Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miganie na rondzie

Czesław Wachnik
Kolejny typ skrzyżowania o ruchu okrężnym. Na takim rondzie pojazd A sygnalizuje zarówno skręt w prawo (wyjazd 1), a także zjazd (wyjazd 2). Przy skręcie w prawo, kierunkowskaz włączamy z chwila wjazdu na rondo, a przy zjeździe 2, zaraz po minięciu ,,jedynki’’.
Kolejny typ skrzyżowania o ruchu okrężnym. Na takim rondzie pojazd A sygnalizuje zarówno skręt w prawo (wyjazd 1), a także zjazd (wyjazd 2). Przy skręcie w prawo, kierunkowskaz włączamy z chwila wjazdu na rondo, a przy zjeździe 2, zaraz po minięciu ,,jedynki’’.
W wielu miastach powstało kilkadziesiąt rond. Ułatwiły jazdę, ale też stały się miejscami, gdzie dochodzi do kolizji.

To może zakrawa na dowcip, ale przy niektórych zielonogórskich rondach lawety Pomocy drogowej, dyżurują niemal na okrągło. Zdarza się, że dziennie dochodzi tam do kilkunastu kolizji i drobnych stłuczek. Nie inaczej jest w Gorzowie. Jak obliczają policjanci gorzowskiej drogówki na miejskich rondach i w najbliższej ich okolicy, rocznie dochodzi do nawet czterystu kolizji i wypadków. Dlaczego tak się dzieje?

Każde rondo jest inne

Nasz Czytelnik z Nowej Soli pisze: - Mam dużo czasu i bardzo często wychodzę na spacer. Ostatnio moim ulubionym zajęciem, jest podpatrywanie jak kierowcy radzą sobie na rondach. Strach pomyśleć, co tam się dzieje. Do kolizji dochodzi niemal codziennie, a wielu kierowców nie wie, kiedy ma pierwszeństwo, czy wjeżdżając czy zjeżdżając z ronda. O sygnalizacji aż wstyd mówić. Niemal każdy zmotoryzowany robi to inaczej. Czy tak powinno być - pyta Czytelnik z Nowej Soli.

Michał Frąckowiak, szef lubuskiej drogówki mówi: - Ronda sprawiają zmotoryzowanym dużo problemów. Także dlatego, że nikt jeszcze nie pokusił się o opracowanie jednolitych zasad zachowania się na nich. Jednak podstawową zasadą jaką powinni kierować się zmotoryzowani jest, że na rondach a więc skrzyżowaniach przed którymi stoją znaki A7 - ustąp pierwszeństwo i C12 - ruchu okrężny, pierwszeństwo przejazdu mają zawsze pojazdy będące w ruchu okrężnym, a więc znajdujące się na rondzie. Nieprzestrzeganie tej reguły jest główną przyczyną kolizji i wypadków, podkreśla Frąckowiak.

Dodajmy, że wspomniana zasada pierwszeństwa przejazdu obowiązuje, o ile na skrzyżowaniu (rondzie) nie ma włączonej sygnalizacji trójbarwnej lub też działają tam jedynie żółte światła ostrzegawcze. W przeciwnym wypadku musimy podporządkować się sygnalizacji świetlnej.

Kiedy mrugamy

Bardziej skomplikowana sprawa jest z sygnalizowaniem zmian kierunków jazdy. W kodeksie drogowym nie ma przepisów szczególnych, które regulowałyby tę sprawę. Dlatego należy przyjąć, że obowiązują tam przepisy stosowane na zwykłych skrzyżowaniach. Czyli, że kierujący pojazdem powinien sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy tj. innego kierunku jak jazdy na wprost. Problem jednak w tym, że skrzyżowania ,,z wyspą'' mają różne kształty, które wymuszają określone zachowania.

Gdy są dwa lub trzy pasy

Kierowcy znajdujący się na rondach, mają też często kłopoty ze zmianą pasa ruchu. Zapominają, że pierwszeństwo ma ten kierujący, który jedzie swoim pasem, a więc go nie zmienia. Zdarzają się też ronda z trzema pasami ruchu. Tu trzeba zwrócić uwagę, że jeśli obok siebie (skrajnymi pasami) jadą dwa pojazdy i oba chcą wjechać na pas środkowy, to pierwszeństwo ma ten, który znajduje się z prawej strony.

Spora grupa kierowców gubi się, kiedy na rondach jest włączona sygnalizacja świetlna. Przykładowo, gdyby na skrzyżowaniu przedstawionym na rys. 2 były światła, wtedy o pierwszeństwie decyduje zielone światło, a nie to czy pojazd znajduje się na rondzie. Czyli pojazd A z tego rysunku, przy wyświetlonym zielonym świetle może bez przeszkód pojechać prosto, natomiast skręcając w lewo, musi ustąpić pierwszeństwo pojazdowi B. Ten ma także włączone zielone światło.

Naczelnik Frąckowiak podkreśla też, że budowa rond jest dobrym rozwiązaniem. Wjeżdżający na takie skrzyżowania musza ograniczyć prędkość, ronda usprawniają ruch, co zdecydowanie wpływa na zmniejszenie liczby wypadków i kolizji. Plusem jest też to, że przed rondami zmniejszyć prędkość muszą ciężarówki, które dla pozostałych aut są szczególnie groźne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska