Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica i most w Kostrzynie na liście priorytetowych zadań

(pik)
Obwodnica i most w Kostrzynie na liście priorytetowych zadańObecnie istniejący most na Odrze w Kostrzynie został wybudowany jako prowizorka i już teraz wymaga gruntownej przebudowy.
Obwodnica i most w Kostrzynie na liście priorytetowych zadańObecnie istniejący most na Odrze w Kostrzynie został wybudowany jako prowizorka i już teraz wymaga gruntownej przebudowy. Jakub Pikulik / archiwum
Spotkania, rozmowy, konsultacje, przekonywanie kolejnych osób – tak wygląda walka o nowy most na Odrze i północną obwodnicą miasta. Kostrzyn jest kolejny krok bliżej realizacji tej inwestycji.

W poniedziałek burmistrz Kostrzyna Andrzej Kunt spotkał się z marszałek województwa Elżbietą Polak i wicemarszałkiem Bogdanem Nowakiem. Temat spotkania? Nowy most na Odrze i północna obwodnica miasta. – Można powiedzieć, że spotkanie było w pewien sposób przełomowe. Największy teraz problem to fakt, że nie określono jasno źródła finansowania tej inwestycji – mówi burmistrz Kostrzyna. Dobre wieści są takie, że inwestycja została wpisana na listę 32 najważniejszych w województwie. To tzw. Kontrakt Terytorialny, czyli umowa między województwem, a rządem, w sprawie koordynowania kluczowych, priorytetowych dla regionu inwestycji. Przypomnijmy, że most i obwodnica figurują też w strategii rozwoju lubuskiego.

Czytaj więcej o Kostrzynie nad Odrą

- W przygotowaniu jest analiza techniczna, ekonomiczna i środowiskowa budowy przeprawy i obwodnicy. To podstawowy dokument, z którym będziemy mogli w Warszawie walczyć o wpisanie inwestycji do planu budowy dróg na kolejne lata – mówi burmistrz Andrzej Kunt. Gdyby wszystko poszło zgodnie z planem, to kiedy mogłaby ruszyć budowa? Marszałek Elżbieta Polak przewiduje, że mogłoby się to stać jeszcze przed końcem tego okresu programowania pieniędzy unijnych, czyli przed 2020 r.

Przypomnijmy, Kostrzyn o most i obwodnicę walczy od kilkunastu lat. Miasto jest wspierane przez Kostrzyńsko – Słubicką Specjalną Strefę Ekonomiczną. W pomoc w przygotowaniu koniecznej dokumentacji włączył się też wojewoda i marszałek. Nie ma szans, żeby miasto zrealizowało inwestycję z własnego budżetu. Dlatego potrzebna jest pomoc wojewody i marszałka, żeby o rozpoczęciu prac zdecydowali urzędnicy w Warszawie. Obwodnica miałaby przebiegać na północ od Kostrzyna, między dzielnicami Szumiłowo, a Drzewice. Na tej samej wysokości miałby też powstać nowy most nad Odrą. Obwodnica w tym miejscu to też doskonałe rozwiązanie dla K-S SSE. Oznacza bowiem łatwiejszy dojazd do nowych terenów inwestycyjnych.

Z udostępnionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (to ona miałaby być ewentualnym inwestorem) map wynika, że długość obwodnicy po stronie polskiej to 5,5 km. Koszt inwestycji to 65 mln zł, ale nie obejmuje on budowy mostu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska