieku, gotycka, wielokrotnie przebudowywana. Dopiero w 1958 r. została odsłonięta spod tynków jej południowa elewacja.
Brama Marchijska
Została postawiona w XVI wieku, była przebudowywana w XVII i XIX w. W części parterowej jest murowana, w drugiej kondygnacji - szachulcowa.
Mury obronne
Zachowały się w dwóch odcinkach: od Bramy Marchijskiej do Jeziora Trześniowskiego i od Bramy Polskiej na wschód. Zostały zbudowane w XV wieku, były wielokrotnie remontowane.
Most kolejowy
Wiadukt przebiega nad ul. Mostową, ma 40 m długości. Powstał w 1909 r. w trakcie budowy linii kolejowej z Międzyrzecza do Toporowa.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?