Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawa pracownicze

Redakcja
Na pytania odpowiada Jolanta Jankowska, specjalistka do spraw prawnych i skarg z Państwowej Inspekcji Pracy w Zielonej Górze.
  • Pierwszy dzień Zielonych Świątek przypadł w niedzielę 11 maja. Czy taka sytuacja powoduje, że pracownicy powinni otrzymać inny dzień wolny od pracy, tak jak to było ze świętem państwowym 3 Maja ?
  • - Zgodnie z art. 130 par. 2 ze znaczkiem 1 Kodeksu pracy, tylko święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Tak więc za dzień Zielonych Świątek, pracownicy nie otrzymają innego dnia wolnego od pracy. W maju 2008 roku należało przepracować 19 dni roboczych, czyli 152 godziny - informuje Jolanta Jankowska, specjalistka do spraw prawnych i skarg z Państwowej Inspekcji Pracy w Zielonej Górze.

  • Od kwietnia 2008 tego roku pracuję w przedszkolu na podstawie umowy o prace interwencyjne. W umowie mam ustalone wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 1000 zł plus dodatek za staż pracy 20 proc. Czy to jest zgodne z przepisami, aby pracownik miał stawkę niższą od minimalnego wynagrodzenia?
  • - Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę do obliczenia tego wynagrodzenia przyjmuje się przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy zaliczane do wynagrodzeń osobowych, są to różnego rodzaju dodatki, w tym za pracę w porze nocnej, w warunkach szkodliwych, za staż pracy. Jedynie w tym wynagrodzeniu nie uwzględnia się nagród jubileuszowych, odpraw emerytalno-rentowych oraz wynagrodzeń za pracę w godzinach nadliczbowych. Jeżeli pana wynagrodzenie za kwiecień 2008 r. wraz z dodatkiem za staż pracy wniosło 1.126 zł brutto, to jest to zgodne z obowiązującymi przepisami.

  • Zatrudniłam się w nowej firmie i zażądano przedstawienia różnych dokumentów. Czy przyjmując się do pracy muszę dostarczyć oryginały dokumentów, czy mogą być kserokopie?
  • - Zgodnie z rozporządzeniem MPiPS z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62 z 1996 r., poz. 286), pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie składanych dokumentów. Pracodawca może żądać przedłożenia oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia odpisów albo kopii.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska