MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pieniądze dla biznesu

(ika)
Na pytania Czytelników dotyczących dotacji unijnych dla firm odpowiada Katarzyna Drożał.

Pani Katarzyna jest przedstawicielem z departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze.

- Jestem taksówkarzem. Czy mogę otrzymać pieniądze na zakup nowego samochodu lub generalny remont tego, którego obecnie używam?- W ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zakup środka transportu jest możliwy tylko w przypadku, gdy beneficjent nie prowadzi działalności transportowej. Przedsiębiorcy z sektora transportu mają możliwość realizowania innych projektów inwestycyjnych w ramach programu.

- Kiedy zostanie uruchomiony "generator wniosków"?- Beneficjenci Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego będą składać wnioski za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego (LSI). Aktualnie LSI nie jest jeszcze dostępny, trwają prace nad jego przygotowaniem i uruchomieniem. W momencie zakończenia prac nad LSI, zostanie on udostępniony wszystkim zainteresowanym. Do tego momentu beneficjenci składają wnioski, które zostały przygotowane w formacie EXCEL.

- Jakie są zasady wyboru projektu do dofinansowania?- Przede wszystkim beneficjent musi być uprawniony do składania wniosku, a projekt powinien odpowiadać założeniom wybranego priorytetu i działania w ramach LRPO. W przypadku, gdy jest ogłoszony konkurs na działanie 2.1 "Mikroprzedsiębiorstwa", beneficjent musi spełniać warunki określone dla mikroprzedsiębiorców, a jego inwestycja musi spełniać kryteria tego działania np. wysokość dotacji, czy poziom dofinansowania. Po pierwsze wniosek ze wszystkimi obowiązującymi załącznikami powinien zostać złożony w odpowiedzi na właściwy konkurs. Wnioski złożone w wyznaczonym terminie są rozpatrywane pod względem formalnym i merytorycznym. W oparciu o wyniki oceny tworzona jest tzw. lista rankingowa, następnie Zarząd Województwa Lubuskiego podejmuje decyzję o przyznaniu dofinansowania. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w uszczegółowieniu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, które znajduje się na stronie www.lrpo.lubuskie.pl.

- Czy możliwa jest zmiana kolejności na liście rankingowej przy wyborze projektów?- Wnioski o dofinansowanie realizacji projektu ocenione pozytywnie pod względem formalnym poddawane są ocenie merytorycznej dokonywanej przez asesorów tworzących tzw. grupy asesorskie. Umiejscowienie wniosku na liście rankingowej zależne jest od oceny merytorycznej. Im więcej punktów otrzyma wniosek na ocenie, tym wyższe miejsce zajmie na liście rankingowej. Lista projektów zostaje przekazana Zarządowi Województwa Lubuskiego, który podejmuje decyzje na jej podstawie biorąc pod uwagę m.in. dostępność środków w danym konkursie.

.

- Kiedy rozpocznie się nabór wniosków? Gdzie je składać?- Zarząd Województwa Lubuskiego 14 maja br. ogłosił konkurs zamknięty Nr LRPO/2.1/1/2008 w ramach LRPO II Priorytet: Stymulowanie wzrostu inwestycji w przedsiębiorstwach i wzmocnienie potencjału innowacyjnego Działanie 2.1 "Mikroprzedsiębiorstwa". Wnioski można składać osobiście, kurierem lub pocztą (tylko za potwierdzeniem odbioru) w punkcie przyjęć wniosków w Departamencie LRPO w UMWL przy ul. Kożuchowskiej 15a, 65-001 Zielona Góra, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00. Nabór kończy się 30 czerwca br.

- Prowadzę firmę produkującą okna w Żaganiu. Chciałbym kupić piłkę do cięcia profili okiennych, dzięki czemu w firmie zostanie rozszerzony asortyment i podniesiona jakość produktów. Czy na taki zakup można otrzymać dotację? Jakie warunki trzeba spełnić? Czy konieczny jest wkład własny?- W ramach LRPO jednym z obszarów wsparcia jest unowocześnienie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej. Podmiotami uprawnionymi do składania wniosków są mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Maksymalna wartość projektu nie może przekroczyć 8 mln zł całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Wkład własny jest wymagany - dotację można otrzymać w wysokości 50 proc. całkowitych kosztów kwalifikowanych. Beneficjent musi posiadać co najmniej 50 proc. środków. W ramach programu wysokość wsparcia wynosi:
- do 200 tys. zł (tzw. mała dotacja inwestycyjna) dla mikro, małego oraz średniego przedsiębiorstwa,
- od 200 tys. zł do 2 mln zł (tzw. duża dotacja inwestycyjna) dla mikroprzedsiębiorstwa,
- od 200 tys. zł do 4 mln zł (tzw. duża dotacja inwestycyjna) dla małego oraz średniego przedsiębiorstwa.
Należy jednak pamiętać, że finansowanie inwestycji w ramach LRPO ma formę refundacji poniesionych kosztów, czyli beneficjent w pierwszej kolejności realizuje projekt ze środków własnych, a następnie stara się o ich refundację.

- Prowadzę działalność na terenie wiejskim. Planuję inwestycję o wartości 500 tys. złotych. Czy mogę starać się o pieniądze w ramach LRPO lub z innego programu obejmującego tereny wiejskie?- Jeśli działalność prowadzona jest na obszarze objętym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) należy sprawdzić kilka informacji, które pozwolą odpowiednio zakwalifikować projekt. Są to: numer PKD prowadzonej działalności, wielkość wydatków kwalifikowalnych planowanej inwestycji oraz liczba nowych miejsc pracy planowanych do utworzenia w ramach projektu. Jeśli projekt kwalifikuje się do PROW-u, to wówczas należy szukać dalszych informacji w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Lubuski Oddział Regionalny, Biuro Wsparcia Inwestycyjnego przy ul. Walczaka 106 w Gorzowie Wlkp. Jeśli projekt spełnia kryteria LRPO, należy szukać informacji dotyczących Działania 2.1. "Mikroprzedsiębiorstwa", np. na stronie www.lrpo.lubuskie.pl.

.

- Czy jest konieczność zatrudnienia osób przez firmę, która stara się o dotację?- Nie ma takiej konieczności. Jednak projekt, który zakłada wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwie otrzymuje dodatkowe punkty na ocenie merytorycznej. Jest to jedno z kryteriów oceny. Należy również pamiętać, że głównym celem Priorytetu II LRPO jest przyspieszenie rozwoju gospodarczego województwa poprzez zintegrowanie działań sprzyjających wzrostowi inwestycji oraz sprzyjających wzrostowi zatrudnienia.

- Czy można ponosić koszty przed złożeniem wniosku?- Okres kwalifikowania wydatków rozpoczął się 1 stycznia 2007 r., jednakże jeśli projekt objęty jest pomocą publiczną, wydatki beneficjenta będą kwalifikowały się dopiero po złożeniu wniosku w odpowiedzi na konkurs oraz po uzyskaniu pisemnego potwierdzenia od Instytucji Zarządzającej LRPO, że inwestycja spełnia warunki otrzymania wsparcia. Należy również pamiętać o tym, że w przypadku projektów objętych pomocą publiczną zostaje określony termin, od którego uznaje się koszty za kwalifikowane. W przypadku Działań LRPO: 2.1. oraz 2.2. termin ten został podany powyżej. Istotny jest również tzw. "efekt zachęty", czyli pomoc powinna być udzielana na inwestycje, które nie mogłyby być zrealizowane bez tej pomocy lub mogłyby być zrealizowane później lub w ograniczonym zakresie.

- Czy są prowadzone albo przewidziane szkolenia na temat tego, jak wypełnić wniosek?- Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego we współpracy z Organizacją Pracodawców Ziemi Lubuskiej oraz z Zachodnią Izbą Przemysłowo Handlową przygotował cykl szkoleń skierowanych do przedsiębiorców ubiegających się o środki w ramach LRPO. Szkolenia dla wszystkich zainteresowanych odbywają się na terenie całego województwa.

- Prowadzę działalność gospodarczą w Międzyrzeczu. Czy można otrzymać dofinansowanie na gabinet stomatologiczny? Czy mogę wymienić stary sprzęt, czy muszę zakupić nowy?- W ramach Lubuskiego Regionalnego Program Operacyjnego mogą zostać zakwalifikowane do dofinansowania następujące typy projektów: rozbudowa przedsiębiorstwa, rozszerzenie zakresu działalności przedsiębiorstwa, realizację zasadniczych zmian produkcji, procesu produkcyjnego lub zmian w zakresie sposobu świadczenia usług poprzez racjonalizację, dywersyfikację lub modernizację, inwestycje w produkty i procesy przyjazne dla środowiska, unowocześnienie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej, unowocześnienie działalności przedsiębiorstw poprzez rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, inwestycje w aktywa niematerialne i prawne związane z transferem technologii poprzez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej i technologicznej. Należy pamiętać o wyłączeniu zakupu nowych lub używanych środków trwałych mających zastąpić posiadane składniki majątku. Zakupienie nowego sprzętu powinno łączyć się z wprowadzeniem istotnej zmiany w produkcji czy sposobie świadczonych usług, rozszerzyć ich zakres itp., a nie zastąpieniem posiadanych składników majątku.

- Mam sklep wielobranżowy w Torzymiu. Czy możliwe jest otrzymanie dotacji na modernizację pomieszczeń lub na budowę drugiego sklepu? Jakie są warunki? Ile trwa procedura? Skąd pobrać wnioski i gdzie je złożyć? Czy pieniądze z dotacji otrzymują od razu, czy najpierw wydaję własne środki?- Rozbudowa przedsiębiorstwa, czyli modernizacja pomieszczeń lub budowa drugiego sklepu są przedsięwzięciami inwestycyjnymi, które mogą być dofinansowane w ramach LRPO. Inwestycja musi spełnić kryterium nowej inwestycji (inwestycji początkowej), która nie prowadzi do odtworzenia zdolności produkcyjnych. Może to być budowa i uruchomienie nowego zakładu produkcyjnego, rozbudowa istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacja produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów, zasadnicza zmiana dotycząca procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie. Ważne przy staraniu się o dotacje jest precyzyjne i rzetelne sporządzenie wniosku oraz biznesplanu. Informacje zawarte w tych dokumentach powinny odzwierciedlać zamierzenia przedsiębiorstwa, jego potencjał oraz możliwości. Procedura wyboru wniosków do współfinansowania obejmuje ocenę formalną - która dopuszcza wniosek do dalszej weryfikacji oraz merytoryczną - na podstawie której tworzona jest lista rankingowa. Biorąc pod uwagę m.in. listę rankingową oraz dostępność środków w danym konkursie Zarząd Województwa Lubuskiego dokonuje wyboru wniosków. Wzory wniosków oraz pozostałych dokumentów są dostępne na stronie www.lrpo.lubuskie.pl. Dokumenty należy złożyć w wyznaczonym terminie w punkcie przyjęć wniosków w Departamencie LRPO przy ul. Kożuchowskiej 15a w Zielonej Górze, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-15.00. Finansowanie w ramach LRPO ma charakter refundacji. W pierwszej kolejności beneficjent angażuje własne środki, a później rozlicza się na podstawie np. faktur.

- Prowadzę dwa sklepy spożywcze w Iłowie Żagańskiej. Czy w ramach programu mogę wymienić sprzęt na nowy? Czy możliwe jest wykupienie gruntu i modernizacja pomieszczeń? Czy można dostać pieniądze na zatrudnienie pracowników?- Unowocześnienie wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej jest możliwe w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego tj., zakup wyposażenia, ale pod warunkiem, że nie polega tylko na zastąpieniu posiadanego wyposażenia nowym. Wymiana sprzętu na nowy jest możliwa, jeżeli nie prowadzi do odtworzenia zdolności produkcyjnych. Wydatek poniesiony na zakup gruntu w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego nie może przekraczać wartości 10 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Modernizacja pomieszczeń może być wydatkiem kwalifikowalnym, jeżeli pomieszczenie będzie wykorzystywane do wytworzenia nowej usługi, produktu lub przyczyni się do zwiększenia zdolności wytwórczych w już istniejącym zakładzie produkcyjnym. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika nie są kosztami kwalifikowalnymi w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska